Новият моден кросоувър на Toyota се изправя срещу най-продавания модел на Nissan в Европа
С новия си модел C-HR марката Toyota пуска на пазара един компактен SUV, който очевидно държи да привлече колкото се може повече погледи върху себе си. Нека видим как ще се представи той в едно съревнование с функционалния и радващ се на завидна популярност Nissan Qashqai.
Нищо не е невъзможно – с този слоган Toyota още през осемдесетте години на миналия век рекламираше прагматични автомобили като Corolla и Carina. Неслучайно си спомняме за това мото точно сега – доскоро надали щяхме да предположим, че Toyota ще се осмели да пусне в серийно производство автомобил C-HR, чийто вид го кара да изглежда по-скоро като излязъл от „Стар трек“, отколкото от турския завод на компанията в град Адапазаръ, област Сакария.
Не, ако трябва да бъдем честни, след като четвъртото издание на Prius се появи на бял свят, не очаквахме в скоро време да бъдем приятно впечатлени точно от дизайна на нова Toyota. И очевидно сме грешали, защото C-HR е като магнит за погледите на минувачите, а отзивите са преобладаващо положителни. Както и да е – дизайнът винаги ще си остане въпрос на личен вкус.
Затова преставаме да коментираме формите на каросерията на дългия 4,35 метра C-HR (според маркетинговите специалисти на компанията означението произлиза от Coupé High Rider – каквото и да означава това на практика).
Дизайн, който привлича погледите като магнит
Тъй като обаче дизайнът понякога има и своите отрицателни страни, отново ще се наложи да се върнем за малко на тази тема. Например скритите в горния ръб на задните врати дръжки за отваряне са практически недостижими за малки деца. Достъпът до втория ред седалки също не е особено лесен поради наподобяващата на спортно купе линия на покрива. Веднъж заели местата си на задния ред, пасажерите не виждат много от външния свят – този път виновна е високата долна линия на страничните прозорци. Какво липсва още тук? Например вентилационни отвори и достатъчно места за поставяне на предмети. Просторът също не е в изобилие, но за сметка на това самите задни седалки в C-HR се оказват неочаквано удобни.
Тъй като задният прозорец е съвсем миниатюрен, за водача е извънредно трудно да предположи кой или какво се намира зад автомобила по време на маневриране. Поради тази причина бихме искали да подчертаем, че наличието на допълнително предлаганата камера за заден ход е абсолютно задължителна с оглед на безопасността. Изключително полезен е и асистентът за предупреждение при напречен трафик по време на отпаркиране на заден ход. В екстравагантно оформената задна част се крие багажно отделение с обем 377 литра. Не е никак малко, но тъй като багажникът е плитък, би било добре да използвате съобразени с това куфари и чанти. Двойно дъно или други подобни решения липсват, така че ако се налага да транспортирате по-обемисти товари, ще се наложи да сгънете задните седалки. Полезният товар възлиза на 432 кг, така че е желателно да не прекалявате с подобен род дейности.
Атрактивен интериор в Toyota
Nissan Qashqai е доста по-дискретен във всяко отношение, но за сметка на това може да превозва полезен товар до 528 килограма и е значително по-практичен и просторен. Макар общата дължина на каросерията да е само с три сантиметра по-голяма в сравнение със C-HR, багажникът тук има номинален обем от цели 430 литра, което не е учудващо предвид по-ъгловатото оформление на задната част. Солидното двойно дъно на товарния отсек носи допълнителни позитиви по отношение на функционалността във всекидневието. При сгъване не задните седалки се получава пространство с напълно равен под. Местата за предмети са многобройни, пространството за главите, както и видимостта от задните места също са на ниво. Така и подобава на един класически SUV.
От Nissan обаче явно не са отделили толкова голямо значение на атмосферата в интериора. Вътрешността на автомобила е прагматична, но изглежда малко семпло, а делът на твърдите пластмаси не е никак малък. От друга страна, по отношение на ергономията почти няма забележки.
