Също както самият Агент 007, някои неща си остават непреходни...
Тази модерна интерпретация на тема класическо британско GT с положителност ще плени сърцата на многобройни ценители на автомобилната красота. Защото също както самият Агент 007, някои неща си остават непреходни.
Нека се опитаме поне за малко да си представим следната приятна ситуация: след години усилена работа най-после сме натрупали сума с повечко нули в банковата си сметка. Тоест сме достигнали етап от живота си, в който мечтите най-после могат да се изпълняват – включително когато става дума за автомобили. Защо например да не се впуснем в приключение, за каквото сме блянували още като деца? Например да се състезаваме в някое прочуто рали за класически автомобили. Речено – сторено! Само че на втория ден маркучът, който излиза от радиатора на нашето старинно съкровище, се пука – общо за трети път, а навън температурата е 35 градуса по Целзий. Под капака, където работи могъщ V8, отново бликва горещ гейзер от антифриз. Е, понякога мечтите не изглеждат точно така, както сме си ги представяли...
Как изглежда спасението в такава ситуация? Най-често то се появява под формата на малка кола под наем, която може и да не предлага нищо завладяващо, но поне има климатик. И достатъчно място в салона – в случай, че се наложи да качим още някой закъсал любител на силните изживявания. Нямаше ли да бъде прекрасно, ако олдтаймерите имаха надеждността и комфорта на съвременните модели?
Дааа, дори и със солидна сума в банковата сметка, човек не е застрахован от проблеми. Дейвид Браун знае това от личен опит – и именно затова се е опитал да намери решение. Неговото мото гласи: „Ако твоят съвършен автомобил-мечта всъщност не съществува – ами създай го!“.
Бонд щеше да бъде очарован
Нова сцена. Намираме се на живописно шосе в близост до Бирмингам. Под розовеещото утринно небе блести осанката на едно класическо купе. Елегантният автомобил стъпва на традиционни колела със спици. Всичко по него изглежда сякаш от друга епоха: полирана радиаторна решетка, източен преден капак и характерни въздухозаборници в предните калници. Челното стъкло е разположено под голям ъгъл, покривът плавно се спуска към задната част. Този красавец очевидно е модерна интерпретация на класическо Gran Turismo – напомняйки за епохата на Ferrari 275 GTB и Aston Martin DB5. При тази гледка дори самият Джеймс Бонд би се впечатлил.
Дейвид Браун също изглежда горд. И с право. Този мъж от Йоркшир не се обезкуражава след последното си злощастно ретро рали: вместо това той създава Speedback GT. Обликът в стила на шейсетте години е търсен ефект; същото се отнася за модерната техника и педантичната ръчна изработка. Но нека не прибързваме – едно по едно.
На вниманието на всички почитатели на британското автомобилостроене: този Дейвид Браун няма връзка с „онзи“ Дейвид Браун, който навремето създава за Aston Martin митичната серия DB. Припомняме, че под това означение се подвизават неустоимо красивите купета, с които Агент 007 редовно изпълняваше службата си в името на Нейно Величество. Нашият Дейвид Браун очевидно е напълно наясно какво върши и освен за обаятелната същност на самия автомобил се е погрижил и за подобаваща технологична база, в случая заимствана от Jaguar XKR. Точно така – последното (засега) голямо купе на Jaguar, което се произвеждаше до 2014 година. Speedback GT е изграден на неговата платформа, заимствайки както окачването и управлението, така и целия задвижващ тракт.
Петлитровият компресорен V8 определено не е от срамежливите и не му липсва нито звук, нито мощност. Браун обяснява избора си за донор на техниката с обстоятелството, че той държи да се използва британска техника – при това такава, която наистина да му допада.
Което ни помага да подредим и последните парчета от пъзела: дизайнерът на проекта също идва от Острова и е работил дълги години за Jaguar – Алън Мобърли за известно време дори се подвизава като главен стилист на аристократичния английски производител. Изборът на този формотворец показва недвусмислено, че господин Браун е взел повече от присърце създаването на Speedback. Всъщност има и още една причина точно този дизайнер да бъде нает, за да изработи амбициозния проект: Мобърли е изживял 60-те години в цялата им прелест, така че прекрасно знае какво специфично очарование носят формите на автомобилите от онова време. Очевидно не бива да се учудваме от факта, че автомобилът изглежда наистина великолепно.
Допълнителна пейка за пикник
Заслужава си да отбележим още една особеност: Speedback ще бъде произведен в ограничен тираж от едва сто екземпляра, а каросерията му се изработва на ръка от алуминий. При интериорното обзавеждане познавачите на Jaguar лесно ще разкрият произхода на този автомобил. Тук познатите форми са облагородени с още повече дърво и кожа. Седалките имат електрически реглаж и дори вентилация. Маневрирането се улеснява от камера за заден ход. Под задния капак се крие прилично по обем багажно отделение, което може да бъде разширено посредством сгъване на задните седалки, но по-голямата изненада тук е допълнителната пейка за пикник. Подобни интересни и изработени с много любов детайли придават на Speedback GT неповторим характер.
Дали това впечатление ще се запази и на пътя? Първото нещо, което забелязва човек в GT, когато потегли, е колко тих е всъщност този автомобил. И колко неусетно се случва всичко. Няма спор – Speedback GT се придвижва също толкова изискано, колкото и изглежда. Както подобава на един истински джентълмен. Компресорният V8 изпраща огромен въртящ момент към задния мост, но това не нарушава цялостта на концепцията. Тягата му е мощна, уверена и равномерна – като при луксозна яхта, да речем. Шестстепенната автоматична трансмисия на ZF върши работата си практически неусетно.
Всички предпоставки за мигове на блаженство са налице, чувстваме се прекрасно. Всъщност ни се иска това пътуване никога да не свършва. Да, вярно, Speedback GT носи в себе си ДНК на Jaguar XKR – но това не е пречка. Сериозният проблем си остава балансът по банковата сметка.
Защото солидните суми в нея засега си остават мечта. А за GT се налага човек да се бръкне доста дълбоко. Удоволствието да притежаваш класическо Gran Turismo, което съчетава духа на шейсетте години с техниката на новото време, е невъзможно да струва евтино. Вече завиждаме благородно на всеки един от стоте бъдещи притежатели на този шедьовър.
Текст и снимки: Дани Хайне