Тест на десет модела летни гуми с размер 245/45 R 19 Y
Тук са нужни многостранни качества като на швейцарско джобно ножче: При възможно най-добро сцепление на мокър и сух асфалт съвременните летни гуми трябва да спазват посоката, да са сигурни в завой, издръжливи при високи скорости и да притежават спортни качества. И всичко това – с максимален комфорт и ниско съпротивление при търкаляне за минимален разход на гориво. Кой модел го може най-добре?
Едновременното изпълняване на противоположни изисквания в един автомобил открай време е предизвикателство пред инженерите от бранша. Докато някога луксозните модели винаги имаха комфортно меко окачване, но с предизвикващото световъртеж накланяне в завой изискваха доста сдържаност при спортно шофиране, съвременната техника позволява едновременно задоволяване на желанията за комфорт и динамика.
При автомобилите – като например при Audi A6, с което тестваме гумите – това се осъществява посредством изолирани елементи от ходовата част, електронно управляеми амортисьори и пневматично окачване. Но не на последно място гумите са тези, които внасят съществен принос за желаната сигурност и динамика на пътя, както и за акустичния и осезаемия комфорт.
Това е причината много производители да включат още на ранен екип гумите в проектирането и настройването на един автомобил – с цел да прецизират още по-добре характера и пътната динамика на съответния модел. Създадените благодарение на това сътрудничество продукти се поставят фабрично и се наричат „гуми за първоначален монтаж“ или „OE гуми“. Актуалният А6 също излиза от завода с такива гуми – Continental PremiumContact 6, принадлежащи към продуктовата група HP, или „Премиум гуми“. В сравнение със значително по-спортните гуми от UltraHigh Performance (UHP) сегмента те би трябвало да се открояват с по-добър комфорт на движение и приятни качества за дълги пътешествия.
Докато големите производители имат в гамата си както премиум, така и UHP гуми с един и същ размер, по-малките често се ограничават с един универсален продукт.
Срещу разработените заедно с Audi още през 2019 г. и оттогава произвеждани н непроменен вид Continental PremiumContact 6 AO – от Audi Originalteil „оригинална част на Audi“ – включихме в състезанието още девет, ориентирани по-скоро към комфорт, продукта от различни ценови сегменти. Всички те са гуми „от пазара за резервни части“, подходящи за всички автомобили, които изискват съответния размер, и не носят в названието си съкращение, специфично за някой автомобилен производител. Наред с Continental участват марките Bridgestone, Falken, Goodyear, GT Radial, Hankook, Maxxis, Michelin, Nexen и Nokian. Ценовият диапазон се простира от около 130 до 209 евро за гума.
Най-високото възможно ниво на сигурност посредством къс спирачен път стои на първо място при тестовете на гуми, организирани от auto motor und sport – в критични ситуации често подценяваната кинетична енергия на автомобила се налага да бъде неутрализирана колкото може по-бързо.
Докато при нашите тестове със спиране от 100 км/ч на сух асфалт разликата в спирачния път между новите, особено добре представящи се в това отношение Goodyear и най-евтините, но и най-слаби гуми (GT Radial) е само три метра, при спирането на мокро резултатите са в много по-широк диапазон. Тук между най-добрите (Hankook) и най-слабите (GT Radial) зейва страховита пропаст от пет метра – въпреки че спираме при не повече от 80 км/ч, за да избегнем влияния от евентуален аквапланинг.
Освен това доброто сцепление при спиране подпомага ефикасността на електронните системи за контрол, като ABS и ESP, които в критични ситуации се опитват да стабилизират автомобила главно с помощта на целенасочени спирачни намеси.
Как си взаимодействат автомобилът, гумите и управляващите системи, проверяваме допълнително с тестовете за странично сцепление, управляемост и устойчивост на аквапланинг върху мокро трасе. Общата картина се допълва от изпълнявани в сухи условия изпитания за комфорт, тестове за смяна на лентата и опити на състезателна писта.
При десетте следващи едно подир друго сравнителни шофирания става ясно доколко хармонично работят автомобилът, ходовата част, гумите и управляващите системи. Може директно да се усети, че съобразените с модела на Audi, специално разработени за него Continental PremiumContact 6 играят в един отбор с „шестицата“. Въпреки това можеше да се очаква, че разработените по-наскоро гуми ще изпреварят OE продуктите на Continental с тяхната изначално зададена конструкция и смеси. Резултатът от динамичните изпитания е следният: С най-добро сцепление на мокро и на сухо трасе победители са съвсем новите Goodyear (най-добри на сух асфалт) и особено икономичните по отношение на разхода на гориво Bridgestone (най-добри на мокро). Върхови резултати при спиране показват и Hankook, които обаче губят точки поради частични слабости в поведението на пътя и устойчивостта на аквапланинг.
При новоразработените Nexen, както и при преработените, не по-малко сигурни Nokian, смущават само отделни детайли, но те се натрупват и също водят до отнемане на точки. Очаквано балансирани, но вече поостарели и изоставащи по качества от на най-съвременното ниво са Michelin PS4 – следващият модел, Pilot Sport 5, вече е анонсиран.
