Възможно ли е броени месеци след официалния си състезателен дебют, последният автомобил версия WRC – творението на Suzuki – SX4 да се упъти към музея на компанията, вместо да се бори по скоростните отсечки на Световния рали шампионат? За съжаление, подобна възможност може да се окаже съвсем реална, въпреки че едва ли в скоро време ще намерим когото и да било от Suzuki който да потвърди, че бъдещето на проекта е поставено под съмнение.
Какво се случва? По-рано тази година ФИА оповести плановете си отново да реформира техническите правила за автомобилите, състезаващи се в Световния рали шампионат – т.нар. група WRC, базирана на най-високия клас 8 (обем на двигателя до 2000 куб.см, с турбо и задвижване на четирите колела) в група А. Според плановете на федерацията до края на 2009 година трябва да е готова новата формула за топверсиите на рали автомобилите, а се планира настоящите WRC машини да се използват до 2012 година. Малко по-късно обаче мнозина прогнозираха, че всъщност животът на WRC автомобилите в днешния им вид може да приключи още с края на сезон 2009, тъй като се очаква натискът върху ФИА за “смяна на техниката” многократно да се усили. Промените се налагат заради постоянно увеличаващите се разходи за участие на заводските отбори в Световния рали шампионат – за да е конкурентен един тим, той трябва да може да вложи поне 1 млн. евро в сглобяването на автомобил WRC, след това експлоатационните разходи са поне още толкова, а тук просто отказваме да сметнем колко пари са нужни за проектирането, създаването и развитието на автомобил на заводски тим от ранга на Ford, Citroen или Subaru. От ФИА вече дадоха индикация какви автомобили се очаква да заместят сегашните WRC зверове – най-общо, те ще са базирани на настоящите машини от група N и Супер 2000.
Стъпка назад
Какво означава това? Най-малкото – стъпка назад. Макар и събрани в една група и клас, група N (на практика това са Subaru и Mitsubishi) и Супер 2000 (Peugeot, FIAT, VW, Toyota и т.н) са доста различни. Класическата група N означава 2-литров двигател с турбо, скоростна кутия “догбокс”, над 1300 кг. тегло и задвижване на четирите колела. При Супер 2000 нещата изглеждат малко по-различно – пак имаме 2-литров мотор, но атмосферен, което означава малко по-ниска мощност (може би 15% максимум спрямо група N), задвижване на 4-те колела, секвенциална скоростна кутия (по-скъпа е, но по-ефективна), по-ниско тегло и още поредица решения, заети от група А, най-вече в областта на окачването и спирачките. Още с появата на първите версии на Супер 2000 анализаторите заявиха, че това е началото на края на група N във вида й, в който я познаваме. Със сигурност във ФИА са си направили сметката, че едно “обединение” на правилата с леко “отвързване” на техническите регулации ще доведе до по-голям интерес от страна на производителите и ще позволи по-ниски разходи за създаването и експлоатацията на новите автомобили. Защото ако един топ автомобил от група N сега струва около 150 000 евро, а един силен Супер 2000 – над 200 000 евро, то тези цени въобще не могат да се сравняват с парите, които са необходими за експлоатацията на WRC машини.
Ще бъде ли губещ проектът SX4 WRC?
И къде остава Suzuki сред всичките тези обяснения? Най-общо в листата на потенциалните губещи. Защото нито един производител не иска да вложи огромни средства (десетки милиони най-общо), да създаде автомобил и скоро след това да се окаже, че правилата се променят и той няма къде да го използва. Никак не е приятно, нали?
