Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 10% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Subaru Impreza e-Boxer: Уникатът в компактния клас

26.10.2020 13:30

Представяме ви новото изпълнение на един от най-емблематичните японски модели

Subaru Impreza e-Boxer трудно може да бъде сравняван с който и да било друг модел, а поставянето на електрически мотор в трансмисията не променя симетрията в задвижването.   
Той не може да бъде пазарно позициониран нито в сектора на германските премиум модели като Audi A3, Mercedes А-класа или BMW Серия 1, нито при едросерийните компакни авомобили като Ford Focus и Toyota Corolla. На фона на последната, която е на пазара от 1966 г., и на Honda Civic, предлагана от 1972 г., появилият се в за първи път през 1993 г. Subaru Impreza си е направо нов модел. Това обаче не му пречи да притежава собствена аура още от първия ден на съществуването си и тя включва не само ярка стилистика, но и надлъжно разположен четирицилиндров боксерен двигател и двойно предаване. Подобна конфигурация в компактния клас никой не може да ви предложи.

Leone, Legacy, SVX…

Импресиите, които Impreza създава, са дълбоко закодирани в нейната ДНК, която може да бъде проследена назад до появата на първия боксерен двигател на компанията в компактния модел 1000 от 1966 г. и на първото двойно предаване, с което е оборудвано Leone през 1972 г. Ако се поровим малко по-дълбоко в историята на марката обаче, ще открием, че тези фактори съвсем не са въпрос на безкомпромисна философска концепция. Три години преди появата на Impreza, Subaru представя първото Legacy, с което марката навлиза в т.нар. „двулитров клас“. Проектирането му започва от чист лист хартия, а концепцията с боксерен двигател и двойно предаване не е категорично заложена като технологично задание. Чак в хода на разработката е взето решение марката да следва вече изпитаната в Leone архитектура с двигател с насрещно разположени цилиндри и постоянно двойно предаване, което моделът получава през 1986 г. До този момент водачът на Leone активира задвижването на четирите колела по свое желание, но за сметка на това разполага с допълнителна понижаваща предавка, осигуряваща му на практика десет предавки за движение на преден ход. Година преди представянето на Legacy компанията създава двигателя Subaru MM с 12 цилиндъра, мощност 600 к.с. и обороти, достигащи отметката 13 000. Надеждността на двигателите на японската марка е доказана красноречиво от Legacy с поставянето на световен рекорд за изминаване на 100 000 км на писта във Финикс, Аризона. Това става през 1989 г. за 447 часа със средна скорост 223 км/ч. Концепцията с боксерен двигател и двойно предаване е демонстрирана ефектно с модела SVX с шестцилиндров боксерен мотор, дизайн на Джорджето Джуджаро от ItalDesign и коефициент на обтекаемост 0,285.

Раждането на Impreza

Така при конструирането на Impreza, продиктувано от необходимостта от присъствие в нарастващия компактен клас, пред създателите на модела вече са поставени ясни рамки. За основа е използвана скъсена версия на дънната конструкция на Legacy и четирицилиндрови боксерни двигатели с атмосферно пълнене и обем от 1,5 до 2,5 литра. С първото поколение (1992–2001) се появява и абревиатурата WRX (от World  Rally EXperimental), обозначаваща версии с по-мощни четирицилиндрови турбомотори, по-стегнато окачване и усилена каросерия. Вариантите WRX STi (Subaru Tecnica International) са „ъпгрейднати“, с още по-мощни двигатели и по-спортна ходова част. На тяхна база са създадени рали автомобилите на Subaru, но това е една съвсем друга история. Във второто поколение (2002–2007) двигателите от поколението EJ се запазват, диапазонът на работния обем е от 1,5 до 2,5 литра с турбоверсии WRX и WRX STi. При третото поколение (2008–2014) стилистиката губи част от своенравието си и се придържа към по-конвенционален дизайн, а към гамата на усъвършенстваното поколение двигатели EJ се добавя и уникалният боксерен дизелов мотор EE20. Последният, както и сдържаният дизайн, се предават и в четвъртото поколение заедно с изцяло нова генерация бензинови двигатели; нови са е повдигнатата кросоувър версия XV и Levorg, който заимства конструктивни елементи както от Legacy, ката и от Impreza. Всички моделни линии на Impreza са с постоянно двойно предаване с междуосев диференциал с вискоблокировка, а от четвъртото поколение WRX STi се сдобива с електронно регулируема блокировка (DCCD).  

