Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Subaru Forester e-Boxer: Красотата е в симетрията

08.04.2020 08:40

Новият Forester идва в Европа с нова платформа и къса връзката си с дизеловия двигател

Задвижването е поверено на бензинов боксерен агрегат, подпомогнат от хибридна система.

Въпреки риска от използване на клишета изразът „живеем в динамични времена“ е доста точен за случващото се в автомобилната промишленост. Анатемосването на дизеловия двигател и „перфектната буря“, породена в резултат от необходимостта за сертифициране на новите автомобили по WLTP и Euro 6d-Temp, промиха целия ландшафт в гамата на производителите.

Subaru Forester е може би един от най-ярките примери за тази трансформация. Базиран на нова високотехнологична платформа с много високо ниво на безопасност, новият представител на японската марка при компактните SUV автомобили вече се предлага в Европа само с един вид задвижване – бензинов боксерен (естествено) двигател с атмосферно пълнене, допълнен от електромотор с мощност 12,3 кВт. С новото поколение Subaru се сбогува с уникалния дизелов боксерен агрегат, който ръководните фактори в японската фирма, по подобие на колегите от Toyota (притежаваща 20 процента от Subaru), не са и се опитвали да доразвиват до ниво на емисии Euro 6d.

Тъй като в Европа се осъществяват едва пет процента  от продажбите на марката, в глобален план Subaru може да си позволи подобно нещо. Хибридното задвижване е може би малък реверанс към вярната клиентела на Стария континент, който формално трябва да помогне на модела да намали емисиите си. От Subaru не дават точен отговор защо за задвижването не се използва по-малък бензинов турбоагрегат, но почти сигурно е, че в основата на всичко е постигането на нивата на емисии. За сметка на това маркетингът сериозно се е заел със задачата да обясни на клиентите, че новият Forester е един сигурен автомобил, който трябва да служи за комфортно превозване на членовете на семейството.

Динамиката някак не фигурира в това уравнение.

И преди да седнеш зад волана, и след това лесно можеш да установиш, че подобен подход е наистина честен. Дизайнът следва утвърдените изразни средства на предшественика без ярки стилистични изяви и линии, излъчващи динамика. Forester е болезнено прям, със строги форми внушаващи солидност, здравина и съпричастност към основната му задача – да превози пътниците си безопасно дори ако трябва да премине през места, където няма твърда пътна настилка. И все пак дизайнът изглежда по-самоуверен и модерен, а това в голяма степен се дължи на възможностите на новата платформа Subaru Global Platform (на която вече ще са базирани всички глобални модели на марката освен BRZ) да осигури повече здравина и по-малки и равномерни фуги. Не бива да забравяме че добрият дизайн в голяма степен зависи от преходите между отделните форми и създаването на усещане за общи плавни повърхности без резки стъпаловидни преходи, разчупващи погледа. Освен предпоставките за по-добро качество, по-ниско тегло и увеличеното с 29 мм междуосие новата платформа осигурява нещо много по-важно – конструктивна здравина (повишена с между 70 и 100 процента в зависимост от модела, в който се използва), която осигурява по-добро поведение на пътя и разбира се, много по-добра защита на пътниците. Моделът вече получи максималния брой точки в тестовете на EuroNCAP.

Грижа за това на пътниците да не им се налага да се убеждават в качествата на високоякостните стомани в каросерията, освен водача, разбира се, има и новото поколение на доказалата се като изключително ефективна технология EyeSight в най-новата й версия V3, включваща огромна гама от системи за асистенция на водача, тоест почти всичко, което автомобилната промишленост в момента може да предложи в тази област. При това за всички версии системата е част от серийното оборудване.

Въоръжен с тези знания, водачът може по-спокойно да настани пътниците си в интериора, който е придобил много по-рафиниран вид от този на моделите от предишните поколения. Формите му са далеч по-елегантни, с много по-ярък рисунък и силно присъствие. Принос за това имат и трите екрана на таблото – инструменталният панел, централният 8-инчов монитор и разположеният в горната част на таблото 6,3-инчов мултифункционален дисплей. С помощта на камера автомобилът разпознава лицата на пет запаметени профила на водачи и настройва позицията на седалката, а при признаци на умора на водача сигнализира за необходимостта от почивка.

Спокойствието на битието

Задвижването също има сериозен принос в безопасността на пътниците, като отговорно ограничава възможността за динамични изяви. На хартия двулитровият бензинов агрегат има мощност от 150 к.с. в интервала от 5600 до 6000 об./мин, а максималният въртящ момент от 194 Нм се постига чак при 4000 об./мин. Последният показател е доста скромен предвид факта, че някои модерни даунсайзинг агрегати с работен обем едва един литър постигат подобен въртящ момент още при 1800 об./мин. Електрическият мотор с мощност 12,3 кВт (който от Subaru са се постарали да интегрират в CVT трансмисията, защото един външен ремъчно задвижван мотор-генератор над боксерния агрегат би повишил центъра на тежестта) трябва да добави въртящ момент и да компенсира поне в известна степен дефицита от тягая. На практика обаче присъствието му се усеща слабо. Forester e-Boxer е паралелен мек хибрид с всички произтичащи от това последствия. Тоест от хибридната му система не трябва да се очаква ефект, близък до постигания от Toyota RAV4 Hybrid или Honda CR-V Hybrid (с нейната серийна хибридна система). Литиево-йонната батерия с капацитет 0,5 кВтч и напрежение 110 волта е разположена заедно със силовата електроника над задния мост в името на доброто разпределение на теглото. Ефектът от добавения въртящ момент от страна на електромотора в немалка степен се елиминира от CVT трансмисията, която и при малко подаване на газ кара бензиновия двигател да се насочва към по-високи обороти, в които присъствието на електрическия агрегат няма особено значение. Затова водачът на Subaru Forester e-Boxer бързо осъзнава, че в движение в градски условия при доста внимателно боравене с педала на газта целият цикъл от по-ефективна работа на подпомагания ДВГ и рекуперацията може и да има някакъв ефект, но при по-динамично шофиране ползата от тях не е особено голяма. Доста по-силно внушение създава горният информационен дисплей, графиката върху който показва енергийните потоци по подобие на тези в хибридните модели на Toyota.

Ако се шофира доста умерено, новият иначе ефективен и изключително балансиран бензинов мотор, адаптиран към честите спирания и стартирания и с увеличена до 12,5:1 степен на сгъстяване, ще се отблагодари с приличен разход на гориво. Така че, както казахме по-рано, постулатът за комфорт при превоза на пътници е напълно честен. Ако искате динамика, ще е добре да се насочите към други автомобили. Turbo като че ли се превръща в забранена дума в европейския лексикон на японските компании.

Динамиката може и да е принесена в жертва на емисиите, но от Subaru не са направили компромиси със системата си за задвижване на четирите колела. Специалистите в тази област още от 70-те години създават и развиват различни системи за двойно предаване и в тази насока можете да им се доверите напълно. Специално във Forester e-Boxer системата е с многодисков съединител, на разположение е и възможност за включване на различни режими на работа в зависимост от това дали автомобилът се движи на сух терен, по дълбок или утъпкан сняг, или в кал. Що се касае до адаптивното кормилно управление и прецизно настроената ходова част, истината е, че те могат да се справят и с доста по-динамично задвижване.

Текст: Георги Колев

Коментари
comments powered by Disqus