Вход

Участвай в играта на auto motor und sport и спечели Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Отговорете правилно на въпросите и можете да спечелите някоя от седмичните ни награди или голямата награда - Комплект зимни гуми Nokian Tyres

Моля, запознайте се с Общите условия на играта

 

Каква е основната разлика между зимната и лятната гума?



Коя компания изобретява първата в света зимна автомобилна гума?



Какво представлява технологията Aramid Sidewall на Nokian Tyres?



Какво представлява технологията Coanda на Nokian Tyres?



За какво служи WSI индикатора за безопасно шофиране върху гумите Nokian Tyres?



Защо Nokian Tyres става първият производител на автомобилни гуми, който използва рафинирани нискоароматни масла при производството на продуктите си?



 

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Tesla Model X P90D: Теория на абсурда

04.08.2017 16:03

Седемместният модел е нещо много повече от автомобил с бутон за „абсурдно“ ускорение

Model X е автомобил, който разбива тежките предразсъдъци и хората, твърдящи, че електрическите автомобили са бъдещето, че утвърдените автомобилни производители бавят развитието на тези технологии и че шефът на Tesla Елън Мъск е иноватор и визионер, могат да се чувстват удовлетворени. И все пак прави са и онези, които смятат, че автомобилът не може да бъде изобретен наново в Силициевата долина, както бе създаден смартфонът.
Няма само една истина за Model X, но в този тест за първи път получаваме данни и факти, с които той може да бъде оценен обективно. Едно обаче е сигурно още в началото – Model X е един наистина уникален и впечатляващ автомобил. Не само заради отварящите се нагоре врати, 17-цоловия вертикален сензорен екран, възможността за актуализации през мобилната мрежа и невероятното ускорение. Но и заради тях.

Моделът се предлага с четири версии на мощността и акумулаторите, от 244 кВт и 60 кВтч капацитет в Х 60D до 396 кВт и 90 кВтч в P90D. Нашият тестов автомобил е от последното, най-мощно изпълнение. Както при всички Х-версии един електрически мотор задвижва предните колела, а друг задните, превръщайки автомобила в модел с двойно предаване.

Вратите знаят къде са били

Първото, което прави впечатление, са именно вратите. Въпросните „портали“ се отварят електрически, според настройките, още при приближаване. На тесни паркинги или в гаражи вратите, наричани „соколови крила“ (Falcon Doors), се отварят само наполовина от предпазливост. Ако след това ги отворите нагоре, системата запаметява този факт и когато моделът на Tesla пак бъде паркиран на същото място, вдига вратите направо догоре. Невероятно, нали, агент Скъли? Във всеки случай широкото пространство в задната част може да бъде достъпно по най-достолепния начин. Там на разположение има три удобни самостоятелни седалки, всичките с електрически механизъм за изместване по дължина, но за съжаление, без функция за сгъване. Ако някой си задава въпроса как ще пренесе до вкъщи големия си телевизор, едва ли трябва да се безпокои – при клиентите на Model X той най-вероятно отдавна е там и играе ролята на носеща стена.
Трябва още да поясним, че дори пълнолетни пътници могат да се разположат поносимо на третия ред седалки и да пътуват на къси разстояния. Освен това при седем пътуващи остава доста място за багаж, още повече че под предния капак има допълнителен багажен обем от 187 л.

Настаняваме се на шофьорското място. Натискаме спирачката и вратата автоматично се затваря – може и с помощта на сензорния екран, както всички останали портали. За усещането за простор допринася, освен панорамното предно стъкло, и как да кажем, празнотата по арматурното табло. X събира почти всички функции в сензорния екран – няма дори отделен превключвател за светлините, а LED фаровете се включват с помощта на сензори. Изминава време, докато човек конфигурира от край до край всички менюта, но дори след упражненията управлението на функциите отклонява силно вниманието. От друга страна, сензорният екран работи много добре, реагира бързо и разполага с Google Maps и данни за трафика в реално време. Когато човек гледа как много водачи търсят тази информация на своите телефони, разбира колко целесъобразна е цялостната интеграция на тези функции в автомобила. От друга страна обаче, изработката на автомобила показва недостатъци по отношение на качеството.

Сега можем да потеглим, защото Tesla е готова за това от момента, в който се качиш. Поставяме лоста на D. Впрочем той произхожда от Mercedes (както и мултифункционалният лост, който е един поздрав от миналото, защото съществува от 1975 година). Специален индикатор обещава 375 км пробег, които реално ще станат около 346. Това е достатъчно и за по-дълги пътувания – в Германия например има 58 станции от типа Supercharger, на които Tesla може да се зарежда безплатно. За половин час на станцията може да се зареди енергия за около 270 км в литиево-йонната батерия с номинално напрежение от 400 волта. Закопчавам колана, вдигам крака от спирачката и X тихо потегля.

Tesla се движи малко непохватно в града, като всеки друг SUV с размери 5 х 2 метра. Още тук може да бъде активиран автопилотът (в тестовия автомобил в старата версия 7.1). Той спазва дистанцията, спира, ускорява и завива самичък. Само че не винаги натам накъде би трябвало. Усещането е, сякаш шофира един несигурен, начинаещ водач – когато Х пресича линиите на маркировката, включва и лентите за завиване в своята идеална линия и минава на косъм покрай паркиращи автомобили. От време на време ви съветва да държите ръката си на волана, но продължава да управлява Model X дори ако вие не го правите. На аутобан автопилотът работи прилично, но човек лесно може да си представи, че на второстепенни пътища и в градове е напълно възможно да стане катастрофа.

