Ssangyong предвижда офанзива в Европа, чието начало се поставя от симпатичния Tivoli
Корейската компания предвижда офанзива в Европа, чието начало се поставя от симпатичния градски кросоувър Ssangyong Tivoli. Първи впечатления от версията с дизелов двигател, двойно предаване и автоматична трансмисия.
Представянето на корейската марка Ssangyong на Стария континент е белязано от обещаващи пикове и сериозни спадове. Обективно погледнато, в общоевропейски план тя не може да се мери по обеми със своите сънародници от Kia и Hyundai, но на определени пазари, сред които и този в България, компанията имаше периоди, в които продуктите й се радваха на солидно търсене. След като през 90-те години на миналия век набра инерция с моделите Musso и Korando, в началото на новото хилядолетие фирмата достигна върха на популярността си сред европейската клиентела благодарение на модела Rexton. Появил се тъкмо в началото на разгара на треската по SUV автомобилите, този модерен за времето си всъдеход с атрактивен дизайн от Giugiaro Design за определен период беше на гребена на вълната и дори в даден момент се превърна в най-продаваният модел от своя клас у нас. Последвалите модели Kyron и Actyon също няма как да бъдат определени като нуеспешни, но поради напрекъснато засилващата се конкуренция, а в определена степен и заради предизвикващия противоречия дизайн, те не успяха да задминат успехите на Rexton. Постепенно гамата на марката започна да остарява, а чудесното само по себе си ново издание на Korando се появи на пазара с прекалено голямо закъснение, за да предизвика фурор.
Ssangyong се завръща
„Голямото завръщане” на Ssangyong започва с напълно новия модел Tivoli, който е позициониран в изключително модерния сегмент на малките кросоувъри. Принципно в момента този клас е до такава степен на мода, че почти няма негов представител, който да не се продава добре. И все пак, за да бъде наистина успешен, един модел трябва да изпъква сред конкурентите си. А Ssangyong Tivoli го прави повече от успешно.
Първото нещо, което откроява Ssangyong Tivoli сред конкурентите му, е неговият дизайн. Стилистиката на автомобила притежава някои подчертано източни нотки, които обаче са талантливо съчетани с линии и форми, характерни за европейското автомобилостроене. Крайният резултат от усилията на дизайнерите на Ssangyong определено е приятен за окото – Tivoli притежава пропорции, които някак неусетно създават асоциации с MINI, пропорциите изглеждат хармонично, а формите са едновременно емоционални и елегантни. Без да бъде провокативен, колкото например Nissan Juke, този автомобил притежава ярка индивидуалност и кара хората да се обръщат след него. Това, че от компанията предлагат варианти с двуцветно изпълнение на каросерията, е напълно в духа на времето и в унисон с тенденциите в сегмента.
Отвътре оформлението е с една идея по-консервативно – тук проявите на екстравагантност се ограничават до червените полупрозрачни бутони на централната конзола. Материалите са със задоволително качество, а ергономията не дава никакви поводи за сериозна критика. Позицията на седене е приятно висока, предните седалки си удобни и доста щедро оразмерени, а видимостта във всички посоки (с изключение косо назад) е отлична. В съчетание с впечатляващо малкия радиус на завиване и добре работещия асистент при паркиране, Ssangyong Tivoli се доказва като лесен за паркиране и маневриране в тесни пространства автомобил.
Зряло пътно поведение
За приятното придвижване в града принос безспорно има също така и чевръстото поведение на Tivoli: работата на волана е радващо прецизна, настройката на окачването също е приятно стегната, така че автомобилът се стрелка в градския трафик с почти спортни нотки в държането си. Още по-впечатляващото е, че въпреки доста късото си междуосие, автомобилът вози наистина комфортно, включително по зле поддържан паваж и при преминаване през резки неравности. Картината остава също толкова положителна и по извънградските пътища, където Ssangyong Tivoli печели симпатии с добра водимост, сигурно и предвидимо поведение и приличен акустичен комфорт. Наличието на възможност за поръчване на двойно задвижване при този автомобил има за цел по-скоро да допринесе за увереното поведение по настилка с неблагоприятно сцепление, отколкото да създаде потенциал за сериозна проходимост. Системата за задвижване на четирите колела в Ssangyong Tivoli работи бързо и прецизно, осигурявайки солиден контакт с пътя
Хармонично задвижване
В реални условия 1,6-литровият турбодизелов мотор се представя доста по-добре, отколкото предполагат на хартия неговите 115 к.с. Машината с директно впръскване common rail започва да тегли уверено още от около 1500 об./мин, когато се достига максималният въртящ момент от 300 Нм, но енергичността й остава на преден план и при високи обороти. Освен това двигателят има изключително характерен, почти звънтящ тембър, който е почти радост за ухото – нещо, което съвсем не се разбира от само себе си при един дизелов агрегат с четири цилиндъра. Изборът между шестстепенна механична трансмисия и шестстепенен автоматик е изцяло въпрос на вкус – ръчната кутия работи леко и точно, превключването на предавките й доставя удоволствие, а разходът на гориво е с една идея по-нисък. От своя страна автоматичната предавателна кутия с хидравличен преобразувател на въртящия момент, доставяна от Aisin, работи много плавно, подобрявайки комфорта както в града, така и при дълги преходи, а реакциите й са достатъчно спонтанни и адекватни спрямо моментната ситуация. Разходът на гориво варира в зависимост от стила на шофиране и пътните условия, но средната му стойност при смесен цикъл обикновено се движи някъде между шест и половина и седем литра дизел на сто километра.
Новото предложение от Ssangyong успя да ни впечатли по почти всички показатели, но нека обърнем внимание и на ценовата политика на модела – параметър, който всъщност е един от сериозните козове в полза на Ssangyong Tivoli. Цените на дизеловото Tivoli започват от малко над 35 000 лева, а върховото изпълнение на модела с двойно предаване, автоматична трансмисия и разточително оборудване се продава за около 47 000 лева. Марката определено имат добри шансове отново да заемат солидни позиции в сегмента на малките кросоувъри.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Наред със своя симпатичен, открояващ се сред множеството дизайн, Ssangyong Tivoli впечатлява с чевръсто пътно поведение, приятен комфорт, енергично задвижване и богата екипировка. Минусите на автомобила се ограничават до липсата на възможност за поръчване на система за подпомагане на водача и багажника, който на хартия има голям номинален обем, но в реалността е доста плитък. За тези, които се нуждаят от повече място в интериора и по-голям товарен обем, препоръчваме да се насочат към удължената версия XLV, която влиза в продажба още през това лято.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова