Никой друг автомобил не може да се похвали с толкова млади клиенти и никой друг не изглежда толкова на място в пренаселената джунгла на големия град като малчугана на Smart. През пролетта на пазара ще излезе неговото второ издание, призвано да продължи положителната тенденция в продажбите на предшественика си.
За съвременния, екологично мислещ човек не може да е без значение фактът, че нито един сериен автомобил на света, дори Toyota Prius, не изхвърля в атмосферата толкова малко CO2. Наред с това безспорно предимство, след смяната на модела през пролетта най-малкото дете на DaimlerChrysler ще може да се похвали и с нови придобивки. Например големината – без да изневерява на природата си, градският мъник е пораснал на дължина с 19 сантиметра, които обаче са толкова умело разпределени между предния, задния надвес и междуосието (увеличено с 55 мм), че нарастването трудно се забелязва отстрани.
Докато в края на жизнения си цикъл други модели са принудени да се борят с намаляващо търсене, в момента Smart Fortwo се продава като топъл хляб и това е сигурен признак, че клиентите не биха желали радикални промени във външния вид. Общото внушение е запазено, като по-изправената решетка внася повече сериозност, а новата форма на предните светлини хвърля мост към дизайна на Mercedes, напомняйки за купето с четири врати CLS.
Като цяло Fortwo несъмнено е станал по-внушителен. Кръглите изпъкнали арки на калниците са подчертани още по-силно, като светлата пластмасова ивица над тях стига до предната престилка, чиито увеличени отвори пропускат повече въздух към радиатора. Страничната изкачваща се леко нагоре гънка не е дизайнерски трик, а е технологично необходима за по-чиста обработка на големите повърхности на пластмасовите врати. По-големият вентилационен отвор от страната на водача също е плод на необходимостта – през него излиза въздухът, загрят от разположения отзад двигател.
Задвижването продължава да се осъществява от трицилиндрови агрегати, но вместо 0,7 л техният работен обем вече е един литър. Доставчик на моторите е Mitsubishi, доскорошният партньор на DaimlerChrysler. Новите атмосферни двигатели са с мощност 61 и 71 к. с., а турбоверсията развива 84 к. с., като разходът на гориво остава непроменен. На по-късен етап ще се появи още по-мощен вариант, дело на фирмата Brabus. Дизеловият мотор с впръскване Common Rail и работен обем 0,8 л също получава повече мощност (45 вместо 41 к. с.) и вече ще изпълнява изискванията на екостандарта Euro 4. Средният му разход е само 3,5 л на 100 км. Неговият филтър отстранява 50% от твърдите частици и през 2008 г. ще бъде заменен от затворена система, с 90-процентов пречистващ ефект.
Новият Smart е станал по-голям, по-сигурен и по-мощен, но не е загубил уникалния си характер. Не са увеличени нито теглото, нито разходът на гориво. Благодарение на повишаването на производителността в заводите цените също ще нараснат съвсем незначително (в Германия се очаква те да започват от 9500 евро, в които влизат серийна ESP и спирачен асистент). Дано акционерите на фирмата, които отдавна очакват тя да излезе на печалба, проявят същото търпение и съзнание за отговорност към опазването на световния климат като купувачите на Fortwo.