Зад волана на новия компактен кросоувър на Toyota - C-HR
Нищо не е невъзможно – с този слоган Toyota още през деветдесетте години на миналия век рекламираше прагматични автомобили като Corolla и Carina. Неслучайно си спомняме за това мото точно сега – доскоро надали щяхме да предположим, че Toyota ще се осмели да пусне в серийно производство автомобил C-HR, чийто вид го кара да изглежда по-скоро като излязъл от „Стар трек“, отколкото от турския завод на компанията в град Адапазаръ, област Сакария. Не, ако трябва да бъда честен, след като четвъртото издание на Prius се появи на бял свят, не очаквах в скоро време да бъда приятно впечатлен точно от дизайна на нова Toyota. И очевидно съм грешал, защото C-HR е като магнит за погледите на минувачите, а отзивите са преобладаващо положителни. Вярно е, че някои от провокативните стилистични решения, макар и в малко по-различна форма, вече сме ги виждали и другаде, но ефектът "уау" е налице. И точно това е най-важното в сегмента, където се позиционира Toyota C-HR. Както и да е – дизайнът винаги ще си остане въпрос на личен вкус.
Затова преставаме да коментираме формите на каросерията на дългия 4,35 метра C-HR (според маркетинговите специалисти на компанията означението произлиза от Coupé High Rider – каквото и да означава това на практика).
Дизайн, който привлича погледите като магнит
Тъй като обаче дизайнът понякога има и своите отрицателни страни, отново ще се наложи да се върнем за малко на тази тема. Например скритите в горния ръб на задните врати дръжки за отваряне са практически недостижими за малки деца. Достъпът до втория ред седалки също не е особено лесен поради наподобяващата на спортно купе линия на покрива. Веднъж заели местата си на задния ред, пасажерите не виждат много от външния свят – този път виновна е високата долна линия на страничните прозорци. За сметка на това самите задни седалки в C-HR се оказват неочаквано удобни.
Тъй като задният прозорец е съвсем миниатюрен, за водача е извънредно трудно да предположи кой или какво се намира зад автомобила по време на маневриране. Поради тази причина бих желал да подчертя, че наличието на допълнително предлаганата камера за заден ход е абсолютно задължителна с оглед на безопасността. Изключително полезен е и асистентът за предупреждение при напречен трафик по време на отпаркиране на заден ход. В екстравагантно оформената задна част се крие багажно отделение с обем 377 литра. Не е никак малко, но тъй като багажникът е плитък, би било добре да използвате съобразени с това куфари и чанти. Двойно дъно или други подобни решения липсват, така че ако се налага да транспортирате по-обемисти товари, ще се наложи да сгънете задните седалки.
Вътрешността на C-HR прави отрадно впечатление с високото качество на материалите и изработката. Кокпитът на Toyota се отличава с елегантни шевове, лакирани декоративни вложки и приятно изглеждаща средна конзола. Осеминчовият екран е с близко до оптималното разположение, но наличието на допълнителен контролер за управление на част от функциите би спомогнало за по-малкото отвличане на вниманието на водача.
C-HR се управлява неочаквано добре
Стъпващият на 18-цолови колела Coupé High Rider притежава приятна управляемост и се дължи солидно и уверено на пътя. C-HR поема късите и дълги неравности сравнително гладко и без прекомерно резки движения на каросерията. Единствено напречните фуги предизвикват известен дискомфорт на борда. В съчетание с прецизното и директно, но не и излишно нервно кормилно управление, карането по участъци със завои също се превръща в доста приятно занимание. Ако водачът прекали с ентусиазма си, електронната система за стабилност се намесва навреме и достатъчно дискретно.
По отношение на задвижването Toyota C-HR предлага избор между 1,2-литров турбомотор със 116 к.с. и 185 Нм, по избор с предно или двойно задвижване, и модиикация с хибридно задвижване (само с предно предаване), в каквато беше поръчан тестовия екземпляр. Съчетанието от 1,8-литров бензинов двигател и електромотор се представя в обичайната си светлина - с приятно поведение и нисък разход в градски условия и недотам приятна акустика при шофиране с по-висока скорост по магистрала или при по-сериозни ускорения по извънградските шосета.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Със своя предизвикателен дизайн Toyota C-HR има всички шансове да се изкачи на гребена на вълната в своя сегмент, където именно това качество е доказано водещ фактор за успех. С удобна позиция на седене, ориентиран около водача кокпит и чудесна управляемост, моделът е и изненадващо приятен за управление. Хибридният модел е радващо икономичен в града, но на хората, които търсят класическо удоволствие от шофирането, бих препоръчал да се насочат към 1,2-литровия турбомотор, наличен и във версия с двойно предаване.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ахим Хартман