Toyota за първи път пуска модела Highlander на европейския пазар
Highlander е един от големите SUV модели на Toyota, които вече дълги години се продават изключително успешно на различни пазари, особено в Щатите. На Стария континент моделът е по-скоро екзотика, тъй като до момента никога не се е внасял официално по нашите географски ширини. Неотдавна японският гигант взе решение да започне да предлага Highlander и на европейските си клиенти, като очакванията са в определени държави моделът да спечели приличен дял от продажбите в своя клас.
Дългата почти пет метра каросерия на Highlander представлява доста внушителна гледка на пътя - дизайнът е подчертано мускулест, а и размерите сами по себе си са доста респектиращи. Под самоуверената външност на модела се крие впечатляващ вътрешен обем - зад регулируемата в обсег от 18 сантиметра задна седалка има багажник с обем 865 литра, а при сгъването на задните места се постига товарна вместимост от цели 1909 литра: откъдето и да се погледне, забележителни стойности за снабден с хибридно задвижване и съответно със заемаща доста място акумулаторна батерия. Полезният товар достига до 705 килограма, а допустимата маса на прикачен товар със спирачки е два тона. Очевидно, Highlander може да се похвали със завидни качества като транспортьор или влекач, така че впечатляващата визия е подплатена със солидни качества.
Вътрешността на автомобила е издържана в типичния за предназначен предимно за американския пазар елитен представител на японската автомобилна индустрия стил - изчистен дизайн, добра ергономия, солидна изработка, добри материали и всевъзможни комфортни функции. Оборудването може да се нарече свръхбогато дори за класа, в който се позиционира Highlander. Комфортът видимо е бил основна цел също и при конструирането и настройването на ходовата част и управлението - возията е наистина добра дори по много лоши настилки. За управлението може да се каже, че е типично за двутонен мастодонт с висок център на тежестта, тоест е доста далеч от прецизно.
Както може да се очаква, проходимостта не е на нивото на всепризнати майстори в областта като Landcruiser или Hilux, но това не означава, че Highlander няма какво да предложи и в тази насока, особено по отношение на клиренса. Работата на двойното предаване се обуславя от електромотора на задния мост, чиято мощност е 40 кВт или 54 конски сили. През повечето време автомобилът се задвижва изцяло от колелата на предния мост, а задвижващия тракт освен споменатия вече малък електромотор включва атмосферен бензинов мотор с кубатура 2,5 литра и мощен електромотор отпред с мощност 134 кВт или 182 к.с. Максималната системна мощност на задвижването достига 248 конски сили. Във всекидневието хибридното задвижване носи предимства както по отношение на акустичния комфорт (при рядко прибягване до по-сериозни ускорения, особено по магистрала), така и що се отнася до разхода, който в смесен цикъл на шофиране се движи около осем литра на сто километра. Тягата е достатъчно солидна и уверена, а придвижването с помощта само на електрическа енергия е възможно при скорости до 125 километра в час.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Highlander е солидно изработен и разточително оборудван SUV, който предлага изобилие от вътрешен обем и комфорт за дълги пътувания. Хибридното задвижване осигурява задоволителна тяга и сравнително нисък разход на гориво. Управляемостта определено не е сред плюсовете на модела.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Toyota