Изискванията към всеки нов двигател на Subaru са неимоверно високи. Съумява ли първият боксерен дизел в света, от който за сега ще се възползват моделите Legacy и Outback, да оправдае завишените очаквания на автомобилната публика?
Много автомобилостроители биха завидели на Subaru за взискателните, но щастливи клиенти, за доволните търговски представители и неопетнения имидж на марката, възприемана като експерт в областта на технологиите за двойното предаване. Може би най-сериозният недостатък на японците до скоро беше тоталното загърбване на дизеловите двигатели, за което в последните години те отнесоха не една и две критични бележки. В крайна сметка екологичните тенденции на нашето съвремие се наложиха над ригидното мислене и доведоха до реален ангажимент на Subaru в опазването на околната среда, от който ще спечелят не само почти всички модели на компанията, но и самите потребители. Офроуд-комбито Outback и двете версии на Legacy ще се сдобият с дизеловия двигател още този месец, високопроходимият Forester ще почака до есента, а от нашумелия Impreza ще чуем бодро дизелово потракване едва за Нова година.
Един феномен влиза в серийно производство
Четирицилиндровият агрегат притежава два литра работен обем, от които извлича 150 к. с. и 350 Нм максимален въртящ момент, и разполага с common rail впръскване на горивото и турбина с променлива геометрия. Доста по-необичайна за работещ по принципа на самовъзпламеняването мотор от друга страна е подредбата на цилиндрите, които в първия боксерен дизел в света са разположени срещуположно, също както при бензиновите двигатели на Subaru. Оригиналната архитектура, изобретение на Карл Бенц от 1896 година, се слави с хармоничен ход на буталата (поради липса на първични и вторични центробежни сили), компактност и нисък център на тежестта – все фактори, благоприятстващи управлението и поведението на автомобила на пътя.
Морално остарели от друга страна са откритият, слабоефективен филтър за твърди частици и петстепенната механична трансмисия със сравнително „дълги” предавки, която в началото ще трябва да задоволи всички вкусове поради липсата автоматик. Впечатление правят още типичното за всеки дизел тракане при студен старт и леката слабост при потегляне, която е способна да убеди всеки водач в по-внимателно боравене с педалите на съединителя и газта.
Впечатляваща концепция както на теория, така и на практика
След споменаването на тези няколко невинни несъвършенства ще отбележим забележителната склонност на шеснайсетклапановия мотор да достига максималните обороти на работа с лекота (4500 об./мин.), оставайки поне в акустично отношение на заден план. Удивително нисък е и средният разход на гориво от 5,7 литра (по нормата на ЕС), достатъчен на 1500-килограмовото комби да измине 100 километра.
Изявената култивираност на двигателя е в унисон с висококачетвеното обзавеждане на салона, добрата шумоизолация и комфортната возия на Legacy 2.0D. Въпреки че при движение по грапава настилка каросерията се залюлява, подходящият за дълги преходи автомобил е абсолютно надежден в поведението си на пътя благодарение на перманентно двойно предаване и серийна програма за стабилност ESP. Маркетинговите специалисти на Subaru се надяват четирицилиндровият дизелов боксер да задържи същата уверена „крачка” и в своето пазарното настъпление, вещаещо непредвидимост и много изненади.
Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Subaru