39-дневното спиране на фабриката повлия на доставките в целия свят
Skoda достави повече от един милион автомобила по целия свят за седма поредна година през 2020 г., увеличавайки своя европейски пазарен дял и поемайки нови отговорности в рамките на VW Group.
Марката достави 1 004 800 автомобила в световен мащаб през 2020 г., което е с 19,1% по-малко от 1 242 800 продажби през 2019 г.
Спадът до голяма степен се дължи на 39-дневното спиране на фабриката, тъй като Чешката република обяви извънредно положение в началото на пандемията, когато европейските канали за дистрибуция също бяха прекъснати временно. През второто тримесечие марката отчете оперативна загуба от 79 млн. евро.
Това се възстанови до 241 млн. евро през третото тримесечие и нарасна до 287 млн. евро през последното тримесечие на годината, помагайки на марката да постигне положителен паричен поток за годината като цяло.
Като цяло марката постигна оперативна печалба от 756 млн. евро, която след данъците стана 529 млн. евро.
Миналата година Skoda увеличи своя европейски пазарен дял с 0,5% и сега представлява 5,4% от всички модели, продавани в региона, но ее силно засегната от 38,7% годишен спад на продажбите на един от най-големите си световни пазари: Китай.
„През 2020 г. постигнахме устойчиво представяне пред големите предизвикателства“, каза търговският шеф Клаус-Дитер Шюрман, като посочи драстичните мерки за намаляване на разходите като ключов фактор за стабилното представяне на марката, като спестените 550 млн. евро бяха намалени от фиксираните разходи.
Инвестициите в „материални активи“ бяха намалени с 36% до 850 млн. евро, докато разходите за научноизследователска и развойна дейност бяха намалени с 27% до 712 млн. евро. Продължавайки напред, марката планира да възобнови инвестиционния си стремеж, като обещава 2,5 млрд. евро за разработването на нови модели и технологии до 2025 г. Около 1,2 млрд. евро от този залог са посветени специално на електрическата мобилност.
През 2020 г. новата Octavia продължи да бъде най-продаваният модел на марката в световен мащаб, с доставени 257 400 броя, 132 000 единици повече от втория най-продаван модел Karoq. Kodiaq и по-малкият Kamiq реализираха по около 130 000 бройки, като продажбите на застаряващата Fabia достигнаха до 105 500. Изцяло новата Fabia трябва да бъде пусната до края на 2021 г. и ще се предлага отново под формата на комби.