Suzuki вече реализира сериозна тестова програма на SX4 WRC тази година, а в най-скоро време се очаква да бъдат обявени и пилотите на тима, който през 2007 трябва да стартира с ограничена програма (3 състезания), а догодина вече да се включи и в състезанието на конструкторите. Но слуховете, които вървят около избора на пилоти навяват интересни мисли – сред фаворитите са безспорно бързите, но непостоянни Франсоа Дювал и Тони Гардемайстер. И двамата са млади, вече имат опит (били са заводски пилоти), Франсоа е почти от класата на Себастиен Льоб на асфалт, а Тони е един от малкото универсални финландци (много бърз както на макадам, така и на асфалт) – нещо, което примерно не може да се каже за водача в Световния шампионат в момента Маркус Грьонхолм. Но евентуалният избор на Тони и Франсоа ще означава още нещо – най-вероятно от тях се очаква да осигурят част от бюджета на новия тим, т.е. техните спонсори да вложат пари в кампанията на Suzuki. Интересното е, че това е масова практика в автомобилния спорт, но на толкова високо ниво се практикува от най-големите и утвърдени отбори, които трябва да избират измежду десетки желаещи, които искат да заемат мястото на втори пилот. Може би е възможно в Suzuki вече да се опитват да ограничат риска, най-вече финансовия, който може да им донесе участието със заводски отбор в Световния рали шампионат.Няколко сценария
Дойде времето, в което компанията получи шанс да осребри силното си представяне в група Junior (доскорошната А/6, т.е Супер 1600). ФИА вече загуби интерес към автомобили Супер 1600 и упорито примамва автомобилните производители да работят по коли за новата група R. Това принуди няколко компании да променят плановете си, като тук става въпрос за сериозни сили като Renault, Ford, Peugeot и Citroen. В последните години Suzuki е най-силният играч в Супер 1600, първо с Ignis S1600, а след това с Swift S1600. През този сезон всички заводски коли обаче са в ръцете на частни тимове и те си връзват бюджетите с парите, които им осигуряват пилотите. То и преди не беше разрешено пряко ангажиране на автомобилен производител в шампионата, но Suzuki успя да заобиколи забраните чрез няколко дъщерни компании, специализирани в автомобилния спорт.
Ако наистина “животът” на SX4 WRC се окаже кратък – примерно 2-3 сезона, то компанията има няколко възможности. Първата и най-неприятната е закриването на проекта в близко бъдеще и търсене на друго поле на изява, втората е активен диалог с ФИА и търсене на начини за удължаване живота на WRC автомобилите, а третата е най-комплексна: първо WRC, а след това – каквото ФИА посочи, че трябва да се прави. Последната възможност най-вероятно ще струва и най-скъпо, но ще запази Suzuki в рали спорта. Натискът и влиянието върху решенията на ФИА могат да бъдат осъществени елегантно и разумно – справка Дейвид Ричардс и Prodrive, които в средата на втората половина на 90-те години успяха да наложат въвеждането на категорията WRC. От друга страна, пряката конфронтация с ФИА не води до успех – справка, делото на Peugeot срещу федерацията в края на 1986 г, когато бяха забранени автомобилите от група Б, а французите бяха вложили огромни средства в създаването и развитието на хита по отсечките Peugeot 205 T16.Лошото е, че в момента никой не знае как ще се развие програмата на Suzuki. Въпреки че някои от насоките бяха посочени от една от звездите на тима – Мишел Нандан. Той е една от най-влиятелните фигури в рали спорта, все пак зад гърба си има много успехи, постигнати с Toyota и Peugeot (той е един от “бащите” на вече легендарния 206 WRC). Според Нандан, всичко ще се определи от два фактора – информацията за новите правила, която се очаква от ФИА в края на годината и представянето на SX4 WRC по отсечките. Защото японците явно нямат намерение да повтарят сагата на последното поколение Mitsubishi Lancer WRC, което беше разработено набързо, с не много пари и в крайна сметка не постигна кой знае какво – най-доброто му класиране е 2-о място в рали “Австралия 2005” с Хари Рованпера, след като фаворитите отпаднаха, а асфалтовият спец Франсоа Дювал взе първата си победа в Световния шампионат. Общо взето, Нандан даде да се разбере, че при слабо представяне, проектът може да бъде бързо закрит, ако се реши, че не си струва да се инвестира отново за обновяването на колата. А прибързването с новите правила горе-долу ще има същия ефект.
Каквото и да стане оттук нататък, със сигурност ще е интересно. За ФИА остава трудната задача да опази интересите на всички играчи в световния рали шампионат, защото те са вложили много пари и не искат да гледат как инвестициите им се изпаряват.
Текст: Георги ИвановСнимки: Suzuki Motorsport