Малките модели с двойно предаване са екзотика, която има дълга традиция при Suzuki
Не мога да скрия, че още при първата ми среща със сегашното издание на Suzuki Swift, този автомобил се превърна в един от абсолютните ми фаворити за най-добър и най-смислен представител на малкия клас. Защото мъникът по възможно най-добрия начин олицетворява философията на японците за създаване на модели, които са малки отвън, а големи отвътре. Swift се противопостави на ширещата се навред тенденция към уголемяване и оскъпяване на градските автомобили - той остана малък (с дължина доста под психологическата граница от четири метра), лек (базовият модел тежи под 850 килограма!), маневрен и достъпен. Освен това той е забележително зрял по отношение на вложените в него технологии, пътното поведение и изработката (все пак това е машина, направена в Япония).
Малък автомобил с 4х4? Една дълга традиция за японците
След като първоначално успях да се запозная подробно с възможностите на така да се каже стандартните изпълнения на модела, през ноември миналата година имах възможността да се срещна отблизо и с неговите две по-специални изпълнения - версията 1.2 4WD и флагманът Sport. За спортната версия на модела, която по характер и представяне спокойно може да се нарече своеобразен морален наследник на предпоследната генерация на MINI ще ви разкажем подробно на страниците на специалния комбиниран брой януари-февруари на списание auto motor und sport България, който е посветен на настоящите и бъдещите класики. В настоящия материал иде реч за модификацията със задвижване на четирите колела. Този модел всъщност представлява своеобразен куриоз на европейския пазар, тъй като на практика няма нито един пряк конкурент. Единственият друг производител, който предлага малък модел с двойно предаване, е Fiat с култовия си мъник Panda 4x4, но тя е по-скоро малък всъдеход, който би следвало да се конкурира със Suzuki Ignis, а не толкова със Swift.
Хармоничен и сигурен
На въпроса как се държи на пътя малчуганът със задвижване на четирите колела, най-простият и най-точният отговор би бил: точно както и своите събратя с предно предаване, само че с много по-солидно сцепление върху всякаква настилка и по-уверена управляемост. Превъзходната маневреност на автомобила не е пострадала от промените по задвижването, а стабилността върху хлъзгав път е направо респектираща за толкова дребнокалибрена машина. С този автомобил получавате всички така добре познати вече преимущества на един Swift, комбинирани с всеки плюс на двойното предаване, който би могъл да ви дойде на ум. Единственият недостатък на задвижващата концепция, поне според мен, е фактът, че за момента японският производител не съчетава двойното задвижване с еднолитровия турбомотор със 112 конски сили или пък с топдвигателя на версията Sport с неговите 140 добре тренирани кончета, а единствено с базовия 1,2-литров четирицилиндров агрегат с атмосферно пълнене и 90 к.с. В интерес на истината, четирицилиндровият мотор работи доста култивирано, има много разумен разход на гориво, който дори на градско остава под седем на сто, но темпераментът му специално при модела с двойно предаване е по-скоро умерен.
Освен с приятната си управляемост и солидното представяне на пътя, автомобилът прави добро впечатление и с богатото си оборудване, което в зависимост от версията включва дори технологии като автоматично аварийно спиране в случай на опасност, асистент за смяна на пътната лента, адаптивен темпомат и т.н.
Неочаквано достъпен
Що се отнася до цената, тя започва от около 31 000 лева. Повече от интересно предложение за автомобил с подобни характеристики, при това с гаранция от седем години!
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков