Във Великобритания миналата година са продадени 2,54 млн. коли, дизелът е в криза
Новите регистрации на автомобили през 2017 г. във Великобритания паднаха за пръв път през последните шест години., като спадът е от 5,6% и са продадени общо 2,54 млн. коли. Това се дължи главно на намаляването на потребителското доверие, влошаването на валутните курсове и опасенията за бъдещето на дизеловото гориво, посочват от организацията Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), която се занимава с автомобилната индустрията в Обединеното кралство.
Въпреки че регистрациите от 2,54 млн. отбелязват спад в сравнение с данните на 2016, тя е третата година по отношение на нови регистрации за последното десетилетие и това е шестият най-добър показател от 50 години насам. По същество във Великобритания отбелязват една успешна 2017 година на автомобилния пазар
"Ние трябва да запазим перспективата: индустрията не е стигнала до ръба на кризата, изправени сме обаче пред значителни предизвикателства", каза главният изпълнителен директор на SMMT Майк Хаус, който прогнозира по-нататъшен спад от 5-7% през 2018 г.
Спадът идва въпреки рекордните първи три месеца на 2017 г., стимулирани от купувачите, които се втурнаха да се възползват от данъчните промени през април. Най-забележимо е, че дизеловите регистрации намаляха драматично още през последната половина на 2017 г . Те паднаха с 31% на годишна база през декември и със 17% на годишна база за целия период на 2017 г.
"Дизелът предизвика объркване сред потребителите поради влиянието му върху околната среда, но смятаме, че вече има все по-голяма яснота относно предимствата на най-новите двигатели, задвижвани с дизелово гориво ", подчерта Хаус. "Съществуват сериозни доказателства, че собствениците на дизелови двигатели са спрели да сменят автомобилите си, докато не се изяснят докрай перспективите, а не просто да излязат и да си купят бензинов автомобил. Нашето убеждение е, че много от тях ще се върнат на пазара още през тази година".
Хаус смята, че публичните съобщения за забрана на бензиновите и дизеловите двигатели през 2040 г. по-късно ще се окажат неточни, но в същото време доведоха до увеличаване на такси за автомобилите от април 2018 г. И всичко това предизвиква объркване сред потребителите.
"Дизелът далеч не е мъртъв", подчерта Хаус, който прогнозира, че той ще представлява 40% от новите регистрации - повече от 1 млн. автомобила - през 2018 г. "Всеки трябва да разбере, че има правилни видове технологии за различни видове шофиране. Ако шофирате на дълги разстояния или управлявате по-голямо превозно средство, тогава най-новите дизелови двигатели ще предложат значителни предимства в сравнение с другите.
"Разбира се, трябва да направим ситуацията още по-ясна, ние разполагаме с факти за подобряване на емисиите на CO2 и NOx, които искаме да постигнем. Въздействието върху околната среда е ясно: без повишаване на продажбите на дизеловите двигатели, нямаме шанс да постигнем необходимите цели за емисиите на CO2. "
Средната стойност на CO2 за автомобилите, регистрирани през 2016 г., е била 120,1г/км, която е увеличена до 121,04% през 2017 г.
Новите регистрации на хибридни и електрически автомобили съставляват повече от 4% от пазара за пръв път през 2017 г., което представлява 119 000 от регистрациите от 2,5 млина. От този брой 13 500 са електромобили. "Напредваме, но е ясно, че ни предстои дълго пътуване, което изисква да продължим да печелим подкрепата на потребителите", каза Хаус.