ЕС изпитва съмнения във връзка със „сватбата” на автомобилните концерни
Peugeot S.A. (Groupe PSA) и Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCA) ще се слеят в четвърти по големина в света автомобилен производител. Според годишния оборот съюзът може да е дори на трето място.
Както френският автомобилен концерн PSA и италианският FCA съобщиха още през декември миналата година, подписано е обвързващо споразумение за сливане ("Binding Combination Agreement”), в което се предвижда двете страни да обединят своя бизнес в съотношение 50/50. Сега обаче Европейската комисия изрази съмнения и възнамерява да извърши задълбочено проучване на мегасливането. Процедурата би могла да продължи до 22 октомври 2020 г.
Справедливи цени за крайните клиенти чрез здравословна конкуренция
Брюксел обосновава тази стъпка с това, че посредством сливането може да бъде ограничена конкуренцията в сферата на лекотоварните автомобили. И двамата производители са представени в сегмента на автомобилите за доставки до 3,5 тона с голям дял на много пазари. „Товарните и пътнически ванове със стопанско предназначение са важни за еднолични търговци, средни и големи предприятия, които желаят да доставят своите стоки и услуги на клиента”, обяснява ресорната вицепрезидентка на комисията Маргрете Вестагер. „Ще проверим внимателно дали предлаганата трансформация няма да има негативен ефект върху конкуренцията на тези пазари.” Целта според нея е ситуация на здравословна конкуренция със справедливи цени за крайните клиенти.
PSA и FCA планираха да приключат сливането си в рамките на 12 месеца. За целта трябва да работят конструктивно с Европейската комисия. Службите за защита на конкуренцията от САЩ, Китай, Япония и Русия вече са дали съгласието си.
Предвижда се обединеният концерн да продава 8,7 милиона автомобила годишно при оборот от почти 170 милиарда евро, оперативна печалба над 11 милиарда евро и оперативна рентабилност от 6,6 процента. Благодарение на сливането използването на общи платформи, семейства от двигатели и нови технологии може да има значителни синергийни ефекти. В добавка към това капацитетът за общи закупки ще бъде подобрен съществено.
Шеф на мегаконцерна през следващите пет години ще бъде изпълнителният директор на Peugeot Карлос Таварес, а президентът на Fiat Chrysler Automobiles Джон Елкан ще бъде председател на управителния съвет от 11 членове (5 от FCA, 6 от PSA). FCA ще допринесе със силните си позиции в Северна и Южна Америка, а PSA – с потенциала си в Европа. Синергиен ефект се очаква в почти всички области от леките до лекотоварните автомобили, както и в развойната дейност, при електромобилите, мрежовото свързване и по темата за автономното движение. Годишният потенциал за икономии се оценява от FCA на около 3,7 милиарда евро.
Дружеството майка на новата група със седалище в Нидерландия ще се котира на борсите в Париж, Милано и Ню Йорк.
Разговорите с Renault бяха неуспешни
През лятото на 2019 г. Fiat Chrysler преговаряше за сливане с френските конкуренти на PSA от Renault. Тези разговори обаче не доведоха до успех поради възражения на френското правителство, което има дялово участие в Renault, както и заради отказа на Nissan, който е съюзен партньор на Renault.
Новият мегаконцерн ще събере под един покрив марките Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Chrysler, Dodge, Ram и Jeep и ще достигне борсова стойност около 45 милиарда евро.
Текст: Ули Бауман, Холгер Витих