Зад волана на специалната версия, посветена на 50-годишнината на Toyota Corolla
От дебюта на първата Toyota Corolla през 1966 година до днес от десетте поколения на модела са продадени над 44 милиона автомобила. Звучи като грандиозно постижение и в действителност е точно такова. Ясно е като бял ден, че една автомобилна концепция няма как да се превърне в любимец на няколко поколение (при това от всички възможни краища на света), без да притежава съответните качества. А както практиката е доказала, най-силната гаранция, че един предназначен за масова употреба автомобил ще се хареса навсякъде, не са нито провокативните решения, които ще събудят възторг у едни, но и недоумение у други, нито пък стремежът непременно да бъдат предизвикани някакви емоционални пориви в душевността на клиентите. За да бъде даден модел популярен навсякъде и сред (почти) всички, той трябва преди всичко да върши еднакво добра работа – да, познахте – навсякъде и на (почти) всички. А Corolla десетилетия наред не спира да доказва отново и отново, че е на първо място надежден и практичен автомобил, който служи вярно на своите стопани. Вместо да залага на авангардни технологични решения и провокиращ въображението дизайн, този модел винаги е бил по-скоро дискретен на вид, но максимално практичен под семплата си опаковка, и съоръжен с изпитана техника, каято работи надеждно. И тъй като през всички тези години продажбите на Toyota Corolla не спират да бъдат все така блестящи, не е никак чудно, че от Toyota нямат абсолютно никакво намерение да променят същността и основната идея на своя бестселър.
Последното издание на Corolla е на пазара от три години и съвсем наскоро беше подложено на частично обновление, включващо освежаване на дизайна, някои подобрения по интериорното обзавеждане, както и добавяне на допълнителни технологични възможности, познати вече от други модели на марката - като например пакет от системи за безопасност Toyota Safety Sense.
По-привлекателна стилистика
От Toyota са откликнали на споделеното от голям процент от клиентите на модела мнение, че макар и да няма нужда от радикална промяна в дизайна, Corolla все пак би могла да изглежда малко по-атрактивно, добавяйки порция елегантност към семплите форми на предходното издание. На живо резултатът от усилията на японските дизайнери изглежда даже по-добре, отколкото може да се предположи. Новата Toyota Corolla Anniversary Edition излъчва едно особено усещане за авторитет и представителност, което е изключително търсено на пазарите в Азия, Русия и Северна Америка, но в случая има всички шансове да намери привърженици и сред немалко европейски купувачи. Макар да е изградена върху платформата на новия Auris, външно Corolla Anniversary Edition наподобява по-скоро на умален вариант на престижен седан от ранга на Camry, отколкото на компактен модел с увеличени размери.
Интересна комбинация от бензинов мотор и CVT трансмисия
Изпробваният автомобил се задвижваше от обензинов агрегат с атмосферно пълнене 1.6 Valvematic със 132 к.с. Тъй като този мотор е добър стар познайник, добре знаем, че е наивно да очакваме от него вдъхновяваща динамика – максимумът на и без друго скромния въртящ момент от 160 Нм се достига чак при 4400 об./мин, поради което необходимостта от повече тяга изисква задължително „изцеждане” на оборотите. Тъй като обаче Toyota Corolla Anniversary Edition е създадена за спокойно и безопасно пътуване, а не за надбягване с пълна газ, 1,6-литровият агрегат е достатъчен за всекидневните нужди на повечето клиенти на такъв тип автомобили. Като алтернатива на шестстепенната механична предавателна кутия се предлага безстепенна CVT трансмисия, с каквато разполагаше и тестовият екземпляр. Както нерядко се случва при Toyota, безстепенната предавателна кутия успява да извади наяве неочаквано темпераментна страна от характера на задвижващия агрегат. Интересно е да се отбележи обаче и обстоятелствата, че ако с мханична кутия агрегатът е леко муден, но икономичен, то със CVT положението се обръща на 180 градуса - динамиката е осезаемо подобрена, но средният разход трудно пада под 8,5 литра на сто километра при смесен цикъл на шофиране.
На Corolla й се налага да се задоволи с окачване с торсионна греда отзад – решение, което при всички положения няма как да не е свързано с търсенето на диференциране спрямо Avensis. Във всекидневието липсата на напълно независимо окачване отзад почти изцяло се компенсира от дългото междуосно разстояние – комфортът на возене е задоволителен, а поведението в завой е достатъчно предвидимо и стабилно, стига да не очаквате от Toyota Corolla Anniversary Edition да се държи на пътя като трениран спортист. Нека не забравяме, че целта на този автомобил е да ви отвежда спокойно и сигурно там, закъдето сте тръгнали. Все пак вече над 44 милиона души са се уверили, че Corolla е наистина добра в това.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
50 години след своето създаване, Toyota Corolla не е изневерила на себе си – тя запазва същността си на верен семеен другар, който е винаги насреща, имате нужда от него. Което е достатъчно сериозна предпоставка за още милиони продажби по целия сват.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова