Един срещу друг се изправят три особено популярни градски кросоувъра
Тези малки SUV модели притежават някаква форма на смирен приключенски дух. Такъв е духът на новата Toyota Yaris Cross Hybrid, която по свой автентичен начин се конкурира със съперниците си Ford Puma и VW Taigo.
Като се замисли човек, открива, че неочакваното рядко се втурва с гръм и трясък в живота му, за да го преобърне. Много по-често се случва да ни изненада именно онова, което сме можели да предвидим. Като например нуждата от чадър – колко пъти не сме го взимали, когато е имало прогнози за дъжд, и колко често сме го носили насам-натам, когато е греело слънце? По силата на същата логика ние оценяваме погрешно автомобилната мобилност. „Въоръжаваме“ се със SUV модел за в случай, че не дай си боже свърши асфалтът на магистралата – нещо което е много по-малко вероятно, отколкото това да се заклещим с огромното возило в някой многоетажен паркинг. Дали на 44 години не избивам комплекси, седейки зад волана на подобен автомобил? И защо, по дяволите, ме спохождат всички тези мисли? Да… може би защото искам да се настроя за теста на новите Toyota Yaris Cross и VW Taigo, които сравняваме с Ford Puma. Трите малко по-високи модела са с интелигентно организирано вътрешно пространство, освен това са икономични, изгодни и безопасни. Дали могат да покажат и други таланти – ще видим в теста.
Ford: Puma винаги се готви за скок
Най-големия талант на Puma e… че можеш да качиш вътре фикуса си. Ако не е по-висок от 115 см, той може да се разположи в модела на Ford изправен, в багажник, който в приземната си част предлага приличащ на катакомба „megabox“ с отвор за оттичане. Шегуваме се. Разбира се, че дългата само 4,19 метра Puma може да предложи още много неща, сред които обаче не е и вътрешният простор. Късата и изправена задна седалка може да се приема като източник на радости мигове от близостта между настанените върху, особено е заето и средното място. Водачът и пътникът до него се разполагат върху малки, но ергономично оформени седалки, които не са особено отдалечени едни от други, но оставят достатъчно място за подредба на бутоните. Не че има нужда от класически такива, защото повечето действия по управлението на функциите може да се извършват с регулатори и бутони на волана или на добре структурирания сензорен екран.
По-добре е все пак човек да се концентрира върху шофирането, защото – колкото и да звучи банално – дори кратките дистанции се превръщат в удоволствие. Сред „виновниците“ за това са прецизното кормилно управление и балансираното окачване, което позволява леко, но контролирано занасяне на задната част при смяна на натоварването. Нищо притеснително, а по-скоро окуражаващо динамичното шофиране. А след завоя отново можете да подадете газ и да се радвате на малкия еднолитров трицилиндров турбомотор, който боботи с гърлен глас и смело набира обороти. Въпреки че се подвизава в автомобилите на Ford вече десет години, той не е загубил нищо от темпераментния си характер и чудесните си качества като баланс между динамика и ефективност.
Тук двигателят вече разполага и със система мек хибрид. Свързаният с ремък мотор-генератор работи с напрежение 48 волта и получава захранване от литиево-йонна батерия с капацитет 10 Ач. Добавяйки около 50 Нм към въртящия момент на бензиновия мотор още при ниски обороти, той позволява на конструкторите да използват по-голям турбокомпресор. По този начин Puma може да разчита на добър темперамент и умерен разход на гориво (6,9 л/100 км) – въпреки седемстепенната трансмисия с два съединителя, която не предлага възможност за ръчна смяна на предавките нито с лостчета на волана, нито на ръка, и обикновено се замисля при превключване.
Повече принос към динамиката има споменатото окачване. По-стегнато настроена от Fiesta, с по-големи амортисьори и по-твърди втулки, Puma поддържа накланянето на каросерията и стабилността в приемливи граници. Това обаче води и до по-твърдо поемане на малките неравности. Дали и най-изгодната цена ще допринесе за добро представяне?
