Зад волана на обновената версия на компактния дизайнерски кросоувър на Toyota
Toyota подложи своя модел C-HR на фейслифт, като в рамките на обновлението моделът получи по-мощно хибридно задвижване. Срещаме ви с новата версия със 184 к.с.
C-HR дебютира на пазара през 2017 година и предизвика истински фурор на пазара. Разбира се, основната причина за този успех беше дизайна на модела. Защото хибридните задвижващи технологии на Toyota отдавна имат своя кръг от фенове, само че C-HR (съкратено от „Coupé High Rider“) прибави към типичните за европейската гама на японците качества една наистина интересна стилистика. Според проучванията 60 процента от купувачите на този модел на Toyota са спрели избора си на него именно заради дизайна. Както говореха по онова време, C-HR най-после е една европейска Toyota, която хората харесват заради дизайна - а не въпреки него.
Промените в оформлението са доста внимателно направени, и се ограничават до променена предна броня с по-голям вентилационни отвор и изместени нагоре фарове за мъгла, нова графика на предните и задните светлини, леко променен завършек на задницата и три свежи допълнителни цвята. C-HR остава верен на себе си, а притежателите на модел отпреди фейслифта няма нужда да се притесняват, че вече са "демоде".
Новости под предния капак
По-интересното обаче се крие под капака на двигателя. Досегашното задвижване от Prius продължава да се предлага, но истината е, че то не отговаря напълно на спортните обещания, които дава външността на С-HR. Занапред обаче моделът е наличен и с новото хибридно задвижване на компанията, което вече познаваме от новата Corolla и носи драматичното наименование „Hybrid Dynamic Force-System“, което разполага с двулитров, вместо познатия до момента 1,8-литров ДВГ. Бензиновият агрегат работи в тандем с два електромотора По-малкият от тях работи основно като геренатор за батерията и служи за стартирането на ДВГ. По-големият пък осигурява електрическа тяга за задвижването.
Сред отличителните черти на бензиновия мотор е необикновено високата му степен на сгъстяване - 14:1. Toyota с гордост твърдят, че това е термично най-ефективният двигател с вътрешно горене в света. Четирицилиндровата машина има максимална мощност 152 конски сили, а електрическото задвижване - 109 к.с. При оптимални условия системната мощност възлиза на общо 184 к.с. Това звучи доста по-обещаващо от скромните 122 к.с. на 1,8-литровата версия.
Нова акумулаторна батерия
Батериите за модела също са променени. 1,8-литровият модел е получил нова компактна литиево-йонна батерия с леко увеличен капацитет. Двулитровият вариант пък е с никел-металхидридна батерия, а от Toyota обръщат специално време на новата силова електроника в C-HR, която е станала по-лека и по-ефективна. Освен това, настройките на управлението и ходовата част на двулитровия модел са по-спортни, отколкото при останалите версии на C-HR.
Спортни амбиции? Да започнем с по-силните страни на C-HR - факт е например, че особено в града автомобилът се движи на ток в радващо голям процент от времето. Също така е факт, че при нормален стил на шофиране в градски условия Toyota C-HR 2.0 харчи някъде около пет на сто, дори по-малко при по-внимателно боравене с десния педал.
И все пак - как се държат 184-те конски сили на „Hybrid Dynamic Force-System“. Настъпваме газта и... получаваме това, което сме свикнали да виждаме и при останалите хибриди на марката, оборудвани с планетарна трансмисия - силно покачване на оборотите, рязко увеличаване на шума и добро, но някак неестествено като субективно усещане ускорение. 8,2 секунди е времето, за което автомобилът се ускорява от място до 100 километра в час, което е с близо три секунди по-малко в сравнение с по-слабия вариант. При изпреварване също ясно проличава разликата между вариантите 1.8 и 2.0, със сериозно превъзходство в полза на втория, естествено. И все пак - ако очаквате вълнуващо изживяване при всяко натискане на газта, ще останете само частично удовлетворени.
Пътното поведение положително е сред солидните плюсове на C-HR, защото моделът е едновременно доста чевръст и приятно комфортен, без да бъде мек. Известно привикване изисква работата със спирачния педал, тъй като преходът от електрическо към конвенционално спиране е малко своенравен - но след известни упражнения това представлява да бъде пречка.
Динамичен отвън, неособено просторен отвътре
Изяснихме, че Toyota C-HR не е точно спортен модел, време е да кажем още нещо, което моделът не е - всъщност не е семеен автомобил. Мястото на задните места е доста ограничено, достъпът до тях също не е най-удобното нещо, което можете да откриете на пазара (най-вече заради снишаващата се назад линия на покрира), а малките задни прозорци в съчетание с широки задни колони изглежда чудесно отвън, но създава доста прихлупено усещане вътре. Но за двама души отпред и евентуално при нужда да возите още някой отзад на кратки разстояния автомобилът се представя чудесно, което е и целта му.
Toyota оборудват серийно модела с модерна мултимедийна система с Apple Carplay и Android Auto, климатроник, LED фарове, Toyota Safety-Sense System и множество други модерни "екстри", като същевременно качеството на материалите в интериора е осезаемо подобрено.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Toyota C-HR сега изглежда още по-модерен, като несъмнено именно дизайнът ще продължи да бъде основен коз в полза на модела. По-мощното хибридно задвижване е значително по-чевръсто от познатия досега 1,8-литров вариант, а същевременно разходът в градски условия остава все така нисък. Пътното поведение представя добър баланс между динамика и комфорт.
Текст: Божан Бошнаков