Споразумението със Скудерията е правилното решение, смята президентът на ФИА
Втората половина на миналия сезон бе белязана от съмненията, че от Ferrari заобикалят правилника в частта му за ограничаване на дебита на гориво, което даваше съществено преимущество на италианците в квалификационни условия и на правите заради по-високата мощност.
Нито един тим не оспори легалността на Скудерията, но ФИА следеше изкъсо представянето на Себастиан Фетел и Шарл Льоклер и затегна допълнително правилника. Това обаче се оказа недостатъчно. В края на предсезонната подготовка тази зима от Федерацията излязоха със съобщение, в което декларираха, че са постигнали индивидуално споразумение с Ferrari по въпроса, но и че няма да разкриват подробности.
„Имаше предположения от конкуренти на Ferrari, че е налице нарушаване на правилника. Ето защо в продължение на месеци нашите технически специалисти следиха изкъсо Ferrari, за да разберат дали правят нещо нередно”, разказва президентът на ФИА Жан Тод пред Motorsport.com.
„Самият аз натисках здраво нашите екипи да направят толкова проверки, колкото е нужно. Казвам го с ясната мисъл, че не действахме просто защото някой ни е пуснал този слух. Все пак ние сме длъжни да се уверим, че всеки отбор спазва правилата.”
В Абу Даби Шарл Льоклер бе глобен заради неточно декларирано количество гориво преди старта на състезанието. Това допълнително нажежи обстановката и засили спекулациите, че Скудерията заобикаля правилника.
„Искахме да стигнем до дъното на проблема. Ето защо минахме през множество сложни верификации, за да разберем какво точно се случва. Отново проверихме автомобила на Льоклер в Абу Даби и стюардите прецениха, че става дума за човешка грешка. Следователно наложиха глоба. Ще кажете: „ОК, това е просто глоба”, но ние давахме всичко от себе си, за да разнищим цялата ситуация.”
Подозренията на ФИА за нередности с разхода на гориво при Ferrari са продължили до края на сезона, но ръководеният от Жан Тод екип е бил с вързани ръце, тъй като италианците са били категорични, че не нарушават правилника. Същевременно от ФИА не са имали необходимата информация, за да докажат обратното.
„Повечето от водещите отбори казваха: „Искаме да разберем!”, но и същевременно подчертаваха, че най-важното е ситуацията да бъде изяснена за 2020 година. Ето защо променихме правилника, за да сме сигурни, че всички неясноти ще бъдат изчистени.”
„После, след като стигнахме до заключението, че Ferrari не покрива изискванията на правилника, те се противопоставиха и казаха: „Това е легално!” В този момент можех да вкарам спора в Апелативния съд, но нямаше как да знаем какво ще реши той. Същевременно можеше да отнеме години, което е във вреда на Формула 1.”
Тази патова ситуация е провокирала Тод да се съгласи на споразумението, което двете страни сключиха зад завесите. Президентът на ФИА е категоричен, че е искал да запознае обществеността във Формула 1 с направените заключения, но от Ferrari са наложили забрана за споделяне на каквато й да е допълнителна информация.