Специалните надстройки в областта на услугите и строителството са доказателство, че модерните транспортери могат много повече от това да разнасят товари. Ще ви представим няколко интересни решения.
Обикновено тяхната стихия са доставките и занаятчийските или сервизни услуги. Междувременно обаче шаситата на транспортерите започнаха да поемат толкова голям товар, че са на прага да прекрачат границата към класа на малките камиони. Volkswagen T5 и Mercedes Vito вече имат маса от по 3,5 тона, а Ford Transit дори 4,3 т. Близнаците Volkswagen Crafter и Mercedes Sprinter са прекрачили границата от 5 тона, докато Iveco Daily със своите 6,5 тона и Mercedes Vario (7,5 т.) отдавна са сред леките камиони. Това е чудесна предпоставка върху шаситата на тези бусове да се монтира нещо повече от една проста метална кутия. С помощта на Mercedes-Benz, от чийто транспортери всеки втори се модифицира, ще ви разкажем какви надстройки могат да бъдат използвани на пътя и извън него.
Американската идея
Първо ще ви представим фирмата Elite Truck Bodies, която се е специализирала в надстройки за услуги с кран. Седалището й е в Лудвигсфелде край Берлин, като тя е филиал на компания от Щатите и от няколко години се опитва да популяризира в Европа американската идея за „полезното превозно средство” с открита товарна площ в средата и странични товарни ниши, до които има достъп отвън, където могат да се съхраняват инструменти, материали и други помощни средства.
От фирмата виждат като свои основни целеви групи строителството и земеделието. Причината е, че използваните в тези браншове машини са толкова големи, че сервизният техник почти винаги се нуждае от помощ, за да вдигне някоя от тях. За да удовлетворят европейските изисквания, американците напълно обновиха своята концепция за надстройките, като в течение на този процес използваха помощта на експерти от професионалните сдружения и автопроизводителите. В резултат се е получила една добре обмислена работилница на колела, която вероятно ще се радва на голям интерес в споменатите стопански области.
Германските предложения
Германските фирми също предлагат интересни специализирани надстройки. Например каросерийната фабрика Biberach преоборудва Mercedes Sprinter 518 CDI във влекач с полуремарке. За основа служи изпълнението с двойната кабина, чиято маса е намалена на 3,5 тона и за това може да се управлява и с книжка за бус. Благодарение на полуремаркето с дължина седем метра и товарен обем под платнището от 35 кубически метра този впряг с максимално тегло 8,7 тона е много подходящ за превоз на обемни строителни материали.
Ремаркета
Северногерманската фирма Moetefindt, специализирана в изработката на ремаркета, предлага специално разработена платформа-самосвал, която може да се използва и за превоз на строителни машини. Ремаркето самосвал може да превозва и малки багери или булдозери. Тогава задният капак се използва като рампа за спускане или качване на съответната строителна машина. Под алуминиевата товарна платформа на транспортера е монтиран резервоар с обем 300 литра. Помпата и маркучът за източване са намерили място в сандъчето за инструменти в самата платформа. Така строителните машини могат да се зареждат на място, за да се пести време.
Кранове
Специалистът по кранове Hiab демонстрира, че и на най-късата платформа винаги остава достатъчно място за монтиране на кран. Представеният модел и в най-слабото си изпълнение може да вдигне 1,3 тона върху товарната платформа на транспортера. Освен това има размах до 4,2 метра. Крановете Hiab заедно с подходящата платформа може да се поръчат и от дилърите в Германия на Mercedes-Benz.
Текст: Стефен Сершез
Снимки: Daimler