Казано накратко: изключителен интерес и невероятна организация
В ранните зори на 19 май, районът около катедралния храм „Свети Александър Невски“ започна бавно да се преобразява. Не само с пъстрите цветове на метала искрящ до блясък, но и с усещането за историята на едно от най-великите изобретения на човечеството – автомобила. Огромната площ постепенно се запълваше от събудилите се от зимен сън творения от различни времена и държави. Пъстроцветност от епохи, шедьоври на стилистиката и техниката – от миниатюрния Gogomobil с неговите 250 кубически сантиметра и 15 к.с. до гигантски представители на Bentley и Rolls Royce. Някои от автомобилите блестяха със съвършенството на реставрацията си, по другите патината на времето бе оставила трайни следи.
Трудно бе да се опише усещането, емоцията и енергията, която захладяваше пространството – както на хората които показваха своите „експонати“ така и на тези които имаха щастието да ги видят. В очите на всеки по един или друг начин можеше да се открие онзи неповторим блясък, който излъчва неповторимо щастие, макар за същите тези собственици да е коствал огромно търсене, неимоверни усилия и понякога непосилни финансови разходи.
Пришълци от цяла България
Към всичко това се добавя фактът че тазгодишното събитие предизвика огромен интерес и изключителна активност от страна на колекционерите, а мащабите му надхвърлиха всички очаквания, дори и на самите организатори. На практика площадът се оказа тесен, в буквалния смисъл на думата, за огромния брой автомобили и мотоциклети – съответно 200 и 100 на брой – които продължаваха да идват буквално до самия край на събитието. Освен многобройните участници от София, в ретро-събора се включиха и десетки исторически автомобили и мотоциклети от цялата страна. За поредна година в празника взеха участие и голяма част от клубните членове на БАК „Ретро“ в лицето на ретро-клубовете от Благоевград, Стара Загора, Ботевград, Перник, Хасково, Варна и много други. Приятен страничен ефект от всичко това бе огромното любопитство на чуждите, случайни и неслучайно попаднали на събитието туристи. Мнозина от тях не бяха виждали подобно дори в собствените си страни.
Част от новите инициативи на клуба бе и Конкурсът за елегантност, проведен в рамките на Спасовден, който за първи път стана част от програмата на най-големия празник на нашата ретро общност. Той бе подготвен по всички правила на FIVA (Международната федерация за исторически автомобили, в която членува и БАК „Ретро“) и бе организиран от настоящия секретар на БАК „Ретро“ Кристиан Желев, който е отговорен и за Конкурса за елегантност „Дръстър“ в Силистра, за който auto motor und sport писа през есента.
Въпреки големия интерес, бройката на желаещите за участие беше предварително ограничена до 32 ретро автомобила, които бяха разпределени в шест категории: Довоенни автомобили, Следвоенни кабриолети, Следвоенни купета, Следвоенни лимузини, Следвоенни източноевропейски автомобили, както и един Хоби клас.
Те бяха оценени от експертно жури с председател доц. д-р Емил Маджарски и членове Георги Луканов, Георги Колев, Иван Колев (съвпадението на фамилиите и е чиста случайност), Николай Корудерлиев, Илиян Дамянов – всички необвързани пряко с клубната дейност и ретро средите като цяло, което бе гаранция за обективен подход при избора на най-стойностните и автентични екземпляри.
Конкурс за елегантност Спасовден 2108
Peugeot 201 от 1931 г. на Любомир Минков, получи и наградата за най-стар автомобил от страна на Политехническия музей в София. Първо място в категорията „Следвоенни лимузини“ зае Mercedes-Benz 220S/W187 от 1951 г. на Антон Костадинов, който бе избран и за „Най-добър автомобил на шоуто“. Конкуренцията в тази категория бе най-оспорвана, поради големия брой претенденти, за част от които не достигна съвсем малко, за да намерят място в челната тройка.
Фаворит в категория „Довоенни автомобили“ стана Mercedes-Benz 170V на Георги Пъшев, а най-достойно представилият се участник в категория „Следвоенни кабриолети“ стана Volkswagen Karmann Ghia от 1959 г. на Димитър Димитров от БАК „Ретро“. Като най-добър автомобил в категория „Следвоенни купета“ напълно заслужено беше определен Булгаралпин от 1967 г. на Ретро тим „Агресия“, представен от Валери Манджуков. При „Следвоенните източноевропейски автомобили“ голямата награда получи перфектно възстановена Warszawa M20, модел 1956 г. от колекцията на Иван Чобанов, а големият победител в категория „Хоби клас“ беше Jaguar хот-род на Спортен клуб „Българска автомобилна слава“, чиято стилна каросерия е изработена у нас през 2017 г. Този уникат, създаден в един екземпляр с пълно единодушие беше избран и като Автомобил на публиката. За най-автентичен автомобил също единодушно беше определен Mercedes-Benz 560SEL от 1988 г. на Марин Митев.
