Зад волана на новото издание на една от легендите в света на пикапите
В света на високопроходимите машини Toyota Hilux e легенда. Митичен герой, който вече дълги години се движи в тундри, пустини, джунгли, савани, адски жеги и смразяващи студове, в кални коловози, върху лед, сняг и пясък, често пренасяйки или теглейки тежки товари. Негови специално модифицирани версии са сред малцината четириколесни авантюристи, дръзнали да се отправят към двата полюса – и да се върнат благополучно след успешно изпълнение на мисията си.
Високи очаквания
Затова е нормално очакванията към всяко ново поколение на модела да бъдат изключително високи. По отношение на неговите най-важни качества, а именно тези, които са свързани с възможностите му за справяне с тежка работа, новият Hilux няма да разочарова своите почитатели. Класическа, ръчно активируема система за двойно предаване с понижаващ режим на трансмисията и блокаж на задния диференциал, минимален клиренс 225 мм, преден ъгъл на атака от 51 градуса, солидни товарни възможности, запазване на класическата схема на окачването на задния мост – техниката на Hilux залага именно на решенията, които търсачите на подобни солидни машини очакват да получат. Дали здравината и проходимостта на дългата над 5,30 метра машина отговарят на стандартите, заложени от предшествениците й, предстои да се докаже по чисто емпиричен път – традиционно този автомобил се използва предимно по начин, при който тези неща се разбират от само себе си.
Базов двигател със скромен темперамент
Инженерите на Toyota са решили базовата версия на автомобила да се задвижва от 2,4-литров редови турбодизелов мотор, който генерира 150 к.с. и 400 нютонметра максимален въртящ момент, достъпен в тесния диапазон между 1600 и 2000 об./мин. Факт е, че четирицилиндровият мотор предоставя на водача потенциала на цялата си тяга още при ниски обороти, което вероятно ще бъде от полза, когато Hilux трябва да се справя с трудни терени.
Ако автомобилът се кара по асфалт в нормален трафик обаче, темпераментът на задвижващия агрегат се оказва доста муден – шестстепенната трансмисия често „връща“ на по-ниска предавка в опитите си да осигури по-добро ускорение, но това води по-скоро до увеличаване на шума, отколкото до осезаем плюс по отношение на динамиката. Друг признак за това, че този двигател се чувства претоварен в тежката каросерия та Hilux e разходът на гориво, който дори при щадящо отношение към педала на газта трудно слиза под 11 л/100 км. Без съмнение 2,8-литровият мотор, който миналата година дебютира в Landcruiser, би удовлетворил доста по пълноценно нуждите на модел като Hilux.
Модерни времена във вътрешността на автомобила
В пътническия салон освен осезаемо подобрение на качеството на материалите откриваме и модерно инфо-развлекателно оборудване – управляваната от големия сензорен екран на средната конзола система по нищо не отстъпва на леките автомобили от ново поколение в гамата на Toyota. На разположение на клиентите са дори и опции, които в този сегмент все още се смятат за „глезотии“ – като например адаптивен темпомат. Освен това моделът може да бъде екипиран и с цял арсенал от системи за подпомагане на водача, включително асистент за регистриране на пешеходци с възможност за автоматично задействане на спирачната система, асистент за следене на мъртвата зона, асистент против неволно напускане на лентата на движение, автоматично превключване между къси и дълги светлини и т.н. Вероятно този качествен скок при оборудването е част от причината и за самоуверената ценова политика на Toyota, ефектът от която предстои да видим – от една страна качеството си има цена, но от друга точно в момента конкуренцията сред европейските пикапи е по-силна от всякога.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Прероденият Hilux не изневерява на коравия си характер и отново залага на класическите за модела силни страни. Ценовата политика и представянето на базовия 2,4-литров двигател показват потенциал за подобрения.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Toyota