Toyota: Yaris Cross с повече електричество
Както и останалите хибридни модели на Toyota, Yaris ви възнаграждава със зелени листенца на инструменталния дисплей, когато шофирате икономично, а наименованието Cross изразява трансформацията на малкия модел в градски SUV. Може да се доверим на Toyota, когато става дума за подобни преобразувания – свидетелство за това е появата на GR Yaris през 2020 г. Да, вярно, при него става дума за наистина пълна трансформация – от оригинала конструкторите са взели само седем каросерийни детайла, за останалото са използвали напълно нови. Нови са дори предните и задните светлини, огледалата и антената на покрива.
Cross също е доста различен от оригинала. Той е базиран на глобалната платформа за малки автомобили на Toyota, но е с 9,5 см по-висок, 2,0 см по-широк и с 24 см по-дълъг – при непроменено междуосие. По тази причина хората на задната седалка могат да разчитат на само малко повече място за краката си. Със своите 397 л багажният обем превъзхожда с една трета този на Yaris, а възможността за сгъване на задните седалки (на три части) осигурява достатъчно място за нуждите на ежедневието.
Водачът и пътникът седят с шест сантиметра по-високо на слабо контурираните и не особено комфортни седалки, чиито облегалки с грубо регулиране не предлагат добра опора за гърба. Оборудването включва широка гама от системи за асистенция на водача, но в целия интериор Toyota се придържа към още по-голяма строгост от тази на Ford. Това в известна степен се дължи и на амбициите на инженерите да създадат възможно най-лека конструкция на Cross, включваща по-твърди пръстеновидни структури на каросерията и по-тънки стоманени листове. Очевидно икономия на тегло е търсена и в шумоизолацията, която не е сериозно препятствие срещу звуците, произхождащи от смесеното задвижване.
А то включва 1,5-литров атмосферен трицилиндров бензинов мотор с 92 к.с. и 120 Нм, който е настроен за работа по цикъла на Аткинсън и има висока степен на сгъстяване в името на ефективността. Така агрегатът постига коефициент на полезно действие от 40 процента в някои режими. Хибридната система включва и две електрически машини, от които един тягов електромотор с мощност 59 кВт и 141 Нм. С подобни възможности той може да подпомага бензиновия мотор, стига генераторът или рекуперацията да са заредили достатъчно литиево-йонната акумулаторна батерия с тегло 27 кг и капацитет 800 Втч. При умерено натоварване и скорост до 130 км/ч автомобилът може за кратко време да се движи и само на електричество. В градско движение системата преминава в различни режими на електрическо и хибридно задвижване. При междуградско шофиране и магистрала ДВГ в по-голямата част от времето сам поема задачата на задвижването и почти не получава помощ от иначе хомогенната хибридна система. В това си начинание обаче той не е особено убедителен – в известна степен и заради архитектурата на трансмисията с планетарно обединяващо звено, която кара машината да поддържа високи оборотни режими. И все пак хибридната формула на Toyota очевидно работи, защото средният разход на гориво в теста е напълно приемлив (5,8 л/100 км).
Как изглеждат нещата, когато става дума за забавление от шофирането? Противоречиво. Yaris Cross бързо преминава към ограничаващо амбициите недозавиване, а кормилното управление не блести с прецизност и адекватна обратна връзка. Принципно Cross се движи сигурно, но при по-динамично шофиране усещането е за хаотичност и неточност. Дори стегнатото окачване не инспирира особена динамика в поведението. Вярно е, че намалява накланянето на каросерията, но за съжаление, повече влошава комфорта на пътуване. 18-цоловите джанти от своя страна не са най-подходящото решение за този автомобили, а ниските гуми правят реакциите на окачването ненужно рязко и грубо. На пръв поглед цената изглежда прекомерно висока, но трябва да се има предвид че серийното оборудване на автомобила е на доста високо ниво. Нека видим как Cross ще премине през финалната линия.
VW: Taigo, -go, -go, -go
За да изясним същността на Taigo, трябва да се върнем малко назад във времето, към 1988 г. Това е годината, в която VW представя B3, първия Passat с напречно разположен двигател. Спомняте си го, онзи със затворената решетка, с неговата пословична здравина. По шосетата все още могат да се открият екземпляри от този модел – както и от наследника му B4, който всъщност е негова еволюция. С 72 см стандартно място за седене отзад и 465 л багажен обем при Variant.
