На основните пазари през 2019 г. са продадени общо 90,3 млн. автомобила (-4,4%)
Фолкмар Денер, изпълнителен директор на индустриалния гигант Bosch, каза пред Reuters: „Възможно е да сме преминали пика на автомобилното производство.“ Според оценките на компанията за анализи LMC Automotive на основните световни пазари през 2019 г. са продадени общо 90,3 млн. автомобила (-4,4%) в сравнение с 94,4 през 2018 г. и 95,2 милиона през 2017 г.
За индустрията това не е просто статистика, а мотив, който насърчава обновяването и диверсификацията на бизнеса. За самия Bosch, изправен пред 44-процентно спадане на оперативната печалба, рецесията означава преоценка на дейностите и съкращаване на работни места. Автомобилните гиганти също ще трябва да следят отблизо развитието на ситуацията.
През 2019 г. в Китай, Европа и САЩ се наблюдава намаляване на търсенето на автомобили и тези пазари влияят на глобалния резултат по най-решаващ начин. Отслабващата икономика в Индия също задържа интереса на клиентите, припомня CNN.
Въпреки че Bosch не произвежда автомобили, последните проекти на основния доставчик на компоненти са симптоматични за цялата индустрия: автономно паркиране и такси-роботи, платформа за електрически автомобили и горивни клетки, проучвания.
Диверсификацията се отнася до, да речем, споделянето на автомобили и „коли по абонамент“, както и развитието на автономен транспорт, включително екзотични совалки и неавтомобилни проекти (например стационарни системи за съхранявяне на енергия, произведени от производителите на автомобили).
Сливанията ще помогнат за намаляване на разходите за въвеждане на нови технологии и машини за производство. Наскоро формиращият се алианс PSA и FCA е такъв пример, както и стратегическият съюз на Ford с Volkswagen, сключен от усилията на техните директори Джим Хакет и Херберт Дис.
Вече писахме за това как са разпределени местата между водещите производители в края на 2019 г. Двамата лидери - Volkswagen и Toyota, увеличиха леко темпото (съответно с + 1,3% и + 1,4%). Но те нямат право на почивка. Прогнозата за 2020 г. е различна. LMC предвижда друг спад на пазара, макар и лек от 0.3% до 90 млн. продадени автомобила Но Фолкмар Денер не е толкова голям оптимист. Той говори за намаляване на продажбите на автомобили с 2,6% до 88-89 млн. единици през 2020 г. и запазване на такива ниски стойности до 2025 г. и това е в най-добрия случай.