13-ият кръг от Световния рали шампионат бе очакван с огромен интерес не само заради поредния епизод от сериала „Грьонхолм Vs Льоб“, но и заради дебюта на SX4 WRC – претендентът на Suzuki в клас А8. Какви са изводите след 359,32 състезателни километра?
„Изключително сме доволни от факта, че нашият нов автомобил достигна успешно до финала, което беше и целта ни през този уикенд“, обобщи в края на надпреварата Нобухиро Таджима. По думите на спортния директор на Suzuki дебютът на SX4 WRC е бил успешен. Ако направим подробен разбор на състезанието обаче, няма как да не забележим сериозно несъответствие между това изказване и резултатите.Ден първи
Добро начало за Suzuki SX4 WRC. След три етапа (един от които отменен), Бернарди се движи дванайсети. По време на четвъртата отсечка обаче французинът се оттегля от надпреварата.
„Нямахме никакви проблеми тази сутрин, което ни обнадежди. Трябва да призная обаче, че не натискахме здраво“, заяви Никола в края на деня. „Радвам се, че бях толкова близо до челната десетка, но не това е целта ни. По време на СЕ4 забелязах предупредителен сигнал, който интерпретирах като прегряване на двигателя. Обадих се на отбора и поисках съвет. За съжаление линията бе изключително лоша. Поради тази причина не успях да обясня точно каква е индикацията, която виждам. Преценихме, че не е нужно да подлагаме агрегата на ненужни натоварвания и по този начин да проблематизираме тестовата си програма, поради което напуснах състезанието. По ирония на съдбата, оказа се, че сме се презастраховали. Показанията са били за температурата на хидравличната течност.“
Ден втори
Suzuki SX4 WRC отново е по отсечките благодарение на системата „супер рали“. Бернарди изрично получава заповед да не натиска, но въпреки това е близо до Топ 10 при първите преминавания по отсечките. Десетият етап обаче слага точка на ентусиазма на японския тим заради повреда в инжекционната система.
"Още един полезен ден, но много по-различен от вчерашния. Натрупахме опит, но продължаваме и утре“, коментира Нобухиро Таджима „Проблемът с горивната дюза е твърде нехарактерен, но въпреки това не е сериозен. Лесно го отстранихме, това все пак е част от процеса на учене.“
Ден трети
Отново рестарт по системата „супер рали“. Бернарди е сред десетимата най-бързи пилоти по време на четиринайсетия етап „Пон де Калцола“, но при вторите преминавания по отсечките Suzuki SX4 WRC пак е на ръба заради повреда в хидравликата. Въпреки трудностите обаче 30-годишният французин стига до финала.
„Потвърдихме голяма част от хипотезите, които изградихме по време на тестовата програма. Достигнахме до някои нови идеи за посоката, в която ще търсим развитие“, заяви на финала Бернанрди. „Следобед имахме проблеми при смяната на скоростите, но това не ми попречи да се наслаждавам на уникалните отсечки.“
Какъв е изводът?
Успешен финал, но с цената на две отпадания. Серия технически проблеми и 31-о място в крайното класиране. Множество компромиси са необходими, за да окачествим представянето на дебютанта SX4 WRC като успешно. Факт е, че този автомобил е междинна версия (със същия Себастиан Линдхолм ще атакува скоростните отсечки в Уелс в края на ноември), но ако Suzuki има желание да е равностоен партньор на големите марки във WRC надпреварата, трябва да поработи сериозно върху надеждността на своето творение.
Японската компания има потенциал да поддържа високо ниво в рали спорта, достатъчно доказателство е хегемонията в Junior шампионата на ФИА. Но за да се случи това е нужен не само добър автомобил, но и силен пилотски екип. Да видим дали Нобухиро Таджима и компания могат да ни изненадат в този аспект. Защото със SX4 WRC определено не успяха...