Петото поколение с e-Boxer

Петото поколение на Impreza е представено през 2016 г. и е базирано върху новата Subaru Global Platform, използвана и от новите Forester и XV. Чертите на дизайна му са още по-изчистени, а гамата от задвижващи агрегати за Европа включва същия като при другите  модели бензинов двигател с двулитров работен обем, който от пролетта на тази година е съчетан в обща хибридна система с електрически мотор. Както при всички останали японски производители дизеловият двигател вече не фигурира във философската концепця на Subaru. А по подобие на Toyota и Mazda в Subaru вече предпочитат да се придържат към бензинови двигатели с атмосферно пълнене. Даунсайзингът така и не стана любим в боксерния свят на марката, а двулитровите и 2,5-литровите турбомотори имат съвсем друга насоченост. За разлика от Forester и още по-близкия XV обаче Impreza не се придържа към изострени форми, а дизайнът й впечатлява със спокойствие, мекота и излъчване на качество, подобно на това на Audi A3. Изчистената стилистика в голяма степен се дължи и на липсата на големи фуги и резки преходи и е присъща за моделите, базирани върху новата платформа SGP с висока степен на здравина (с между 70 и 100 процента увеличение в зависимост от модела, който я използва). Грижа за това на пътниците да не им се налага да разберат качествата на високоякостните стомани в каросерията, освен водача, разбира се, има и новото поколение на доказалата се като изключително ефективна технология EyeSight в най-новата си версия V3, включваща огромна гама от системи за асистенция на водача – почти всичко, което автомобилната промишленост в момента може да предложи в тази област. При това при всички версии системата е част от серийното оборудване.  
Както при Forester, задвижването не впечатлява с някакви ярки динамични изяви, но по-ниското със 150 кг тегло и по-добрата аеродинамика водят до снижаване на разхода с около 0,5 л/100 км, на времето за ускоряване до 100 км/ч с 1,8 сек (10,0 срещу  11,8 сек) и увеличаване на максималната скорост от 188 на 197 км/ч. Двулитровият бензинов агрегат има мощност 150 к.с. в интервала от 5600 до 6000 об./мин, а максималният въртящ момент от 194 Нм се постига при 4000 об./мин. Електрическият мотор с мощност 12,3 кВт (който от Subaru са се постарали да интегрират в CVT трансмисията, защото един външен ремъчно задвижван мотор-генератор над боксерния мотор би повдигнал центъра на тежестта) добавя въртящ момент (максимум 66 Нм) в ниските и средните оборотни режими. Impreza e-Boxer е паралелен мек хибрид с всички произтичащи от това последствия – максималната системна мощност и въртящ момент остават на нивото на двигателя с вътрешно горене (заради спецификата на атмосферния двигател да постига максималния си въртящ момент при сравнително високи обороти). Това означава, че от хибридната система не трябва да се очаква ефект, близък до постигания от Toyota Corolla Hybrid. Както при XV и Forester, литиево-йонната батерия с капацитет 0,5 кВтч и напрежение 110 волта е разположена заедно със силовата електроника над задния мост в името на доброто разпределение на теглото. Все пак горният информационен дисплей създава внушение за доста по-сложно от реалното разклонение на мощността, показвайки графика на енергийните потоци по подобие на хибридните модели на Toyota.

Ако автомобилът се шофира доста умерено, новият иначе ефективен и изключително балансиран бензинов мотор – адаптиран към честите спирания и стартирания и с увеличена до 12,5:1 степен на сгъстяване – ще се отблагодари с приличен разход на гориво. Базирана на същата платформа като Forester, Impreza има и същото междуосие, а това гарантира достатъчно място и за пътниците отзад. Така че, както и при събратята, обещанието за комфорт при превоза на пътници е напълно спазено. Що се касае до WRX и WRX STi, те вече са изведени като отделна версия и са базирани на Levorg, който пък все още използва старата платформа.     

Динамиката може и да е принесена в жертва на емисиите, но от Subaru не са направили компромиси със системата си за задвижване на четирите колела. Както споменахме по-рано, специалистите в тази област още от 70-те години създават и развиват различни технологии за двойно предаване и в тази насока можете да им се доверите напълно. При петото поколение обаче системата не е с междуосев диференциал, а с многодисков съединител. В гамата остава и базовият 1,6-литров атмосферен агрегат от по-старо поколение с впръскване във всмукателните колектори и мощност 114 к.с., който е насочен към  наистина доста спокойни натури.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

По подобие на Forester и XV, Impreza използва мека хибридна задвижваща система, но за разлика от тях и по-мек дизайнерски език. Автомобилът излъчва изчистеност и елегантност без остри ръбове и агресивни форми и с много повече финес. А със задвижването си Subaru сякаш изпраща послание към потенциалните клиенти в компактния клас: „Да, дизел няма, възможните задвижвания не са много, но за сметка на това получавате уникален боксерен мотор и пълна симетрия в силовото предаване”.

Текст: Георги Колев

Коментари
comments powered by Disqus