Octavia Scout и Qashqai следват логичното заключение, че високата ложа винаги разкрива по-красива гледка и затова са снабдени с ходова част, която им позволява да се носят по пътя с няколко сантиметра над останалите леки автомобили. Оборудвани освен това с двойно предаване, двамата лесно се превръщат в мотивирани претенденти за членство в клуба на модерните SUV. Дали обаче ще ги пуснат ли на вратата?
Опасният вирус, чието разпространение в Съединените Американски Щати придоби неподозирани мащаби през деведесетте години на XX век, напълно обхвана автомобилния свят на Стара Европа. Симптомите на така наречената offroad-треска се изразяват в нарастване броя на модификациите със задвижване на четирите колела в едно и също моделно семейство. Най-очевидният пример, онагледяващ този процес - Skoda Octavia. След появата на Octavia Combi 4x4, чехите побързаха да пуснат на пазара преустроена версия с минимално по-голям клиренс (13 мм), защита на подрамата, както и основно променен дизайн на броните, калниците и праговете.
Qashqai с двойно задвижване срещу доплащане
От друга страна offroad-синдромът се характеризира с множество лъжливи симптоми. Засегнатите автомобили си дават вид, че могат да се справят с пресечен терен, но всъщност възможностите им са по-скоро ограничени. Да вземем за пример Qashqai - създателите от Nissan му отреждат съдбата да се утвърди като една разумна алтернатива в компактния клас. И макар външността му да имитира истински crossover, базовата версия на автомобила се предлага с предно предаване.
Бензиновите двигатели на днешните съперници Skoda Octavia Scout (150 к. с.) и Nissan Qashqai (141 к. с.) могат да се похвалят със солидна "жажда" за гориво. Докато Nissan си позволява среден разход от 10,5 литра бензин А-95, Skoda има нужда от 10,8 литра A-98. Претендентите демонстрират завидно ниво на умения по отношение на ходовата си част, а окачването им е подчертано комфортно. В крайна сметка Octavia излиза с едни гърди напред, тъй като каросерията и е значително по-ниска (73 мм), а междуосното разстояние по-дълго. Наред с по-прецизната кормилна уредба, това осигурява на "чеха" значително по-динамично поведение в завой.
Извън пътя Octavia изостава заради дългите си надвеси
Встрани от асфалтираните пътища Qashqai съумява да компенсира изоставането си. Участието на задния мост в силовото предаване се контролира от кръгъл превключвател, разположен в централната конзола, като промяната в режима на движение се осъществява ръчно или автоматично. В практически изпитания Haldex-съединителят на Skoda е почти толкова добър, колкото и 4х4 системата на Nissan, по-големите габарити (26 см по-голяма дължина) на Octavia Scout обаче, също както и стеснения ъгъл, с който автомобилът атакува неравностите, ограничават приложението му върху терен със силнодеформиран релеф.
И двамата кандидати за клуба на софтроудърите се отличават с похвално качество на изработка и задоволително серийно обзавеждане. Салонът на Skoda e може би малко по-изискан, но и интериорът на Nissan остава без сериозни забележки.
Текст: Йорн Ебберг, Теодор Новаков
Снимки: Ули Йоос
Оценка

1. Skoda Octavia Scout 2.0 FSI 4x4
Skoda Octavia Scout печели това сравнение с по-хармоничното си поведение на пътя, осигурявайки едновременно повече стабилност в завой и по-добър комфорт на возене. Наред с това, чешкият модел демонстрира повече любов към детайлите.

2. Nissan Qashqai 2.0 4WD Elegance
Nissan Qashqai също се представя като интересна комбинация от различни автомобилни концепции, но в някои дисциплини изостава зад чешкия си съперник - например възможностите на ходовата му част са по-скромни в сравнение с Octavia.
Технически данни
1. Skoda Octavia Scout 2.0 FSI 4x4 | 2. Nissan Qashqai 2.0 4WD Elegance | |
---|---|---|
Работен обем | --- | --- |
Мощност | 110 кВт (150 к. с.) | 104 кВт (141 к. с.) |
Максимален въртящ момент |
--- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,2 сек | 10,7 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- | --- |
Максимална скорост | 200 км/ч | 190 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
10,8 л/100 км | 10,5 л/100 км |
Базова цена | 49 970 лв | 49 287 лева |
соло
"DAF 23.09.2013 16:38ч. Няма по голям боклук от Нисан като качество" Ти какво караше казваш?Коя ръка?На колко десетки години?Темата не е "качество на колите след 20 години на пътя"!
DAF
Няма по голям боклук от Нисан като качество. Какво сте ми ги захвалили тези японски боклуци, ръждилници, пластмасови кенефи!
соло
Немски олигофрени, чел съм всякакви ваши сравнения за Qashqai и естествено по хубаво от дойче връзката няма.Само тъпотии и лъжи.От 01.2008 го карам и разхода му е 9.2-9.5 градско и 8.1-8.4 София -Варна с малко над разрешенината. А в задръстване в София и А-180 СДИ ми отива над 11!
Аз
Пълни смешници сте!!! Тоя кокал шкодата да е по добра от Нисана. Автора на статията да земе да се ГРЪМНЕ.