Време е да се убедим лично на какво е способен новия електромобил на чешката марка
Дори в прагматизма на миналото Skoda създаваше и емоционални модели с каросерия купе. Сега в началото на електрическата ера марката не пропуска да ни напомни за това време. Без да губи от функционалността им, с електрическо задвижване и наелектризиращ цвят.
Цветът е мамба, представянето на автомобила е в Италия и по силата на съвсем естествена логическа връзка си подпяваш „Е, мамбо, мамбо италиано“.
Жизнерадостният цвят на автомобила обаче контрастира с фона на чисто човешка тъга и сякаш още повече подчертава факта колко хубаво нещо е животът. Презентацията завършва с думите „в момента заводът не работи, защото високоволтовите кабели се произвеждат в Украйна“, а в последваща сесия от въпроси и отговори се възцарява тишината. Някъде отзад на фона върви оригинална реклама със спортни купета Skoda 100 S и Rapid в далечно матово подобие на зеленото на електрическия Enyaq RS iV. Той пък напомня за времената, когато чехите бяха от малцината, които търсеха повече емоция в своите автомобили. В това отношение моделите им се различаваха от масата скучновати лицензни изделия на Източна Европа, напускащи без съществени промени поточните линии в продължение на десетилетия. Времената, в които автомобилът от рекламата с цялото му очарование все още е бил нов, а спомените за танковете в Прага – много пресни.
Никак не ми се иска да ви занимавам с подобни мисли, но те все пак са факт – жизнерадостният цвят и абсолютният модернизъм на Enyaq Coupe са в пълен контраст с мрачните събития около нас. И този автомобил може би е много силен символ че те – мрачните събития – не са съвместими със същността на модерния свят и скоро ще останат в миналото…
Продажбите трябва да стартират от юни, а Enyaq Coupe трябва да внесе още емоция в моделната гама. Не че в строго контурираните линии на предната част няма елементи на авангарден кубизъм, който в интерес на истината може да има и по-вълнуващо въздействие от конвенционалните представи за футуризъм в гамата на електрическите модели с марка Volkswagen. Както винаги, дизайнът е въпрос на вкус. Изострените елементи в контурите на Enyaq се съчетават със заобленостите в покривната конструкция и задните калници, за да създадат съвсем различно усещане за динамика. В България версията купе ще се предлага само в по-мощното изпълнение RS, макар че на практика има още един вариант с двойно предаване (80x). А на фона на общата цена на автомобила доплащането за пълния с живот цвят „мамба“ от около 400 евро си е направо нищо, предвид факта, че автомобилът притежава енергията да оживи всеки един паркинг с преобладаващо тъмни и мрачни цветове. Все пак животът е хубав.
„Мамба“ определено хармонира и с енергичното задвижване с мощност 220 кВт. Задният мост се задвижва от вече познатия компактен синхронен електрически мотор с мощност 204 к.с. (сам по себе си доста динамичен), а на предния мост го допълва неговият асинхронен събрат с мощност 109 к.с. Това почти класическо решение е продиктувано от факта, че в по-голямата част от времето предният двигател не се използва и не генерира никакви загуби освен породените от триенето и въртенето на ротора. Съчетанието е подходящо – асинхронният мотор търпи големи импулсни натоварвания, а синхронният има висока ефективност при постоянно частично натоварване. Затова двигателят на предния мост се активира тогава, когато е нужно – при динамично шофиране, за контрол на сцеплението в зависимост от ситуацията и при необходимост от по-активно регенериране на енергия.
Два тона удоволствие
Вероятно за да подчертае още повече специалния характер, идентичност и емоция на горната част на Enyaq Coupe, Skoda го оборудва серийно със стъклен покрив, какъвто при конвенционалния модел се предлага само по желание. При RS удобните седалки се трансформират в по-дълбоки спортни варианти, върху които конструкторите като че ли са били особено фокусирани. Дори да изминете целия възможен пробег на автомобила, който в този случай се предлага с най-голямата батерия (логично предвид факта, че по-големият капацитет може да ви осигури и по-голяма мощност), няма да усетите някакво неудобство, макар че дълбоките им форми ви карат да се чувствате с една идея по-ниско отколкото се предполага за подобен модел. Стъкленият покрив има и друго преимущество – той спомага за осигуряване на повече пространство за главите. В това купе човек трябва да висок над 1,90 м за да почувства някакво неудобство относно разполагането на главата си.
От Skoda са добавили нови функции на системите за асистенция – като възможността за движение по тесни шосета без маркировка, автономната смяна на лентата при изпреварване на магистрала или автоматично перпендикулярно паркиране със запаметяване на любимо (или платено) място. Мултимедийната система също еволюира, а механичните превключватели са останали малобройни. Многобройни са обаче възможностите за занимавка в тази област – все пак при конструирането на модерните електромобили бе прието негласното споразумение те да стават много по-електронизирани във всеки един аспект.
Гумите с размер от 21 цола може би ще са в повече по нашите шосета, защото дори и на приятната настилка, върху която се провеждаше тестът, отражението на ниския борд върху комфорта е обратната страна на добрите динамични качества на автомобила и удоволствието при шофиране по междуградски пътища. Въпреки теглото от два тона, мощност има в изобилие (макар че максималната е налична само при температура на батерията от 23 до 50 градуса и ниво на заряд над 88 процента), а и във версията RS софтуерът е настроен да позволи максимална скорост 180 км/ч. Предвид факта, че автомобилът е с едностепенни трансмисии на предния и задния мост, такава скорост изисква доста високи оборотни режими за електромотора. Това значително ще повиши разхода на енергия, който при нормално шофиране беше в диапазона 20–22 кВтч, тоест близък до изчисления по WLTP. 0,5 секунди до 100 км/ч повече са необходими на версията с два електромотора, но с мощност 195 кВт, а скоростта ѝ е като на вариантите само със заден електромотор – 160 км/ч.
Въпросният вариант (80x) и версията 80 със задно предаване и голяма батерия, които, както RS, са оборудвани с батерия с капацитет 77 кВт (нето), могат да се зареждат на бърза DC зарядна станция с мощност 135 кВт, при по-малкия вариант 60 максимумът е 120 кВт. Напълно приемливи стойности, защото в наръчника на потребителя на автомобилите от концерна VW все пак ще откриете информация с малки букви, че честото зареждане с голяма мощност не е препоръчително от гледна точка на живота на батерията.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Skoda Enyaq Coupe значително се отдалечава от първообраза си като светоусещане, а заоблените форми на горната част са получили странен унисон с изострените повърхнини на долната. Ярките цветове придават особен живот на този контраст, а вътрешното пространство не е пострадало по никакъв начин.
Текст: Георги Колев