Любомир Гайдев от БАК „Ретро“, който показа пет от най-интересните автомобили в колекцията си получи за своето запомнящо се представяне наградата на сп. “Retro Classic“.
Престижни отличия бяха дадени и на най-автентичните и интересни ретро мотоциклети. На първо място беше класиран един перфектно изглеждащ британски BSA от 1936 г., собственост на Румен Лятов, а второ и трето място заеха съответно „Балкан“ 50 – гордостта на родния „мотопром“ отпреди половин век и NSU OSL от 1938 г.
Автомобилите, които се представиха в Конкурса за елегантност „Спасовден“ 2018 бяха оценени по правилата на Международната федерация на историческите превозни средства, а всички останали участници получиха грамоти. Конкурсът се превърна в пример за добра организация и еталон за изключителна елегантност. Много от собствениците представиха автомобила си в официално облекло от съответната епоха, като Стоян Петрунов, член на Управителния съвет на БАК „Ретро“, който предизвика респекта на зрителите и журито с изискан фрак и папийонка, напълно в тон с неговата стилна лимузина Bentley R от 1954 г.
Ваня Гюдерова също впечатли публиката със стилен ретро тоалет – традиция силно отстоявана от нея през последните няколко години, в които е председател на клуба.
Редки и уникални модели
Между историческите превозни средства, които бяха изложени на площада извън конкурсната програма, както винаги също имаше много интересни и редки екземпляри, не само за страната, но и за целия балкански регион, част от които се показват за първи път. Сред тях определено изпъкваше едно нетипично довоенно изпълнение на Mercedes-Benz – моделът 130Н, реставриран от Любен Хаджикостов. В средата на 30-те години на миналия век този автомобил, оборудван със заден двигател, е изработен в много ограничена серия, а днес оцелелите екземпляри в световен мащаб са съвсем малко. Специално внимание заслужава и неизменното присъствие на много ефектни американски автомобили, които винаги се групират на предварително определена част от площада, както разбира се и на будещите носталгия представители на източноевропейския автопром. За пъстротата на празника допринесоха и няколко екзотични японски коли от началото на 70-те години, Mazda RX-7 с ванкелов двигател от 80-те, както и десетки перфектно възстановени мотоциклети, част от които съществуват у нас само в единични бройки.
Успешното провеждане на най-големия празник на нашата ретро общност се дължи и на пълноценната подкрепа от страна на Съюза на българските автомобилисти и Столична община, които са неизменни партньори на БАК „Ретро“ в организацията на Спасовден още от неговото първо издание преди близо три десетилетия.
Текст: Георги Колев, Иван Колев
Снимки: Георги Колев, Иван Колев
I Конкурс за елегантност „Спасовден“ 2018
Наградени автомобили
Категория „Довоенни автомобили“
1 Mercedes-Benz 170V, 1937 г., Георги Пъшев
2 Citroën C4G, 1931 г., Любомир Минков
3 Peugeot 201, 1931 г., Любомир Минков
Категория „Следвоенни кабриолети“
1 Volkswagen Karmann Ghia, 1959 г., Димитър Димитров
2 Mercedes-Benz 230SL, 1965 г., Кирил Войнишки
3 Skoda Felicia, 1960 г., Александър Александров
Категория „Следвоенни купета“
1 Булгаралпин, 1967 г., Ретро тим „Агресия“
2 BMW 1802, 1973 г., Николай Панчев
3 Glas Gogomobile TS 250, 1963 г., Симеон Насев
Категория „Следвоенни лимузини“
1 Mercedes-Benz 220S/W187, 1951 г., Антон Костадинов
2 Citroën 11CV Traction Avant, 1948 г., Ангел Желев
3 Bentley R, 1954 г., Стоян Петрунов
Категория „Следвоенни източноевропейски автомобили“
1 Warszawa М20, 1956 г., Иван Чобанов
2 Волга ГАЗ-21, 1969 г., Добрин Гатев
3 Волга ГАЗ-22, 1966 г., Васил Филипов
Категория „Хоби клас“
1 Jaguar хот род, 2017 г., СК „Българска автомобилна слава“
2 Chrysler хот род, 1936 г., Любен Хаджикостов
3 Chrysler хот род, 2017 г., Иван Иванов
Най-автентичен автомобил
Mercedes-Benz 560SEL, 1988 г., Марин Митев