Много по-важен обаче е фактът, че собственоръчното управление създава повече удоволствие дори във футуристичен автомобил като Model X. Той остава винаги сигурен и има много добро сцепление. Е, никой не се е потрудил да го дари с талант за динамично управление – той е твърде тежък за това и в завоите проявява склонност към недозавиване. Тук проличава фактът, че десетилетният опит при настройването на кормилната уредба и ходовата част не е толкова лесно да бъде наваксан. Управлението на Tesla се усеща като синтетично и освен това предлага много по-слаба обратна връзка от това на Audi Q7 и BMW X5.

С 22-цоловите си колела притежаващата въздушно окачване Tesla реагира твърдо и грубо на късите неравности. Иначе автомобилът предлага високо ниво на комфорт на возене, към който може да се причисли и ниските равнища на шум, стигащи най-много до леко свистене. Вдъхновяващо е преди всичко задвижването, благодарение на което Model X се устремява напред без никакво прекъсване в теглителната сила, притискайки пъпа ти чак до гръбначния стълб. Дори на аутобан при 180 км/ч е добре да стегнеш предварително вратните си мускули, преди да настъпиш педала докрай. Остава само да снемем данните за възможностите му на тестовия полигон в Лар.

0 до 100 за едно мигване на окото

Лятното слънце играе по асфалта. Често сме тук – отляво е долината на Рейн, а вдясно от еоцена насам, тоест от около 40 милиона години, се издигат възвишенията на Шварцвалд. Пред нас са трите километра на изпитателното трасе. Режимът се сменя от Sport на нещо като „абсурден“ (тази „дреболия“ наречена Ludicrous Mode струва допълнително 10 900 евро). Поставям крак върху педала на газта – поне така го наричат. При двигателите с вътрешно горене следва процес на отваряне на дроселовите клапи, след което въздухът и горивото поемат своя път към цилиндрите, за да се смесят, следва горене, газовете натискат буталата, а те с помощта на мотовилките завъртат коляновия вал, за да се задвижат колела на предавателната кутия. Всичко това – докато силата се предаде към гумите. Разгръщането на мощността на Model X е като да натиснеш ключа на лампата – просто „щрак” и готово. Това, което стъписва, не са 4,2-те секунди, за които Tesla ускорява от нула до 100 км/ч, а тази ярка спонтанност, с която автомобилът потегля. Такова би трябвало да бъде усещането, ако се опиташ да скочиш върху преминаващ експресен влак.

След две-три ускорявания обаче X вече не е толкова жизнен. Вентилаторите обдухват електрическата система с въздух, за да я охладят, а при изпитанията разходът на ток се повишава толкова много, че акумулаторът се изчерпва след 100 километра. При нормално шофиране по разширения маршрут на ams за електрически автомобили Tesla изразходва 26,9 кВтч на 100 километра. По този начин според германския енергиен микс автомобилът отделя 150 г/км въглероден двуокис. Това пък от своя страна отговаря на разход на гориво от 6,4 л/100 км. Нито един автомобил не може да изразходва толкова малко енергия и да е толкова бърз, комфортен и предлагащ толкова обширно вътрешно пространство като Model X. Ако консумацията се изчисли на базата на цената, тя ще е още по-впечатляваща. В такъв случай при зареждане с ток в нощен режим в България цената ще бъде 2,7 лева, равностойни на около 1,3 л/100 км дизелово гориво.

Прекалено е да се твърди, че спасението на света е непосредствено предстоящо с появата на един тежък 2,5 тона и струващ 131 000 евро електрически SUV. Но все пак Model X вече се предлага при вносителите – днес, тук и сега, – докато другите производители говорят за такива модели само в бъдеще време. И както се е случвало и друг път, на финала ще цитираме една мисъл на Марк Твен: „Разговорите за бъдещето са най-доброто извинение за бягството от настоящето.”

Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт

Оценка

Tesla Model X P90D

Tesla Model X P90D

Всичко в Model X е посветено на електричеството – електронно управление на функциите, електрическо задвижване. С реален пробег от 350 км и наличие на станции Supercharger електрическата мобилност става реалистично начинание. Проблем обаче е качеството на изработка.

Каросерия
+ Изобилие от място за петима пътници
   Добри седалки на третия ред
   Два багажника
   Удобно качване и слизане
– Недобра изработка, на места елементарни материали
   Силно ограничена видимост
   Недостатъчна функционалност
   Отчасти сложно управление
   Врати без обезопасително спиране

Комфорт
+ Ниско ниво на шум
   Удобни седалки
   Добра климатизация
– Ограничено ниво на комфорт при 22-цоловите колела

Двигател/силово предаване
+ Изключителна мощност, неограничена тяга и нисък шум на електрическото задвижване, добър пробег…
– …но само при не много динамично шофиране

Поведение на пътя
+ Добро поведение на ходовата част в завой
   Много добро сцепление
– Кормилно управление с ярко изразена непрецизност и неамбициозна управляемост

Безопасност
+ Сериозно серийно и опционално оборудване за безопасност…
– …но все още отчасти незрели системи (Autopilot)

Екологичност
+ Нулево ниво на локални емисии, теоретично при зареждане с възобновяеми източници ниско CO2
– Неефективно използване на ресурсите при производството на акумулаторите

Разходи
+ Ниски разходи за енергия при Supergharger-ите на Tesla безплатно
– Висока цена, скъпи екстри


Технически данни

Tesla Model X P90D
Работен обем --
Мощност 396 кВт (539 к.с)
Максимален
въртящ момент
967 Нм
Ускорение
0 – 100 км/ч
4,2 сек
Спирачен път
при 100 км/ч
35,4 м
Максимална скорост 250 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
26,9 кВтч/100 км
Базова цена 131 300 евро
Коментари
comments powered by Disqus