Въпросът е доколко това ще засегне Tesla Roadster и седловия влекач
Tesla няма да предлага варианта Plus на Model S Plaid, както беше обявено първоначално. Това ще окаже влияние и върху Tesla Roadster и седловия влекач Tesla Semi.
Според първоначалния план Tesla Model S Plaid + трябваше да излезе на пазара през септември 2021 г. и със своята чудовищна мощност от над 1100 к.с. и огромния си автономен пробег привлече много внимание още с обявяването си. Толкова по-отрезвяващо е, че шефът на Tesla Илон Мъск сега погреба модела чрез Twitter само с десетина думи: "Plaid + отпада. Нямаме нужда от него, защото Plaid е просто много добър."
Tesla Model S Plaid + с пробег 840 километра
Версията Plaid на Model S ще бъде пусната в края на 2021 г. с 1020 к.с., максимална скорост 320 км/ч и пробег 628 километра. Спринтът от нула до 100 км/ч би трябвало да се изпълнява за 2,1 секунди. В сравнение с тези стойности вариантът Plaid + изглежда само незначително по-добър.
Неговото задвижване, също въоръжено с три електрически мотора, трябваше да генерира над 1100 к.с. и същата максимална скорост от 320 км/ч. Спринтът до 100 км/ч трябваше да отнема по-малко от 2,1 секунди, а обявеният пробег беше 840 километра. Едва в началото на 2021 г. Tesla вдигна цената на Model S Plaid + с 10 000 евро на 149 000 евро, а началото на серийното производство съвсем наскоро беше отложено за средата на 2022 година.
Отмяната на Plaid + засяга Tesla Roadster
Отказът от задвижването на Plaid + обаче има още по-широки измерения. В модела трябваше да бъдат инсталирани нови батерийни модули, значително по-големи от стандартните клетки 18650 в Model S. Те са високи 80 вместо 65 милиметра и имат диаметър 46 вместо 18 милиметра. Съответно тези клетки (модел 4680) могат да съхраняват около пет пъти повече енергия и да осигурят по-голям пробег.
В добавка кръглите акумулатори могат да се зареждат до шест пъти по-бързо. Освен това разходите за киловатчас намаляват с 14 процента, тъй като трябва да се произвеждат по-малко клетки. Също така Tesla планираше да промени сместа от материали за клетките, да използва силикон вместо графит за анода и да произвежда катода без кобалт. Твърди се, че някои модели Tesla вече са оборудвани с батериите 4680.
Още през есента на 2020 г. Мъск направи уговорка, че ефективното серийно производство е „трудно“. Освен това отказът от Plaid + засяга не само Model S, но и седловия влекач Tesla Semi и Tesla Roadster, които трябва да бъдат оборудвани с тази акумулаторна система.
Заключение
Илон Мъск се отказва от задвижването Plaid + в Model S, преди моделът с над 1100 к.с. и пробег 840 километра да е излязъл на пазара. Заличаването на най-мощното задвижване обаче има далечни последици. В модифициран вид то трябваше да се използва заедно с новоразработените кръгли акумулатори 4680 в Tesla Roadster и седловия влекач. Още в края на 2020 г. Мъск описа серийното производство на новите си акумулаторни модули в големи количества като трудно. Сега той очевидно не е в състояние да ги достави – и дърпа шалтера.
В галерията можете да видите снимки на модернизирания за втори път Model S с хоризонтално разположен централен монитор, самолетен волан и други промени. Най-мощният му вариант е Plaid с три двигателя, 1020 к.с., максимална скорост 320 км/ч, пробег 628 км и ускорение 0–100 км/ч за 2,1 секунди. Показан е и осъвремененият Model Х, който се предлага с два варианта на задвижване – Long Range с пробег 580 км и ускорение от 0 до 100 км/ч за 3,9 сек и Plaid с три двигателя, 1020 к.с., пробег 547 км и ускорение 0–100 км/ч за 2,6 сек.
Текст: Холгер Витих
Снимки: Tesla