Автомобилът ще получи хомологация в началото на август
През изминалото десетилетие Skoda се утвърди като най-големият играч във втората по сила рали категория. Над 460 са състезателните Fabia, които спортното подразделение в Млада Болеслав е продало в най-популярния рали клас. При тази впечатляваща статистика съвсем очаквано чехите обновиха своя Rally2 модел, който вече използва за база четвъртата генерация на серийната Fabia.
“Fabia RS Rally2 не е обновена версия на предишния автомобил. Това е напълно нов автомобил“, категоричен бе белгийският инженер Яник Уилокс, който е част от развойния екип на Skoda по проекта, чието начало е поставено още на старта на 2020 година. Това се вижда ясно от новия аеропакет на Fabia RS Rally2, който повишава двойно притискателната сила. Големите промени обаче са под капака на третата Rally2 версия на Fabia.
Предишният 1,6-литров двигател, който Skoda използваше за Rally2 Evo, е дериват на сериен мотор, който групата VW използва за китайските си модели. Проблемите с поръчките на компоненти от там са провокирали инженерите на чешката компания да търсят вариант, който им осигурява независимост от външни доставчици. Това е причината специалистите от Млада Болеслав да проектират напълно нов състезателен двигател, който е базиран на серийния двулитров TFSI мотор на VW групата.
По думите на Андреас Микелсен, шампион в ERC и WRC2 за 2021 г., промяната е съществена, тъй като максималният въртящ момент от 450 Нм е наличен в по-широк диапазон на оборотите. Пиковата мощност от 289 к.с. се прехвърля към четирите колела благодарение на петстепенната секвенциална трансмисия на Xtrac.
#SKODAMotorsport – Here are some shots from yesterday’s #ŠKODA #FABIARSRally2 world premiere ⬇️ pic.twitter.com/QpNLRf4jHO
— ŠKODA Motorsport (@MotorsportSkoda) June 15, 2022
Fabia RS Rally2 използва MQB платформата на VW (също като Polo GTI R5), което налага серия от промени по шасито на състезателния автомобил. Именно благодарение на тях ръководеният от Михал Храбанек екип е оптимизирал съществено разпределението на теглото между двете оси и е подобрил устойчивостта на усукване при Fabia RS Rally2. Системите за безопасност също са обновени – новата предпазна клетка използва близо 36 метра тръби от хром-молибденова стомана, под седалките има допълнителна греда, която да защитава пилота и навигатора при евентуални деформации на пода, а на изхода на резервоара е монтиран предпазен клапан, който да предотврати изтичането на гориво и самозапалването му при евентуален инцидент.
Четирима състезатели са отговаряли за подготовката на Fabia RS Rally2. Титулярният пилот на Skoda Ян Копецки, Андреас Микелсен, Крис Мийк и Себастиан Линдхолм са тествали на асфалт, макадам и сняг, като общият километраж по време на развитието на автомобила е достигнал 10 000 километра. Четири шасита са използвани за тестовете, шаси 1 ще бъде предоставено на ФИА за хомологация, а шаси 2 бе представено на официалната церемония в Млада Болеслав.
От Skoda очакват да получат хомологация на 1 август, а продажбите да започнат в края на лятото. На този етап не е ясно кога ще е състезателният дебют на Fabia RS Rally2, както и дали чехите ще участват в определени стартове със заводския си отбор.
Повече за новата Fabia RS Rally2 ще може да прочетете в следващия брой на списание auto motor und sport.