И ето, небрежно се появява Taigo със 71 см стандартно място и 440 л багажен обем при 30 см по-малка дължина от тази на Passat. Чудесен пример за прогреса на технологиите, касаещи практичните нужди на реалния живот, и за пространствената ефективност на малката платформа MQB A0.
Малкият VW произхожда от Бразилия – базиран е на местното SUV купе Nivus, което е европеизирано под формата на Taigo и се произвежда в Испания. Тук той играе ролята на по-свежа версия на T-Cross с по-голяма с 16 см дължина и по-малка с 9 см височина от него. Освен актуалните системи за асистенция Taigo притежава матрични LED светлини и весели цветове в интериора, макар че последният не изглежда толкова висококачествен, колкото сме свикнали да очакваме от един VW. Независимо от това по отношение на подбора на материалите Taigo е по-добър от двата други автомобила в теста. Значително по-голямо е обаче предимството му по отношение на предлаганото пространство. В задната му част върху добре тапицираната седалка могат да се настанят удобно двама, а на неособено дълги разстояния и трима пътници. Отпред VW е обзавел автомобила с две големи и удобни за дълги пътувания седалки с добра странична опора – на практика дори в Golf пътниците не седят много по-удобно. Taigo обаче затруднява не по малко от него, що се касае до общуването с външния свят, понеже малките модели на VW възприеха актуалната структура на управлението на функциите от по-големите – със сложна организация на инфо-развлекателната система и (нетактилни) бутони за регулиранe на климатичната система.
Общо взето обаче, с това можем да приключим с критиките към Taigo, защото цялостното впечатление е, че това е един малък автомобил, който е въплътил в себе си солидността на по-големите си събратя. Това е особено добре видно, когато става дума за комфорта. С леко стегнатите настройки, окачването реагира малко по-твърдо само върху къси и едри неравности, но грижливо неутрализира не толкова грубите удари и дългите вълни. А въпреки предпазливите настройки Taigo се справя добре и с поведението на пътя и управляемостта.
Puma обича завоите, но нейното остро управление и ходовата и част се влияят по-силно при промяната на натоварването. Затова по-балансираният характер на Taigo е на практика по-адекватен – в динамичните тестове, като слалом и смяна на лентите, Taigo се оказва по-бърз, а на междуградски пътища се движи по-убедително. Кормилното му управление изисква една идея повече внимание, но е не по-малко прецизно и с добра обратна информация. Промените в натоварването не водят до вибрации в него, а симулираната с помощта на прецизно задействане на спирачките блокировка на диференциала XDS спомага за подобряване на сцеплението в завой. Към това се добавя хомогенното разгръщане на мощността на трицилиндровия мотор. Макар че, единствен в този тест, не разчита на подкрепата на електрически мотор, агрегатът с директно впръскване е в перфектна симбиоза с точно превключващата седемстепенна DSG трансмисия и въпреки най-ниската системна (в случая единична) мощност задвижва тежащия 1253 кг автомобил по доста темпераментен начин. Що се отнася до разхода на гориво в теста, със своите 7,2 л/100 км Taigo изразходва с 0,3 л повече от по-бързия Ford и с цели 1,4 л/100 км повече от Yaris.
В допълнение VW изминава с един резервоар 555 км, защото както и другите в теста има сравнително малък резервоар. Това обаче не смущава особено водача на Taigo, понеже в края на краищата малкият модел се проявява като един талантлив автомобил както за движение в града, така и за дълги пътувания. Със своите качества той печели теста, макар че Toyota предлага по-нисък разход на гориво и е добре оборудвана. Малките автомобили вече предлагат доста – за това можем да съдим и по цената, която доближава 30 000 евро.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. VW
С комбинация от важни фактори, като комфорт, сигурност и пространство, този автомобил печели превъзходство над останалите. Задвижването също е на високо ниво… както и цената.
2. Ford
Динамична управляемост, динамичен двигател, но ограничен комфорт и ограничено пространство. Все пак Puma е един автомобил с добри качества, практичен и малък.
3. Toyota
Хибридно задвижване, осигуряващо по-малко динамика и темперамент и повече икономичност. Богато оборудване за безопасност, но твърдо окачване и висока цена.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ахим Хартман