Именно в това отношение системата Touch & Go в Toyota изисква доста време за привикване и на моменти отклонява вниманието на водача. Няма спор, че осеминчовият екран е добре изпълнен и удобно позициониран, но наличието на допълнителен контролер значително би улеснило работата със системата, особено в движение. C-HR компенсира тези минуси с високо качество на материалите и изработката. Кокпитът на Toyota се отличава с елегантни шевове, лакирани декоративни вложки и приятно изглеждаща средна конзола.
C-HR се управлява неочаквано добре
Време е да видим как се представя задвижването на двата модерни SUV модела. Бързо става ясно: разликите тук са по-скоро в детайлите, отколкото в основната концепция. Двата бензинови мотора имат кубатура 1,2 литра и принудително пълнене с турбокомпресор, генерират около 115 к.с., максимумът на въртящия им момент е гравитира около 190 Нм, а спринтът от място до 100 км/ч отнема под 11 секунди.
В нормална всекидневна и двата четирицилиндрови агрегата се представят убедително. С равномерен и тих ход и достатъчно тяга при ниски обороти, те прилягат много добре на характера на двата компактни SUV модела. C-HR обаче е с една идея по-икономичен и изразходва средно с около половин литър на 100 километра по-малко гориво. Което всъщност е доста впечатляващо с оглед на факта, че Toyota е с 81 килограма по-тежка. Toyota печели и с чудесното превключване на шестстепенната си трансмисия.
Стъпващият на 18-цолови колела Coupé High Rider притежава приятна управляемост и се дължи солидно и уверено на пътя. C-HR поема късите и дълги неравности сравнително гладко и без прекомерно резки движения на каросерията. Единствено напречните фуги предизвикват известен дискомфорт на борда. В съчетание с прецизното и директно, но не и излишно нервно кормилно управление, карането по участъци със завои също се превръща в доста приятно занимание. Ако водачът прекали с ентусиазма си, електронната система за стабилност се намесва навреме и достатъчно дискретно.
В това отношение Nissan отстъпва. При него ESP се намесва рано, а обратната връзка от кормилната уредба е по-скоро неопределена. Колебанията на каросерията също са по-силно изразени, въпреки че с относително твърдата си настройка Qashqai не може да се определи и като шампион на комфорта.
Спирачната система на Nissan работи добре, но тази в C-HR (33,6 метра спирачен път от 100 км/ч със студени спирачки) е още по-ефективна. При Qashqai започва да се усеща и отсъствието на определени асистиращи системи като например адаптивен темпомат, който е сериен при C-HR.
Qashqai традиционно се представя добре по отношение на оценката на разходите, тъй като цената му е малко по-ниска от тази на C-HR, а оборудването традиционно е богато. C-HR е малко по-скъп, но също е добре екипиран, а повечето асистиращи системи могат да бъдат поръчани и с по-ниските нива на изпълнение, докато при Qashqai те са налични едва при скъпото изпълнение Tekna. В крайното класиране с известна преднина печели C-HR. Нищо не е невъзможно, както казват в Toyota.
Текст: Михаел фон Майдел
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. Toyota C-HR - 403 точки
C-HR успява да компенсира произтичащите от особеностите на външния дизайн недостатъци с добър комфорт на возене, отлични спирачки и богат набор от асистиращи системи. Но си остава по-непрактичен и по-скъп.
2. Nissan Qashqai - 393 точки
Бестселърът на Nissan е по-просторен отвътре, но при разхода на гориво и управляемостта му се налага да отстъпи. Той обаче си остава по-универсалният от двата автомобила, при това на по-достъпна цена.
Технически данни
1. Toyota C-HR | 2. Nissan Qashqai | |
---|---|---|
Работен обем | 1197 куб. см | 1197 куб. см |
Мощност | 85 кВт (116 к.с.) при 5600 об./мин | 85 кВт (116 к.с.) при 4500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
185 Нм при 1500 об./мин | 190 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,9 сек | 10,7 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
33,6 м | 34,8 м |
Максимална скорост | 190 км/ч | 185 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,3 л/100 км | 7,7 л/100 км |
Базова цена | 42 990 лева | 39 490 лева |