Гран при на Великобритания 2007 вече е в историята. Не и шпионският скандал обаче, който с всеки изминал ден набира все по-голяма скорост. Сагата „Степни“ до голяма степен засенчи надпреварата на „Силвърстоун“ и постави акцента върху междуотборните битки извън пистата.
Проблемният случай стартира на 21 юни, когато прокуратурата в Модена обяви, че е започнала съдебно разследване на една от ключовите фигури в Скудерията – Найджъл Степни. Впоследствие опитният специалист бе уволнен, а в незаконните действия – замесен и Майк Кохлан от McLaren. Обвинението към главния дизайнер на Сребърните стрели е, че е приел близо 500 страници секретна техническа информация за болидите на Ferrari от неговия „сътрудник“ Степни. Цялата процедура се е случила още през април месец, но бе разгласена едва в края на юни, тъй като Скудерията имаше нужда от време за да събере необходимите доказателства и факти.
McLaren междувременно стартира собствено разследване относно връзката на Майк Кохлан със Степни и информацията, че в неговия дом са открити ценните документи. Последният коментар по случая, направен от неназован източник в отбора, е, че главният дизайнер не знае как информацията се е озовала в неговия дом. Междувременно Степни твърди, че не е замесен в шпионския скандал. „Нямам идея по какъв начин са станали собственост на Майк. Ако той е притежавал някакви документи, те са дошли от друг източник“, заяви бившият служител на Ferrari, който напусна дома си в Италия от съображения за сигурност.
Все още няма съдебно решение относно извършителя на действието. Факт е обаче, че секретната техническа информация е попаднала в ръцете на прекия конкурент McLaren. Ръководството на Сребърните стрели отрича каквато и да е част от тази информация да е използвана при конструкцията на техните болиди, но едно странен съвпадение, отнесено към развитието на шампионата, прави впечатление. В началото на сезона Ferrari категорично разполагаше с по-бързия автомобил на пистата. През месец април (когато са се случили незаконните действия) стана видно, че McLaren е наваксал изоставането и че дори е с една крачка напред спрямо своя съперник. В последните две състезания Скудерията отново имаше предимство и си възвърна позициите, спечелени на старта на сезона.
ФИА също стартира разследване по случая „Степи“, но то ще бъде ограничено единствено до спортните и технически правила във Формула 1. Практически първите разкрития относно скандала ще се случат днес в Лондон, където ще заседава Върховния съд. По думите на Жан Тод законовата процедура ще освети голяма част около нашумелия скандал. „Много подробности около шпионската сага ще станат известни този вторник във Върховния съд“, коментира вчера босът на Скудерията.
Междувременно Рон Денис защитаваше своя отбор, заявявайки че McLaren никога не е използвал незаконно интелектуална собственост на който и да е тим във Формула 1 при конструкцията на своите болиди. „Няма как да се е случило нещо незаконно в нашия отбор“, каза 60-годишният англичанин по време на пресконференцията на „Силвърстоун“.
Денис заяви, че реномето на екипа, с който „живее и диша“, ще бъде реабилитирано, след като случаят бъде напълно разплетен. „Твърде много хора започнаха да критикуват прекалено бързо, дори и да ни обвиняват, но както с повечето неща в живота, истината рано или късно ще излезе наяве. Не очаквам извинения след това, но съм сигурен – истината ще излезе наяве“, заяви развълнуваният Денис.
В събота сагата „Степни“ пое в нова насока. Ръководството на Honda официално заяви, че Степни е отправил искане за среща с Ник Фрай, изпълнителният директор на Honda Racing F1 Team.
„През месец юни тази година Найджъл Степни се срещна с Ник Фрай. Той бе придружен от служителя на McLaren Майк Кохлан, като целта на двамата бе да проучат евентуалните възможности за работа в Honda Racing F1 Team.“ Японският тим категорично декларира, че никаква конфиденциална информация не е била „предлагана нито получавана“ по време на тези срещи.
ФИА няма да налага никакви санкции преди разследването окончателно да приключи. Възможно е обаче екипът на McLaren да бъде наказан с отнемане на точки. Световният шампион Фернандо Алонсо и лидерът при пилотите Люис Хамилтън също могат да бъдат санкционирани, но по-голяма част от коментарите в тази насока (включително и на Бърни Екълстоун) са, че това е много малко вероятно.
Президентът на ФИА Макс Мозли се надява, че разследването по случая, че приключи в рамките на три седмици. Върховният съд обаче може да постанови решението си много по-рано.