Зад волана на един малък спортист с неочаквано голям потенциал
Този дребен японски автомобил ни припомня, колко малко му е необходимо на човек, за да бъде истински щастлив зад волана.
Съвременните автомобили стават все по-високотехнологични и сигурни, но в повечето случаи също така по-големи и по-тежки. А това пък автоматично налага използването на по-мощни двигатели. Което от своя страна се случва предимно от средния клас нагоре, тъй като непрекъснато затягащите се екологични изисквания до голяма степен правят финансово неоправдано монтирането на мощно задвижване в относително бюджетен модел. Наред с тенденциите към електрифициране и автономно придвижване, удоволствието от шофирането такова, каквото го познаваме от десетилетия, сякаш излиза от мода. Което е истински жалко за тези, в чиито вени има поне малко бензин. Може би именно поради тази причина съвсем отговорно мога да твърдя, че сред десетките нови модели, които имах възможността да изпробвам през вече изминалата 2018 година, именно Suzuki Swift Sport се подрежда сред трите най-симпатични според личните ми разбирания возила.
Лек, мощен, директен: накратко казано – просто готин
Не мога да отрека, че актуалното издание на Suzuki Swift за момента е сред фаворитите ми в малкия клас – най-вече заради отказа на Suzuki да последват модата да правят градските си автомобили по-големи и по-скъпи, и едновременно с това реално по-непрактични във всекидневието. Дори и в базовата си версия Swift може да се похвали със забележителна технологична зрялост и солидна изработка, а с оглед на теглото от около 900 килограма даже най-малкият мотор в гамата е достатъчен за постигане на задоволителна динамика и нисък разход. Освен това отвътре автомобилът е доста по-просторен, отколкото предполагат скромните му габарити. И не на последно място – цената му е абсолютно разумна. Тъкмо така си представям един добре направен японски мъник – все пак именно в Империята на изгряващото слънце открай време са шампиони в това да извлекат максимум практичност от минимум полезен обем. Отплеснах се малко... връщам се на темата за версията Sport.
Отвън Swift Sport е получил типичните за този тип машини промени, включващи големи колела, вентилационни отвори с по-голяма площ, спортни брони и прагове, както и големи ауспухови накрайници, подаващи се от стилистичен елемент с вид на дифузор. Отвътре откриваме спортни седалки, скъсен скоростен лост и педали с метални вложки. Всичко изглежда съвсем на място, без да парадира с нещо ненужно и не на място. Понеже това е автомобил за каране, най-смисленото, което може да направи човек в него, е да запали двигателя и да се насочи към път, където може да изпробва възможностите му по подаващ начин. Речено – сторено.
Малка машина за големи усмивки
Swift Sport е от онези автомобили, зад волана на които редовно може да се уловите, как неволно се усмихвате. Или да си го кажем правичката – дори се хилите като непораснал хлапак. Защото всичко тук е направено така, че да носи удоволствие – воланът е изключително точен и директен, скоростният лост се движи по късите пътечки с приятно прищракване, съединителят се дозира като в спортен автомобил, същото се отнася и за отличните спирачки. Накланяне в завой почти липсва, усещането напомня на карт. Или казано по друг начин – напомня на начина, по който се управлява MINI Cooper S от предпоследното поколение, при което все още не беше нужно непременно да поръчате върховото изпълнение John Cooper Works, за да си представите поне за малко какво е било на Рали Монте Карло през шейсетте.
Това, че съчетанието от тегло под един тон, прецизни спортни настройки на ходовата част и мощен турбодвигател със 140 конски сили и солидната тяга на 230 нютонметра няма как да не доведе със себе си горещ темперамент на пътя, е очевиден факт. По-интересното при Swift Sport обаче е начинът, по който той умело жонглира между дивата необузданост и стабилността при висока скорост в завой – този автомобил е неизчерпаем извор на радост, без да бъде опасен. За да бъде картината пълна, моделът струва около 40 000 лева и всъщност се държи съвсем прилично при нормално каране, без да бъде нито некомфортен, нито шумен. А, да, и харчи седем на сто – при спортен стил на каране. Разни хора, разни идеали, но според автора на тези редове това е може би най-приятния за шофиране нов автомобил, който можете да намерите на подобна цена.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Георги Павлов