Трикратният шампион е на мнение, че Хуан Мануел Фанджо е най-великият пилот
Люис Хамилтън ще излезе редом до Михаел Шумахер в края на този сезон по брой спечелени титли, а вероятно още този уикенд ще изравни и рекорда за най-много победи – 91. Въпрос на време е британецът да стане най-успешният като статистика състезател в историята на Формула 1, но сър Джеки Стюарт не е убеден, че тези успехи го поставят редом до пилоти от миналото като Хуан Мануел Фанджо или Джим Кларк.
„Не смятам, че успехите им могат да бъдат сравнявани, защото в днешно време има 20, дори 22 състезания“, коментира трикратният шампион за подкаста In the Fast Lane.
„Бих казал, че Хуан Мануел Фанджо е най-силният пилот, живял някога. Джим Кларк е на второ място, бих го сложил дори пред Айртон Сена. Тези хора са правили между шест и осем, максимум девет старта на година във Формула 1. Успоредно с това са участвали в състезания по издръжливост, карали са GT автомобили и прочее.“
“Сега Люис Хамилтън, както и останалите водещи състезатели, стартират в 22 надпревари от Формула 1 и толкова. Не карат туристически автомобили, нито GT автомобили, IndyCar, Can-Am…”
“Натоварването е много по-малко. Разбира се, те прекарват много време в базата на отбора и в симулатора, но не е същото. Това е един напълно различен свят.“
Причината Стюарт да вади Хамилтън от Залата на славата е в превъзходството на Mercedes. Немският отбор стои зад успехите на шесткратния шампион, които не трябва да бъдат подценявани, но и не са достатъчни, за да го превърнат в легенда.
„Люис кара невероятно добре, не прави никакви грешки. По никакъв начин не искам да омаловажавам уменията му, но не е същото“, продължава Стюарт.
„Фанджо караше по такъв начин, беше изключителен. Можеше да се състезава за Ferrari, след което да си каже: „Maserati вероятно е добър вариант за следващата година“, така че никога не подписваше договори, които са за повече от сезон. После караше за Mercedes-Benz и спечели две титли, защото по това време те имаха най-добрия автомобил.“
„Люис взе много правилно решение, когато напусна McLaren и отиде в Mercedes-Benz. Свалям му шапка за това. Но ако трябва да съм искрен, автомобилът и двигателят им са толкова по-добри, че не е честно спрямо останалите.“
„Шапка свалям и на целия екип на Mercedes, на Тото Волф, на Ники Лауда, защото направиха адски добър отбор. Избраха най-качествените инженери, осигуриха толкова пари, за колкото повечето отбори дори и не могат да мечтаят с изключение на Red Bull.“
„Ето защо отношението няма как да е еднакво. Друго е да постигнеш това, без да имаш най-добрия автомобил. Именно там е разликата между великите пилоти и тези, които са много успешни.“
„Трудно ми е да кажа за Люис, но според мен не е толкова силен колкото Фанджо. Много хора ще сметнат твърдението ми за погрешно, но аз гледам моторни спортове откакто съм малко момче. Брат ми беше пилот, ходих с него по състезания и за мен ще е много трудно да се аргументирам, ако кажа, че Люис е най-силният пилот на всички времена.“