Разследването на американските власти по безопасност хвърля вината на шофьора
След смъртоносната катастрофа с Tesla Model S през май 2016 във Флорида американските власти NTSB представиха доклад от разследването: шофьорът е карал много бързо и ръцете му не са били на волана. Автопилотът многократно го е предупреждавал да държи ръцете си на волана.
Шофьорът на Tesla, който почина при катастрофа през май 2016 във Флорида, си е махнал ръцете от волана. Автопилотът на полуавтономния Model S многократно му е напомнял, че трябва да хване отново волана, това показва докладът от разследването на Националната агенция по безопасност на движението в САЩ - NTSB.
Смъртоносен челен удар с камион
По информация на агенция Reuters Националната агенция по безопасност на движението (NTSB) представи в понеделник (19.06.2017) 500 страници доклад от разследването. През май 2016 автомобил на Tesla се блъска в камион, близо до Уилистън, Флорида, по време на шофиране на "автопилот". Шофьорът не е оцелял след инцидента.
NHTSA: Tesla Model S преди инцидента се е движел с 14 км/ч по-бързо
Националната агенция по безопасност на движението публикува през юли 2016 първите резултати от разследването си: Tesla Model S се е движел твърде бързо, със 119 км/ ч вместо разрешените 105 км/ ч (65 мили в час). Дали това е причината за инцидента, първоначално не е станало ясно.
В своя окончателен доклад службата NTSB е установила, че по-малко от две минути преди инцидента водачът е настроил темпомата на 74 мили в час . Шофьорът е могъл да види камиона седем секунди преди удара, но не е предприел нищо, за да предотврати инцидента, се казва в доклада на агенцията. Данните за превозното средство NTSB е получил от Tesla.
Мъск: Бета-автопилотът на Tesla не е перфектен
Въпреки наименованието Beta, което в технологичния сектор се употребява за един още ненапълно развит софтуер, автопилотът би бил една "незавършена технология", както обясни Мъск в Twitter преди няколко седмици "Това не е Beta-софтуер в общоприетия смисъл на думата", каза шефът на Tesla. По-скоро те са използвали термина, за да обърнат внимание на водача, че на него не може да се разчита за управлението. Казано по точно: той не е перфектен.
По данни на Tesla до момента на фаталния инцидент в началото на май, със системата са изминати около 130 милиона мили (200 милиона км). От октомври 2015, по пътищата се движат 70000 превозни средства с автопилоти, което според Tesla означава изминати един милиард мили, това потвърждава Beta.
Съгласно информация на Welt am Sonntag, където говорител на Федералната служба по транспорта във Фленсбург (KBA) заяви: "Ако обозначението Beta Version означава „неготов софтуер" в процес на разработка, то тогава KBA никога не би дала съгласието си за използване на такъв софтуер". KBA е провела собствено разследване на системата за кормилно управление и спирачната система. Автопилотът влиза в контакт и с двете. Моделите на Tesla за Европа са разрешени в Холандия, с което са получили одобрение за всички страни от ЕС.
Системите на Tesla не са конструирани за кръстовища
За разлика от Wall Street Journal от 7 юли 2016, Tesla призна повечето произшествия с автопилотите, без да назовава конкретно число. Случаите, свързани с тази технологията, са само една "шепа".
Още тогава самият специалист, разработил софтуера Mobileye, се е изявил като автопилот. В Bild am Sonntag пресаташето е съобщило: "За преминаване на кръстовища, все още няма добри сензори". Моделите на Tesla са оборудвани със сензори, които предотвратяват предни и задни удари. Очаква се този вид датчици да започнат да функционират като сензори за кръстовище не по-рано от 2018.
В началото на юли 2016 беше обявено, че Агенцията за безопасността на движението по пътищата NHTSA разследва смъртоносния инцидент, предизвикан от автономно движещата се Tesla. Шофьорът на Tesla е починал след сблъсъка на автомобила с камион във Флорида.
Белият камион не е бил разпознат
Tesla Model S се е блъснал на кръстовище със завиващ камион, след което Tesla се е врязал под камиона. Шофьорът на камиона е дал показания, че в момента на сблъсъка, шофьорът на злощастното возило и гледал филм с Хари Потър на телевизионния екран и е карал много бързо. Все пак, това не е потвърдено в доклада от разследването на NTSB. Адвокатът на семейството охарактеризира тези твърдения за "напълно погрешни."
Tesla заяви, че не би било възможно да се прожектира видео на сензорния екран на моделите S. В автомобила обаче все пак е открит мобилен DVD плейър. Предварителните разследвания на NHTSA, направени непосредствено след инцидента през май 2016, гласят, че камерите на автомобила, не са могли да различат бялата предница на влекача с ремаркето от яркото небе.
Системите за подпомагане очевидно не са засекли пресичащия влекач с ремарке зад високия знак на магистралата и не са задействали автоматично спиране на автомобила. Инцидентът който се е случил по информация на NHTSA през май, едва сега официално бе потвърден.
Tesla говори за "трагична загуба" и заяви на своя уебсайт, че нито водачът, нито датчиците на автопилота биха забелязали камиона.
Злополучният шофьор похвали автопилота
В допълнение Tesla също така подчерта, че системата автопилот е с нова технология в така наречената Beta фаза. При активиране на програмата, шофьорите изрично се заставят никога да не махат ръцете си от волана и да запазят контрола и отговорността над превозното средство.
Загиналият водач на Tesla, по информация на Welt, е възхвалявал още през април системата автопилот, след като е предотвратил инцидент с камион на магистралата. Дори той е пуснал онлайн видео на инцидента, съобщава Асошиейтед прес. Tesla S е „най-добрият автомобил, който някога съм притежавал", пише той.
Mobileye се раздели с Tesla, след катастрофата
След новината за катастрофата доставчикът Mobileye се раздели с Tesla през есента на 2016. По информация на Handelsblatt Амон Шашуа, главен ръководител на развойния отдел: "Това не е в интерес на Mobileye да продължим да работим с Tesla в това направление." Израелският производител на камери, чипове и софтуер се кооперира с BMW през юли 2016.
На 1 юли 2016 Mobileye, Intel и BMW се кооперираха в развитието на автономни автомобили. Конкретните резултати от това сътрудничество ще могат да се видят след няколко години, съобщи производителят на автомобили. Автономно движещ се автомобил ще се появи на пазара през 2021.