Клетките 4680 се различават от предишните не само по размер, но и като конструкция
Tesla показа във видео експериментално производство на ново поколение литиеви клетки в Калифорния. Технологията ще бъде разработена тами ще стане масова в производството, когато заводът за батерии като част от Gigafactory Berlin бъде пуснат в експлоатация (началната дата не е посочена). Между другото, централата обещава да стане рекордна по отношение на капацитета - 100 гигаватчаса годишно, първоначално с перспектива да се разшири до 200 и 250 гигаВч. Самите клетки са цилиндрични елементи тип 4680 (диаметър 46 мм, дължина 80 мм). Известно е , че, че актуалните автомобили Teslaизползват 18650 клетки (диаметър 18 мм, дължина 65 мм) и 2170 (съответно 21 и 70 мм).
По-големите цилиндри в един акумулаторен блок побират само 960 броя срещу няколко хиляди в батериите на Tesla от предишната конструкция. Но един нов цилиндър задържа пет пъти повече енергия от стария "малък".
Разликата в размерите на отделните клетки (сини цилиндри) се вижда на фигурата зад гърба на Илън Мъск. Шефът на компанията говори за иновацията още през септември (по време на събитието за Деня на батерията, по време на събранието на акционерите). Тогава обаче презентацията беше изградена около компютърни снимки. Вече са показани проби.
Клетките 4680 се различават от предишните не само по размер, но и по оптимизирана конструкция, която увеличава мощността на една клетка и намалява вредните загуби на ток. Става дума за местоположението, формата и характеристиките на изходните контакти, електродите, свързващите ги проводящи пътища (положени в спирала) и други части вътре в цилиндъра. Всъщност Tesla предлага всички същите литиево-йонни клетки, само че подобрени. Няма екзотична „батерия“ като твърдотелните и литиево-сярните батерии, популяризирани от някои изследователи и компании. Въпреки че обещават значително повече енергия на единица маса.
Според плана на Tesla модернизираните литиево-йонни клетки могат да доведат до 54% увеличение на резерва на мощност, от които 16% поради конструкцията (дизайн) на една клетка, 20% - подобрен аноден материал, 4% - промени в катода, 14% - оптимизация на опаковката на клетките в цяла батерия и автомобила .
За индивидуални литиеви клетки тип 2170 специфичният капацитет е около 260 Вч/кг (този брой не е еквивалентен на специфичния капацитет на целия блок, тъй като включва също корпус, системи за управление и охлаждане и много свързващи проводници). За 4680 цилиндъра декларираната стойност е 300 Втч/кг, постигната само чрез промяна в дизайна. По-нататъшен растеж до около 380 Втч/кг може да бъде реализиран поради корекции в използваните материали. В същото време, според Tesla, при масовото производство е възможно постепенно да бъдат намалени разходите за такива клетки (на киловат час) с повече от половината.
Пример за оптимизиране на параметрите на литиевите клетки е наличен и в случай на дълго увоени цилиндри 2170. Това е неотдавнашното увеличение на каталожния пробег на Model 3 (по-специално за версията Long Range AWD от 518 на 568 км според EPA) Причинява се не само от увеличаването на ефективността на съдържанието . В „тройката“за моделната година 2021 се използва 82 кВтч батерия вместо предишните 79 (неофициални данни).
Кросоувърът Tesla Model Y, който ще бъде ппроизвеждан в Берлин, ще получи първо клетки 4680. Шефът на Tesla Мъск също намекна, че същите батерии могат да помогнат за увеличаване на пробега на основния влекачTesla Semi от 805 км на 1000. Има и неофициална информация, че освен производството на електрически автомобили Tesla, в завода на Giga Austin в строеж в Тексас (Giga Texas, Cybertruck Gigafactory) в един момент ще установи производството на литиеви клетки и батерии. Ако това се случи, е вероятно същите клетки 4680 да попаднат на конвейерите в Тексас.