Зад волана на новия модел на чешката марка, който наследява Rapid
Наследникът на по-скоро скромния Rapid не крие своите амбиции. Компактният модел на Skoda демонстрира не само обичайните за марката козове по отношение на практичността, вътрешното пространство и съотношението цена-качества, но се отличава и с подчертано емоционален дизйн.
На латински „Scala” означава „стълба”… Изборът на това име е достатъчно красноречива илюстрация на намеренията и амбициите, които чешката марка от Млада Болеслав има по отношение на наследника на по-скоро скромния в технологична и стилистична насока Rapid Spaceback. Новият модел на Skoda е осезаема стъпка нагоре в компактния клас и тази констатация не засяга единствено ръста във външните габарити, които само по себе си са достатъчно внушителни. Дължината на каросерията е увеличена с 60 милиметра, а широчината е нараснала с цели 90, придавайки на цялостната осанка и пропорциите на Scala коренно различно, едновременно по-масивно и по-динамично звучене. Дизайнът е продължение на вече наложилата се в продуктите на марката философия с категорични линии, изчистени повърхности и „кристални” светлини, но има и редица нови моменти, които внасят свежест и индивидуално звучене. Най-силно впечатление сред тях безспорно правят пластичното, триизмерно оформление на предната решетка и огромният, издължен надолу тъмен панел на задния прозорец с преминаващ по цялата широчина горд надпис с името на марката.
Идеята е в подобен емоционален дух да се развива цялостната стилистична философия на Skoda през следващите години – нещо наистина различно на фона на по-скоро консервативната линия в дизайна, която чехите следваха досега. Остава да видим как ще погледне на това раздвижване утвърдената клиентела на марката и доколко повишеният градус на емоциите ще навлезе в запазената територия на испанците от Seat.
Практичността не е забравена
Затова е много добре, че инженерите в Млада Болеслав не са забравили класическите коронни дисциплини на марката и при новия модел. Типичен индикатор в тази насока е фактът, че отвътре Scala е осезаемо по-просторна от VW Golf, въпреки че използва конструктивната платформа на по-малкия Polo. Чешкият модел е с десет сантиметра по-дълъг в сравнение с вечния бестселър от Волфсбург и предлага наистина внушително по размери багажно пространство – докато номиналният обем при Golf достига само 380 литра, в багажника на Scala се побират цели 467 литра. Пътниците на задния ред седалки се радват на простор, сравним с този в Octavia, а тапицираните с кожа и микрофибър седалки създават солидно впечатление, дават добра странична опора на тялото и са наистина удобни.
Желаещите могат да разширят серийното оборудване с цифров блок на контролните прибори, мултимедия с онлайн съдържание и управление на редица функции с гласови команди и жестове, а в базовото изпълнение на Scala са налице всички основни електронни помощници за модерния човек. Въпросът дали използването на базирана на приложенията в личния смартфон навигация е най-удобното нещо е доста спорен, но очевидно в бъдеще ще виждаме все по-често форми на подобна интеграция.
Новините под предния капак не са толкова много. Основните задвижващи агрегати са добре познатите бензинови 1.0 TSI и 1.5 TSI, както и дизеловия агрегат с работен обем 1,6 литра и мощност 115 к.с. В края на годината към тях ще бъде добавен и вариант на природен газ и максимална мощност 90 к.с.
На пътя Scala определено излиза извън рамките на модел с подчертано практична насоченост и това не е изненада, защото дори в дизеловата версия теглото му е около 1300 килограма. Дори базовата трицилиндрова машина със 115 к.с. е напълно способна да осигури добра доза динамика и въпреки леко повишеното ниво на шума да даде основа за приятно динамично поведение на пътя, което печели и от прецизната работа на шестстепенната механична трансмисия.
Настройките на ходовата част в общи линии са комфортни, а кормилната уредба реагира точно и чевръсто без да прекалява с директността. Scala създава настроение по отсечки с повече завои, показва късна, безопасна тенденция към недозавиване и се държи спокойно и стабилно при висока скорост на магистрала.
Разбира се, почитателите на спортните изяви е най-добре да се насочат към четирицилиндровия TSI със 150 к.с. и седемстепенна DSG трансмисия. Чудесно подбраните предавателни числа съответстват на бодрата тяга на турбомотора, който освен с добра динамика радва ухото и с много ниско ниво на шума. Търсещите допълнителна емоция зад волана могат да се насочат към предлаганата по желание система с регулируеми (Normal/Sport) амортисьори и различни режими на движение. Специалните спортни колела с размер до 18 цола се отразяват донякъде на комфорта, но благодарение на възможността за снижаване на клиренса с 15 мм Scala става и доста по-бърза в завоите.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Skoda Scala е успяла да извлече максимума от технологичната платформа на VW Polo и резултаът е наистина впечатляващ като форма и съдържание. Scala изглежда страхотно, може да бъде оборудвана с всичко полезно и модерно в сферата на безопасността и мултимедията, разполага с просторно пътническо и багажно отделение и демонстрира добър баланс между динамика и комфорт на пътя. Цените ще останат на прилични равнища, макар и не толкова ниски, колкото при скромния му предшественик.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Skoda