Със студията Vision C дизайнерите на Skoda показват по красноречив начин, че традицията на марката в създаването на елегантни купета не само е жива, но има и сериозен потенциал за развитие в бъдещето.
Солидни, практични, изгодни: това са все определения, които подхождат идеално на същността на автомобилите с марка Skoda. Нерядко към тях се присъединява и думата „надеждни”, но кога за последно сте чули някой да ги нарича „вдъхновяващи”? Факт е, че през последните години продуктите на чехите са получавали подобни комплименти по-скоро по изключение. 23 години след като стана част от концерна VW, традиционната чешка марка не само премина прага от един милион автомобила годишно производство, но и се превърна в една от най-успешните компании в бранша въобще, чиито модели имат блестящ имидж по всички обективни показатели. Очевидно е време Skoda да припомни на света, че освен с разум, нейните автомобили могат да се похвалят и с душа.
Или казано по друг начин, функцията не е нужно винаги да бъде за сметка на емоцията. Точно това демонстрира студията Vision C, която дебютира на автосалона в Женева в началото на март. Тази разработка е предвестник на нова дизайнерска линия, която обещава повече одухотвореност на формите без да се загърбват останалите ценности на марката. Отделни елементи от студията ще могат да бъдат видени още при следващото поколение на Fabia (очаквано в края на тази година), както и при новия Superb (който ще се появи догодина), но дали купето с четири врати ще се превърне в сериен модел, все още не е решено. Все пак в рамките на концерна освен приблизително идентичния като размери, но по-високо позициониран Audi A5 Sportback е предвидена появата и на VW Jetta CC.
Нещо повече от упражнение по дизайн
Със своя приклекнал и напрегнат силует, широка каросерия и внушителни по размер колела, автомобилът изглежда значително по-елегантен и динамичен от Octavia, на чиято платформа е базиран. Въпреки че личат някои прилики с Audi (страничната торпедо-линия) и със Seat (формата на светлините), вдъхновените от чешкия кристал стъклени елементи придават на студията изключително характерен и автентично чешки изглед. Специфичната „ледена” оптика е своеобразен лайтмотив както в екстериора (в областта на светлините и редица декоративни елементи), така и в интериора (централната конзола, панелите на вратите, осветлението на тавана). Боядисаният в яркозелен цвят прототип е нещо много повече от упражнение по дизайн от страна на състоящия се от около 70 души екип на Йозев Кабан. Тук са изпробвани нови материали и иновативни методи на производство – като например автоматично подаващите се дръжки на вратите, гъвкаво конфигурирания 3D дисплей зад волана и авангардния таблет на средната конзола, от който се управляват повечето функции.
Наред с целия футуризъм, студията прави добро впечатление и с някои предимства от чисто практическо естество. Ако не броим намалената с три сантиметра височина и по-силно наклонените стъкла отпред и отзад, вътрешният простор е на практика равен с този на Octavia, а големият заден капак дава достъп към обемен и функционален багажник. При евентуалния сериен модел електрически регулираните самостоятелни седалки отзад за съжаление ще трябва да отстъпят място на конвенционална делима седалка, шевовете със светлинни елементи вероятно също ще си останат само симпатичен дизайнерски трик.
Тъй като задвижването и ходовата част са заимствани от познатия ни сериен модел, студията е в състояние да се движи на собствен ход. Автомобилът се държи като типичен представител на марката със стегнато настроеното си окачване, на километража се вижда реален пробег от 11 725 км, а средният разход на гориво на пригодения за работа на бензин и метан 1,4-литров бензинов турбомотор отчита стойност от 4,2 литра на 100 километра.
Ние от auto motor und sport категорично не виждаме основателна причина Vision C да остане само студия – остава да видим дали така смятат и от управителния съвет на концерна VW.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Дино Айзеле