Два сродни комби модела в мощни версии съчетават динамика и полезни качества
С леки външни, но доста сериозни вътрешни промени най-големите комбита на VW и Skoda стартираха в новата моделна година. На този вътрешен за концерна двубой Passat и Superb се явяват във върховите си версии с 272 к.с.
Изминаха няколко месеца, откакто при финалното определяне на точките за три комби модела обсъждахме въпроса дали те наистина са най-добрите от своя вид. Ставаше дума за Audi A6 50 TDI, BMW 530d и Mercedes E 350 d – и накрая постигнахме единодушие, че Touring версията на BMW Серия 5 действително заслужава овациите и победата в теста.
След сравнителното шофиране на току-що реновираните Skoda Superb и VW Passat обаче се появиха колебания – защото ако оставим настрана имиджовия бонус и прекрасните шестцилиндрови дизели и вместо това обърнем повече внимание на оправдаността на цените и всекидневните ползи, тези масови модели с четирицилиндрови бензинови мотори и двойно предаване са на съвсем предни позиции. По отношение на предлаганото място, темперамента и функционалността двете комбита са на поне също толкова добро ниво и с високите си версии на оборудване и присъщи на горния клас екстри след обновяването на моделите са на най-съвременно равнище и при комфорта, асистентите и инфо-развлекателните системи. Що се отнася до техниката, между двамата братя по концерн продължава да цари единство, а и при ценообразуването разликите не са особено фрапиращи. В Германия VW иска 51 735 евро за върховия Passat с двойно предаване, седемстепенна DSG трансмисия и оборудване Elegance. За спортното изпълнение R Line на тестовия автомобил с прогресивна кормилна уредба, електронна блокировка на диференциала (XDS+) и внушителни 19-цолови колела се доплащат 4065 евро.
Разполагащият с идентично задвижване и гуми модел на Skoda в новосъздадената версия Sportline може да се поръча срещу 49 390 евро. Явно цените са доста самоуверени, но пък и оборудването е подобаващо богато. И при двата модела в цената са включени матрични LED светлини, адаптивно окачване автоматичен климатик и спортни седалки. В добавка към това при Passat получавате серийно темпомат с регулиране на дистанцията, асистент за задръствания, сигнализация при паркиране, подвижен под на багажника и обезопасяваща разделителна мрежа. По-евтиният Superb контрира с електрически задвижван заден капак.
Никой не предлага повече място
Когато този капак, върху който, изписано с едри букви, вече гордо стои името на марката, бъде отворен, ценителите на обширното товарно пространство би трябвало незабавно да вземат решение за покупка. Защото при капацитет от 660 до 1950 литра в момента няма друго комби, което да поглъща повече багаж. В съзвучие с това Superb има право да превозва 601 кг (вместо 548 при Passat), а товарният праг е с 4,5 см по-нисък.
Той обаче не може да се похвали с разделената на три задна облегалка на VW. Контейнерите под пода, в които с известна тренировка можете да приберете ролното покривало и мрежата, са налице и при двата модела, също както и всички фиксиращи системи за сигурно транспортиране на багажа. При Passat обаче ролното покривало не може да се побере в междинния контейнер, ако в автомобила е монтиран плъзгащият се върху масивни алуминиеви релси допълнителен под.
Предлаганото място за пътници не изисква многословно описание, понеже и в двата автомобила то е в голямо изобилие – с леки предимства за VW по отношение на вътрешната височина. Той обаче не може да достигне луксозните измерения на пространството пред краката на пътниците от задните седалки на Skoda.
Приблизително равенство цари и в областта на забавленията и асистентите за водача, които от ъпдейта насам са изцяло на нивото на споменатите в началото благородни комби модели. Както Superb, така и Passat са много добре свързани с мрежата посредством собствена SIM карта и дори може да бъдат отваряни със смартфон, а на магистрала съвсем умело и отчасти автономно спазват лентата и съобразяват скоростта си.
Освен това Passat изкушава с изцяло безжично свързване със смартфон и внушителна инфо-развлекателна уредба, която обаче със сложните си менюта може да помрачи радостта от многото възможности на струващата над 3000 евро система. Тук Skoda проявява малко повече сдържаност и не е записала на твърдия си диск най-пъстроцветната операционна система. Съответно и управлението на фунциите става малко по-интуитивно.
Много мощност и комфорт
Самите пътници на тези комбита и без това тънат в разкош. Равномерно работещите и добре шумоизолирани бензинови турбомотори под предните капаци осигуряват стремителна и приятно равномерна тяга, докато трансмисиите с два съединителя сменят предавките меко и бързо. При това 350 нютонметра при 2000 об./мин гарантират ниско ниво на оборотите, да не говорим за увереното сцепление благодарение на двойното предаване с електронно регулиран ламелен съединител на задния мост. Дори и разходът в теста от 9,5 и 9,4 л/100 км е приемлив с оглед на предлаганата мощ.
На високо ниво е и комфортът на возене на окачването с променливи характеристики DCC. По-специално Superb (в зависимост от избрания режим) реагира с усет и преодолява дори грубите неравности спокойно и приятно. При директно сравнение Passat като че вози по-твърдо и не омекотява толкова грижовно, но несъмнено осигурява впечатляващ комфорт на пътуване.
Може би ще си кажете, че в замяна на това VW предлага по-спортното комби – но всъщност не е така. Не само на нашия тестов полигон в Лар неговата кормилна уредба не работи по-прецизно и точно от подаващото също толкова добра обратна информация управление на Skoda, а склонността на Superb към клатене също е доста ограничена. Така и двете комбита могат да бъдат дирижирани с великолепна липса на напрежение, но и да преминават през завоите извънредно енергично, неутрално и сигурно. Единственото, което Passat не харесва, е рязкото влизане в завой, което някои биха очаквали от развиващото 250 км/ч комби R Line със спортни гуми.
По отношение на по-импозантния Superb вероятно никой не храни подобни очаквания дори във версията Sportline. При това серийните спортни седалки с интегрирана опора за глава не само изглеждат много шик, но и предлагат хубави неща. Страничната опора е изключително добра, дългата седалищна площ се изтегля напред, а благодарение на тапицериите с алкантара няма никакво хлъзгане. Не толкова убедителни са възможностите на спирачките – понеже за пълно спиране от 100 км/ч със студена уредба моделът на Skoda се нуждае от 2,1 м повече в сравнение с по-лекия с 24 кг Passat. Но пък няма следа от отслабване на спирачното действие при многократни опити – отрицателното ускорение винаги остава между 10,29 и 10,68 м/сек2.
След сумирането на всички точки Passat напуска това състезание като победител и човек се пита какво е онова, което едно съпоставимо моторизирано и още по-скъпо BMW „петица” Touring би могло да прави наистина по-добре. Но това отново е съвсем друга история
Заключение
1. VW Passat Variant 2.0 TSI 4Motion Elegance (465 точки)
Малко по-чевръст, по-качествен и благодарение на многото системи за подпомагане технически по-добре екипиран, богато оборудваният, но по-скъп Passat заема първото място в това сравнение.
2. Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Sportline (460 точки)
Да – това е само второ място, но пък Superb предлага токова много простор в комбинация с високо ниво на комфорт при движение и полезни качества! Спирачната уредба показва леки слабости.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт