В организиран от „Балкан Стар” курс, германски инструктори обучаваха клиентите на компанията в тайните на икономичното и безопасно шофиране на седлови влекачи Mercedes-Benz Actros. Екипът на lastauto omnibus също участва в краткия практически курс на лекторите Йоханес Балдиг и Карстен Шефер.
Едно старо правило от един още по-стар учебник по икономика гласеше, че най-ценният капитал на една компания е квалифицираният персонал. В период на икономическа нестабилност тази сентенция важи с още по-голяма сила, а ръководителите, които не са имали далновидността да оценят уменията на най-ценните си кадри и да ги запазят, рискуват да разберат тази истина по трудния и, разбира се, скъп начин. Доходността сега, а и в бъдеще може до голяма степен да бъде гарантирана, стига за съответната фирма, независимо от коя сфера на икономиката е, да работят мотивирани и добре квалифицирани служители. Правилото е в сила и за тежкотоварния бизнес, който понесе сериозни удари вследствие на краха на световната икономика от последната година и половина. Множество фирми преустановиха дейността си, докато други продължават да се борят с усложнената обстановка, която роди и някои нови и непознати до този момент предизвикателства.
Полезна инициатива по време на криза
Не непознато, още по-малко пък ново е предизвикателството пред фирмите от транспортния и тежкотоварния бизнес да намалят разходите за гориво. В помощ на клиентите на „Балкан Стар” екипът „Товарни автомобили” на компанията организира за своите клиенти кратък практически курс по иконoмично шофиране. Той бе воден от квалифицирани германски инструктори и гост лектори, които разкриваха тайните на икономичното шофиране, щадящо двигателя и камиона като цяло, и обучаваха водачите на транспортните фирми как да променят стила си на каране, за да го постигнат в бъдещата си работа. Обучението бе еднодневно, но поради големия брой партньорски фирми гост инструкторите пет дни разясняваха силните страни и методите за максимално оползотворяване на мощността на двигателите в камионите на Mercedes-Benz. В деня, в който екипът на lastauto omnibus бе поканен да вземе участие в еднодневната програма, инструктори бяха Йоханес Балдиг и Карстен Шефер.
Участници
Лъчезарните и усмихнати германци бяха в края на своята източноевропейска обиколка през тази година, която включва Естония, Литва, Латвия, Словакия, Унгария, Румъния, България и Сърбия. По време на нея те са се срещнали, изнесли лекции и обучили над 400 шофьори и над 1000 представители на фирмите, занимаващи се с тежкотоварен транспорт. Първата половина на еднодневната програма включваше запознаване с камионите и марката Mercedes-Benz, лекция за пътнотранспортните произшествия и най-честите причини за тях, както и първото каране на седловите влекачи за обучение – два модела Actros – МР2 1844 и 1846, към които бяха закачени полуремаркета, в които имаше бетонни блокове, чиято цел бе да наподобят максимално реалната работна обстановка на шофьорите, когато са зад волана на натоварен камион. Маршрутът бе в пределите на София, дължината му – 6 км, а всеки един от шофьорите трябваше да кара така, както го прави във всекидневната си работа.
На пътя
Втората половина на деня бе доста по-натоварена – инструкторите изнесоха двучасова лекция, в която засегнаха основните моменти, които касаят пряко икономичното шофиране, а именно: силата, въртящия момент и мощността на двигателя, съпротивлението при движение, изкачване на хълм и спускане, работни обороти и използване на ретардера и моторната спирачка, скорост и време. Оказва се, че шофьорите могат да постигнат удивителни резултати, спазвайки някои основни правила на икономичното шофиране, които в същото време са и водещи постулати за правилната експлоатация на всеки един камион. След тръгване водачът трябва максимално бързо да ускори машината до максимално разрешената за движение скорост (в нашия случай 50 км/ч, а при движение на междуградски пътища и магистрали 90 км/ч) и след това да отпусне педала на газта и да продължи пътуването си с минимално подаване на газ. Препоръчително е да поддържа дори по-ниска от допустимата скорост. Това е така, тъй като при движение с 90 км/ч на шофьора ще са му необходими 67 минути, за да измине 100 км пробег, а ако се движи само с 10 км/ч по-ниска скорост, ще му трябват само 8 минути повече. Разликата във времето не е толкова голяма, но изразходваното гориво за поддържане на максимално допустимата скорост е чувствително повече, отколкото употребеното за движение на една идея по-бавна скорост. Не бива да забравяме по-големия стрес и напрежение за водача при движение с по-висока скорост, а също и значителната разлика, изразяваща се в метри спирачен път в негативно отношение за шофьора, движещ се с 90 км/ч, спрямо този, каращ с 80 км/ч.
Дабре забравени факти
Двигателите в моделите Actros – V6 или V8, достигат максималната си мощност при 1800 об./мин, докато максималният им въртящ момент е при 1080 об./мин. Оказа се, че не всички от водачите знаят този факт и той е и една от причините да изпитват затруднения при изкачване на стръмна височина, понеже не всички от водачите натискат педала на газта до 1800 оборота в подобни ситуации. Друг интересен, но и малко известен факт за шофьорите бе работата с ретардера и моторната спирачка. Повечето от професионалистите при нужда превключват почти мигновено петте степени на ретардера до последната, без да ги редуват, което само по себе си е неправилно и намалява желания ефект. Повечето от шофьорите се оплакаха от недостатъчната сила на моторната спирачка. Йоханес и Карстен обясниха, че това се дължи на включването на спирачката при недостатъчно високи обороти. Оптималните обороти за нейната работа са между 2000 и 2300, а ако при спускане моторната спирачка работи и оборотите са 2300, то тогава на практика двигателят си отпочива.
Текст: Десислав Григоров
Снимки: Десислав Григоров