Изпълнителният директор на Stellantis Карлос Таварес вече постави под въпрос производството на автомобили в Китай. Индия може да спечели от евентуално оттегляне.
Дълго време Китай се смяташе за Елдорадо на западната автомобилна индустрия. Всеки, който стъпи там, все едно е получил лиценз да печата пари – поне така изглеждаше. Доходоносният бизнес на най-големия автомобилен пазар в света обаче отдавна не е толкова лесен, колкото беше преди няколко години. Все повече и повече производители забелязват това, но изглежда, само шефът на Stellantis Карлос Таварес е достатъчно откровен да го изговори.
В кулоарите на автомобилното изложение в Париж португалецът изненада медиите, като размишляваше на глас, че вече не иска да произвежда автомобили в Китай. Това е свързано със стратегията „олекотени активи (Asset Light)“, която Stellantis следва в момента. Компаниите, създадени по този начин, имат само малко количество дълготрайни активи в балансите си, например под формата на недвижими имоти. Което може да означава за един производител на автомобили да притежава доста малко собствени заводи. „Ако продължим да следваме тази стратегия, нямаме нужда от заводи в Китай“, каза Таварес в Париж и добави, че не е сигурен дали са незаменими.
Jeep затвори завода си в Китай
Още в края на юли се видя, че Таварес не се страхува от подобна стъпка. По това време марката Jeep на Stellantis обяви, че ще се оттегли от съвместното си предприятие в Китай с държавната Guangzhou Automobile Group (GAC) и ще затвори завода, който е работил дванадесет години. Подобни стъпки биха могли да последват и при други производители от групата, като Peugeot и Citroën.
По това време Таварес посочи като причината за решението относно Jeep, че китайското правителство все повече иска да се намесва в бизнес решенията. Освен това местният партньор GAC „не направи това, което трябваше да направи“. Но глобалната политическа ситуация също изигра роля – особено заплахата за Тайван от Китай. „Не искаме да бъдем жертва на взаимни санкции, както се случи напоследък с други компании в други региони на света “, каза Таварес.
Електрически автомобили от Индия за Европа?
„Има нарастващо напрежение между Китай и западния свят. Това ще се отрази на бизнеса“, казал още Таварес според Automotive News Europe и Reuters на събитие в индийския град Ченай. Индия можела да бъде облагодетелствана от това развитие. Ако произвеждате електрически автомобили за Европа там, можете да се възползвате от ниските разходи за труд в страната. Неговата група се занимавала с този вариант; но още нищо не било решено.
Stellantis обаче няма намерение да се оттегли напълно от Китай. Компанията може да действа като нишов доставчик и да внася малкото продавани автомобили от Европа или САЩ, каза Таварес. Което означава, че той все още вижда на китайския пазар повече възможности, отколкото рискове – дори ако конкуренцията за западните производители на автомобили там сега е жестока. Това се дължи главно на местните съперници: продуктите на Geely, BYD, GAC и др. наваксаха технически и понякога изпреварват по отношение на електрически задвижвания, технология за батерии и софтуер. Stellantis, Volkswagen или General Motors трябваше да се откажат от пазарните дялове, които китайските производители завоюваха през последните години.