Toyota подложиха Land Cruiser на частично обновление. По характер моделът си остава представител на старата школа всъдеходи, което му носи сериозни предимства извън пътя и някои очаквани минуси на асфалт.
Макар да изглежда почти филигранен на фона на по-големия си събрат V8 (както и в сравнение с роднините, обитаващи предимно американския пазар), „малкият” Land Cruiser в сегашната си генерация 150 е един от най-големите всъдеходи на европейския пазар. И под думата всъдеход при него продължава да се разбира именно и единствено всъдеход, а не SUV, Crossover или някакъв друг вид смесица между няколко автомобилни категории. На височина и широчина Land Cruiser 150 достига почти 1,90 метра, а във вътрешността му без проблем могат да пътуват до седем души, а ако броят им не е повече от пет, багажното отделение също заслужава да се окачестви като огромно. Оборудването за комфорт включва най-разнообразни „екстри”, като специално върховото ниво на оборудване Luxury Premium предлага дори глезотии като развлекателна система с екрани за пътниците от втория ред. Консервативният стил на оформлението в интериора е останал почти непроменен, основната новост са новите контролни прибори за управление на различните режими на системите Multi-terrain Select и Crawl Control. Между другото, това подобрение ще бъде оценено по достойнство от хора, имали досег с досегашната версия на модела, тъй като при нея логиката на управление на тези изключително ценни сами по себе си функции за движение през трудни терени беше замислена по начин, който вероятно е изглеждал напълно разбираем единствено за самите си създатели.
Отвън освежаването на модела може да бъде разпознато най-вече по променената радиаторна решетка с още по-изразена хромирана декорация, както и по оформените по нов начин предни фарове с характерни извити LED дневни светлини.
Проходимостта преди всичко
По отношение на възможностите за проходимост големи промени няма – но такива не са и необходими, тъй като Land Cruiser 150 разполага с постоянно двойно предаване с централен диференциал с ограничено приплъзване тип Torsen 2, даващ възможност за блокиране на предавания към двата моста въртящ момент в съотношение 50:50, заден блокируем диференциал, понижаващ режим на трансмисията, система за промяна на настройките на основните системи в автомобила в зависимост от терена и технология за пълзене по наклон: японският всъдеход е по-сериозно въоръжен за предизвикателства извън пътя от поне 95 процента от претендиращите за offroad талант модели на пазара. Сред новите предложения за модела са възможността за изобразяване на страничния наклон и ъгъла на завиване на предните колела. Безспорен факт е, че с този автомобил може да преминете през места, откъдето малко модели с цивилно предназначение биха се измъкнали невредими и това е може би най-ценният аргумент в полза на „малкия Cruiser”.
По нормален път съвсем според очакванията високият и тежък мастодонт предпочита да бъде управляван спокойно и определено не предразполага към спортен стил на шофиране. Активирането на спортния режим на амортисьорите по доста ефективен начин решава проблема със страничните колебания на каросерията. Комфортът при пътуване като цяло е приятен, но липсата на ясна обратна връзка от кормилната уредба и колебливото поведение при смяна на посоката изисква повишена концентрация от страна на водача, особено в участъци с повече завои.
За разлика от по-големия Land Cruiser V8, чийто задвижващ агрегат категорично принадлежи към висшата класа на двигателостроенето, 150 се задвижва от четирицилиндров мотор, който се чувства у дома си в модел за работа, какъвто е Hilux, но в тежък и луксозен всъдеход от подобен калибър като че ли не е съвсем на място. Трилитровата машина със 190 к.с. и 420 Нм тегли достатъчно уверено, но определено не може да се похвали с фини маниери на работа. Освен това на моменти двигателят осезаемо се затруднява от високото тегло на автомобила, което принуждава петстепенната автоматика често да „изцежда” предавките си. Това от своя страна влошава динамиката, а разходът на гориво лесно се до стойности около и над 13 литра на 100 километра. За истинските любители на корави всъдеходи споменатите минуси едва ли ще представляват проблем, но за тези, които търсят комфорта, динамиката и ефективността на един модерен SUV модел от висок клас, Land Cruiser 150 едва ли ще бъде най-подходящият избор.
Текст: Божан Бошнаков
Заключение
Toyota Land Cruiser 150
Toyota Land Cruiser 150 продължава да бъде истинска институция в света на всъдеходите що се отнася до проходимостта и таланта за справяне с тежки ситуации извън пътя. Разточителното оборудване за комфорт го прави подходящ и за дълги преходи. При нормална всекидневна употреба върху асфалт обаче управляемостта е леко колеблива, а двигателят не отговаря напълно на амбициите на модела – маниерите на работа и разходът на гориво на четирицилиндровия агрегат вече не са в крак с времето.