А как се представят по-скоро евтините гуми, като Maxxis, Falken и GT Radial? По-специално що се отнася до качествата за динамика на пътя, те отстъпват на утвърдените марки. Докато с приемливо поведение при спиране Falken все още могат да бъдат оценени като „добри“, спиращите с около два метра по-късно на мокра настилка Maxxis, както и куцащите и в двете спирачни дисциплини GT Radial, в крайна сметка бяха наказани с отнемане на точки.
Ами особено важният тъкмо за автомобилите от този клас комфорт при движение? В нашия тест можем да го оценим само субективно в рубриката „Комфорт на возене/ шум в купето“: Колко добре гумите омекотяват ударите например при преминаване през капаци на шахти или напречни фуги? Колко силни са звуците от търкалянето, пренасяни към вътрешността и дали се появяват дразнещи шумове при шофиране по завои?
Тук предимство имат технологично екипираните според желанията на Audi изделия на Continental. За разлика от конкурентите те предлагат две екстри: вложен в гумата шумоизолиращ пеноматериал ContiSilent намалява предаването на шумове от движението към интериора, освен това един желеподобен слой, наричан ContiSeal, предотвратява загуба на налягане, например при пробив от пирон. Комбинацията от двете позволява на автомобила, с който правим теста на гуми, да се движи тихо, плавно и комфортно. Но докато предимствата на Seal технологията са достъпни и за други модели автомобили, шумоизолиращата пяна не е толкова повсеместно приложима. Ефектите от нея стават осезаеми само ако действието ѝ е прецизно съобразено със собствените вибрации на автомобила и компонентите на ходовата част. Затова тази екстра не се предлага за универсално приложимите гуми на пазара за резервни части.
И така, какви гуми да си вземем? Резултатът от теста е еднозначен: Максимален комфорт при все още прилични показатели предлагат серийните за Audi – но доста скъпи – PremiumContact 6 на Continental. Чудесни оценки благодарение на най-сигурното поведение на мокро обаче получават гумите на Bridgestone. А в крайна сметка с балансиран спектър от качества и особено прецизна на сух път управляемост този път победата в теста печелят най-младите участници в състезанието – новите Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6.
Джантите в теста
В организирания от auto motor und sport тест на летни гуми в комбинация с изпитваните продукти от размера 245/45 R 19 тестовите автомобили Audi A6 и A7 бяга оборудвани с джанти от лека сплав BORBET Z. Новият им дизайн е особено подходящ за съвременни SUV модели и леки автомобили от горния сегмент на средния клас с типичните за тях високи натоварвания върху колелата. Като джанти, сертифицирани по ECE, те са идеално подходящи за различни модели на Mercedes, Audi и BMW. Освен използваните в теста изделия с размер 8,0 x 19 цола се предлагат и продукти с формат 6,5 J x 16; 7,0 J x 17; 7,5 J x 17; 7,5 J x 18; 8,0 J x 18 и 8,5 J x 20 цола и отвори 5 x 112. За лесен и сигурен монтаж са налице сертификационни документи за голям брой модели. Сред тях са например моделните серии Audi A4/A5/A6/A7 и BMW Серия 3, Серия 5 и X3, също и E-класата, S-класата и GLC на Mercedes.
Благодарение на сертификата джантите с идентични на серийните размери могат да се монтират без допълнителни документи и вписване в талона – при това в някои случаи дори с оригинални капачки на главините. Като алтернатива на показаните варианти в цветове „mistral anthracite glossy polished“ и „dark grey matt“ изделията се предлагат и в „black glossy“, „metal grey glossy“ и „crystal silver“. Всички джанти се препоръчват без ограничения за експлоатация при тежки зимни условия. В Германия джантите BORBET Z се предлагат в специализираните магазини от 113 евро на брой за 16-цоловите размери; използваните в теста 19-цолови струват 219 евро/бр.
Така направихме теста
За да се гарантират възможно най-точни и сигурни резултати, всички опити в този тест се изпълняват многократно, стига условията да позволяват това. Използва се прогресивна схема за оценяване, която важи в еднаква степен при обективното оценяване посредством измервателни уреди и при субективното присъждане на точки от опитните изпитатели. По отношение на управляемостта на мокра и на суха настилка балансираното, сигурно и отговарящо на очакванията на предполагаемата целева група поведение на пътя води до оптимални оценки. Влияещото върху разхода съпротивление на гумите при търкаляне се измерва на барабанни стендове. База за оценяването е валидното и по отношение на етикета за гуми европейско законодателство за маркиране на гумите. За да гарантираме валидността на резултатите от теста за по-дълъг период от време, обикновено сравняваме в последващи тестове някои от изпитваните продукти с гуми от разположени наблизо търговци. Във фокуса на вниманието ни са трите най-добри модела гуми в сезонния тест, както и продукти, показали нетипично добри качества или пък необикновени признаци на износване. Отклонения или други констатирани особености водят до изключване от класирането в големия тест, съпроводено със съответно съобщение.
