Данните от SMMT разкриват най-резкия спад през първия месец повече от десетилетие
Производството на автомобили в Обединеното кралство спадна с 27,3% през миналия месец, което го прави най-слабото в индустрията от 2009 г. насам, според последните данни на Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT).
Само 86 052 автомобила са произведени в Обединеното кралство миналия месец - с 32 262 по-малко в сравнение с януари 2020 г., което представлява най-тежкия спад за повече от десетилетие.
Производството както за вътрешния пазар, така и за задграничните пазари е силно намалено през месеца. Твърди се обаче, че в резултат на продължаващите усложнения на Brexit, най-голям удар е износът, който е спаднал с 29,1% до 69 360 единици. Вътрешното производство е спаднало с 18,3% до 16 692 единици.
Доставките до основните пазари на ЕС, САЩ и Азия саособено силно засегнати, като спадът е съответно с 26,2%, 34,5% и 36,1%.
SMMT посочва комбинация от глобални проблеми на веригата за доставки, трудности с адаптирането към новото законодателство за търговия след Brexit и продължаващите ефекти от пандемията - и свързаните с тях национални блокировки - като основни причини за спада.
Преодолявайки по-широката индустриална тенденция, производството на електрически (EV), plug-in хибридни (PHEV) и хибридни автомобили нарасна през месеца, тъй като производителите продължават да се подготвят за забраната на правителството на Обединеното кралство през 2030 г. за продажбата на нови автомобили с двигатели в вътрешно горене.
Производството на електромобили, PHEV и хибриди е нараснало с 18,9% през януари 2021 г. в сравнение с януари 2020 г., в резултат на което повече от всеки четвърти автомобил, произведен във Великобритания, вече е електрифициран (25,3%).
Шефът на SMMT Майк Хоуз заяви: „Още един месец спад на производството на автомобили в Обединеното кралство е сериозно безпокойство, а бюджетът за следващата седмица е възможността на премиера да даде тласък на индустрията чрез въвеждане на мерки, които ще подкрепят конкурентоспособността, работните места и поминъка.
„Въпреки че има някои много добре дошли скорошни съобщения, ние трябва да осигурим нашето средносрочно до дългосрочно бъдеще, като създадем условия, които ще привлекат гигафабрични инвестиции в батерии и ще трансформират веригата на доставки.
"Най-напред обаче трябва да върнем нашите автомобилни салони, защитени от Covid, в идеалния случай преди 12 април. Това ще бъде най-бързият начин за възстановяване на автомобилното производство в Обединеното кралство."