Руският автомобилен пазар страда от липсата на доверие сред потребителите, тъй като световната финансова криза оказва влияние и върху заемите за покупка на нов автомобил според информация на компанията за проучвания Nielsen.
„Очевидно е, че през 2008 г. руският автомобилен пазар, който се радваше на невероятен растеж от 35% през 2007 г., ще отбележи спад за първи път през последните няколко години”, твърди Олга Белова, директор проучвания в Nielsen - Русия.
Русия беше на път да се превърне в най-големия автомобилен пазар на Европа, но продажбите през последните три месеца са паднали значително, тъй като кризата принуждава банките да редуцират заемите с по-нисък лихвен процент.
Последните данни от октомври на Асоциацията на европейския бизнес (АЕВ) в Руската федерация показват, че продажбите на чужди коли в Русия са достигнали до най-ниското си годишно ниво от януари 2007 г. насам. Най-добре продаваната чуждестранна кола според AEB е Chevrolet Lacetti, модел, който се асемблира и в Русия.
Като основна причина за липсата на търсене през октомври се определя кризата със заемите в страната, тъй като те се смятат за основен двигател на продажбите на автомобили в Русия.
„Сега клиентите трябва да разчитат на себе си или да търсят допълнителни финансови източници, за да си купят кола”, обобщава ситуацията Ярослав Зайцев, отговарящ за онлайн проекта на Nielsen – Autoopros. “Има голяма вероятност, докато ситуацията със заемите се нормализира, автомобилният пазар да се върне към нивото си от 90-те год, когато всичко се купуваше кеш".
Негативните тенденции са факт, но руските потребители не са изпаднали в паника. Почти половината от анкетираните от Nielsen твърдят, че или вече са купили, или са на път да си купят кола въпреки кризата.