Първи километри с обновеното спортно изпълнение на Skoda Octavia
Според мнението на мнозина Skoda Octavia е един от най-сполучливите, най-успешните и изобщо най-добрите във всяко отношение масови продукти на концерна Volkswagen за последните десетиления. И честно казано, не мога да не се съглася с това твърдение. Защото Octavia не просто се опитва да се хареса на публиката в пазари от цял свят и съответно с коренно, а действително успява да им се хареса. Подчертавам – не само да се представи като достатъчно разумно и приемливо предложение за покупка, а действително да им се хареса. При това не без основание, тъй като замисълът на Octavia е такъв, че няма трезвомислещ човек на планетата, който да не го оцени по достойнство. Доказала се технология, никакви компромиси с пътното поведение и комфорта при пътуване, ергономия, която може да бъде разбрана от всеки, практически ненадмината в класа функционалност, огромен вътрешен обем, солидно качество и приемливи цени – подобно съчетание от качества просто няма как да не доведе до успех. И нека не забравяме още един фактор, който превръща Octavia в един от малкото автомобили на пазара, успяващи да предложат за всекиго по нещо – невероятно широката гама на модела, включваща два варианта на каросерията, една допълнителна версия с увеличен клиренс, избор между предно или двойно задвижване, както и палитра от задвижвания, покриващи практически целия възможен спектър от изисквания, които човек би могъл да има към един представител на масовия сегмент.
Спортните модификации RS заедно с удивително функционалния Scout и луксозното ниво на оборудване Laurin & Klement бележат върха в асортимента на Octavia и са едно от най-красноречивите доказателства, че този модел може (почти) всичко. Най-ценното при RS всъщност не е динамиката и спортното усещане. Тук ключовият момент идва от факта, че атлетичните заложби по никакъв начин не повлияват отрицателно на прословутата практичност и универсалност на Octavia. Дори и като RS, при това хечбек, а не комби, автомобилът продължава да има багажник, на който с право биха завидели около 99 процента от всички модели на пазара. Мястото в интериора е все така разточително, подредбата и управлението на функциите са все така разпознаваеми и насън. Возията също е съхранила характерния за модела маниер – леко стегната, но никога некомфортна. Пътното поведение, което поначало е сред особено силните козове в полза на Octavia, тук е станало още по-впечатляващо и се отличава с директна и точна работа на кормилното управление, нестихващ апетит за завои, силно редуцирани странични колебания на каросерията, забележителен резерв за спортно шофиране и еднакво компетентно справяне с висока скорост по магистрала, планински пътища, междуградски шосета и градски трафик. Направляването на автомобила с помощта на облечения в перфорирана естествена кожа волан, приятно силната прегръдка на спортните седалки и блестящото представяне на спирачките са все неща, които правят връзката между човек и машина доста по-специална, отколкото в останалите модификации на Octavia.
Напълно очаквано, най-голямата разлика между RS и другите представители на моделното семейство, се дължи на горещия темперамент на задвижването. Двулитровият бензинов турбомотор с директно впръскване на гориво е радващо отзивчив дори при съвсем леко подаване на газ и предоставя изобилие от тяга в почти целия оборотен диапазон. За доброто настроение на борда наред с отличната динамика се грижи и приятният звук на двигателя, който особено при по-високи обороти придобива доста агресивни краски. Шестстепенната предавателна кутия с два съединителя успява да остави доста убедително впечатление, но ако сте почитатели на класическия тип усещане от управлението на автомобил със спортни гени, бихме препоръчали по-скоро класическата механична трансмисия. Но всъщност и тук важи правилото, с което Octavia не престава да печели почитатели по всевъзможни краища на света – моделният асортимент предлага подходящо решение за всеки вкус.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Виколов