Това е стандартната процедура, но поради продължаващата и по време на теста пандемия от Covid-19 тя не можеше да бъде спазена. Достъпът до полигоните за изпитания на гуми беше силно ограничен или напълно невъзможен. Също така при оценяването не беше възможно да бъдат установявани необикновени признаци на износване, отклонения от стандартите и други особености. Молим за разбиране относно факта, че обичайните иначе последващи изпитания не бяха изпълнени и през този тестов сезон.
ОЦЕНКА
Goodyear
Новите продукти на Goodyear впечатляват с високо ниво на сигурност и най-добра динамика
+ Много къс спирачен път, превъзходно сцепление, висока устойчивост в завой, спортно, но лесно контролиране на сух път. До голяма степен сигурно, динамично и много добре контролирано поведение на мокро.
– Леки слабости само при защитата от аквапланинг
9,0 превъзходни
Bridgestone
Без заслужаващи споменаване слабости Bridgestones T005 спокойно могат да бъдат препоръчани
+ Въпреки леката слабост срещу аквапланинг като цяло гуми със съвсем къс спирачен път и добро сцепление на мокро. Също така много балансирани и динамични на сух асфалт.
– Леки забележки относно противопоставянето на надлъжен аквапланинг.
8,8 много добри
Hankook
За съжаление, новата разработка печели повече точки само в особено важните за безопасността дисциплини
+ Много къс спирачен път на мокър асфалт, в голяма степен безопасно и лишено от изненади поведение в завой на мокро, сигурност при внезапни маневри за избягване на препятствие.
– Слабости в противопоставянето на аквапланинг, ограничена устойчивост в завои на сухо, мудни реакции при завиване, слабо изразена обратна връзка с управлението, ясно доловим шум при движение под ъгъл.
8,1 много добри
Continental
С този размер PremiumContact 6 са на разположение само за първоначален монтаж
+ Разработени специално за модели на Audi, ориентирани главно към добри качества на сух път. Серийно с технологии за запушване на пробиви и потискане на шумове. В интериора се възприемат като извънредно тихи и комфортни.
– Конструктивно обусловени слабости главно при качествата на мокър път.
8,0 много добри
Nexen
Евтини, но с общо взето, балансирани показатели. Не обичат само завоите на мокро
+ Сигурно спиране на мокър път, добра защита от аквапланинг, без изненади и лесно контролирани на суха настилка. Комфортни и тихи гуми.
– Недостатъци при страничното сцепление на моро, гуми без спортни амбиции.
7,9 добри
Nokian
Добри за всеки ден и всякакво време през лятото. Недостатъци единствено при силен дъжд
+ Сигурно, неутрално до леко недозавиващо поведение, но все пак добри за активно шофиране със запас от сигурност на мокра настилка. Спонтанни, прецизни реакции и лесен контрол в завои на сухо.
– Недостатъчна защита от аквапланинг, слабо доловим свирещ звук при движение направо и настрани.
7,7 добри
Michelin
На сухо впечатляващо прецизни и директни, на мокро обаче малко поостарели
+ При все още сигурно поведение на мокро извънредно спонтанни, директни, прецизни и динамични на сухо трасе, където задоволяват и спортни амбиции. Следващият модел Pilot Sport 5 ще се предлага още тази година.
– Тясна гранична зона на сцепление върху мокра настилка, субективно доста чувствителни към локви, недостатъчно омекотяване на удари.
7,7 добри
Falken
Евтини, при това общо взето, сигурни на мокро. Заслужават препоръка с оглед на цената си
+ Приемливо спиране на мокро, добро сцепление в завои на мокър и сух път. Скоро ще се предлага следващият модел Falken Azenis FK520.
– Недостатъци по отношение на аквапланинга, при спирането на сухо, баланса, реакциите и сигурната смяна на лентата. По-скоро подходящи за автомобили без претенции за динамично шофиране.
7,2 добри
Maxxis
Maxxis се представят добре на сухо, но им липсва балансираност на мокър път
+ Въпреки слабото спиране изненадващо добро сцепление и динамични реакции при завиване на мокро.
– Недобра прецизност в завой на сух път, недостатъци при спирането на мокро и защитата от аквапланинг. По-скоро некомфортни, слабо омекотяване на ударите. Отнемане на точки5) заради прекалено дълъг спирачен път на мокра настилка.
6,3 задоволителни
GT Radial
Евтини гуми с някои силни страни, но и с осезаеми липси в областта на сигурността
+ Добро предпазване от аквапланинг, безопасно, лесно за контролиране поведение в завой на мокър път, сигурност при внезапни маневри за избягване на препятствие.
– Най-дълъг спирачен път на мокър и на сух асфалт, недостатъчно стабилни в завои на мокро, подходящи по-скоро за сравнително леки и не много мощни автомобили. Отнемане на точки5) заради прекалено дълъг спирачен път на мокро.
5,9 средни
Текст: Тимо Флек
Снимки: Инголф Помпе