Тест на четвъртото поколение на пионера сред серийните хибриди
За клиентите на Prius само възможно най-ниският разход на гориво може да се нарече приемлив разход на гориво. Те се стараят да бъдат по-икономични от водачите на всички останали превозни средства, които срещат по пътя си. Или поне с такова впечатление остава човек, когато се разрови из интернет. Който постигне разход, започващ с двойка преди десетичната запетая, наистина има с какво да се похвали – останалите ще се наложи да се постараят повече.
Четвъртото издание на Prius има сериозни амбиции: Toyota обещава среден разход от 3,0 л/100 км, което е с 0,9 литра по-малко в сравнение с досега. Очевидно треската за пестене на гориво предстои да премине в нова фаза...
Нашето изпитание започва в центъра на Щутгарт, а стартът му е на практика безшумен: Toyota се отпаркира, задвижвана единствено от електрическа тяга. Безшумното придвижване традиционно е сред симпатичните страни на хибридните модели. В това отношение обаче още по-добро представяне се очаква от версията Plug-in, която предстои да се появи в гамата на марката. Разбира се, както личи от наименованието му, става дума за вариант, който може да се зарежда от електрическата мрежа.
При изпробвания от нас Prius това не е възможно. Тук акумулаторната батерия се зарежда при използване на спирачките или при движение без тяга – в тези случаи електромоторът работи като генератор. Освен това ДВГ също зарежда акумулаторната батерия, тъй като част от енергията му остава неизползвана. За да се подобри ефективността, 1,8-литровият мотор работи по цикъла на Аткинсън, с което също допринася за постигане на оптимален работен процес и нисък разход на гориво. Toyota твърди, че техният бензинов агрегат постига КПД от 40 процента – рекорд сред бензиновите агрегати. Обратната страна на медала се изразява в това, че работещите по цикъла на Аткинсън мотори по начало се характеризират с недостиг на въртящ момент при ниски обороти. Поради тази причина електромоторът на Prius оказва ценна помощ при потегляне. При старт от светофар Toyota успява да се ускори достатъчно чевръсто, подпомагана от двата типа задвижване. В зависимост от маниера на водача при работа с газта, в даден момент се включва и бензиновият агрегат, но това по-скоро може да бъде чуто, отколкото усетено. Хармонията между двата агрегата е забележителна – човекът зад волана практически не успява да разбере почти нищо за случващото се в дълбините на планетарната трансмисия.
Работещият по цикъла на Аткинсън двигател
Ако водачът бъде завладян от спортната амбиция за икономисване на колкото се може повече гориво и работи внимателно с десния си крак, от задвижването не се чува почти нищо. При по-сериозно настъпване на газта обаче планетарната трансмисия напълно логично значително повишава оборотите на двигателя, а тогава той става доста шумен. По време на ускорение 1,8-литровата машина ръмжи сърдито и някак недоволно, поддържайки константно високо ниво на оборотите. Самият маниер на ускорение също си остава доста специфичен, тъй автомобилът увеличава темпото на движение без да променя оборотите на мотора, а това създава малко странен тип усещане от синтетичен характер.
Истината е, че колкото по-внимателно ускорявате, толкова по-нисък разход може да постигнете в този автомобил; това е едно от ключовите неща, които трябва да запомните при карането на Prius. В тази връзка от Toyota са помислили за различни индикатори, които подтикват водача да бъде по-сдържан в стила си на шофиране.
В средата на таблото е монтиран многофункционален дигитален прибор, който по желание може да изобразява графики за енергийните потоци, както и статистики за разхода на гориво в определени отрязъци от време. Има и режим, в който се вижда съотношението между работата на двата типа задвижване. Ако шофирате предвидливо, ускорявате се плавно и само при нужда, често се оставяте да се движите по инерция и не правите ненужни изпреварвания, консумацията лесно слиза до поразително ниски стойности. Друг е въпросът, че радостта на едни може лесно да се превърне в малък кошмар за други – например ако ви се наложи да карате зад някой, който се престарава в стремежа си за икономия на гориво без да се съобразява с трафика и пътната обстановка. Защото истината е, че за да постигнете тройка преди десетичната запетая на разхода на гориво, не е достатъчно да бъдете просто внимателни и разумни: за такива постижения се налага, образно казано, да се влачите. Или пълзите, ако така ви звучи по-добре.
Което всъщност изобщо не е чак толкова наложително, още повече, че четвъртото издание на Prius носи удоволствие не само от пестенето на гориво, но и от доброто старо шофиране. Още приятно ниско монтираната седалка на водача създава известни спортни очаквания. При това те не са неоснователни: за разлика от своя предшественик, сега Prius не ви кара инстинктивно да намалявате драстично скоростта преди всеки завой, за да избегнете невротичното свирене на предните гуми. 1,4-тонният автомобил се държи доста чевръсто в завои и всъщност може да бъде доста по-бърз, отколкото притежателите му биха пожелали от него.
За щастие пъргавината в пътното поведение не е за сметка на комфорта на возене – дори напротив: в сравнение с предходното поколение на модела, Prius IV се държи значително по-култивирано по пътища в недобро състояние. Към приятния комфорт при пътуване следва да прибавим и ниските аеродинамични шумове при магистрално темпо.
Накратко: ако не броим неприятното бръмчене на двигателя при ускорение, 4,54-метровият хибрид се представя като един наистина приятен във всекидневието автомобил. По отношение на своето технологично съдържание този модел остава верен на идеята си да бъде различен от всички останали. Всъщност това, което може да притесни мнозина (и с право), е дизайнът. И по-специално екстериорният дизайн.
Отвътре напредъкът спрямо предходното издание е видим, особено по отношение на качеството на вложените материали и мултимедийните възможности. Още в базовото си ниво на изпълнение с цена 53 750 лева Prius разполага с двузонов климатроник, Bi-LED-светлини, асистент за спазване на пътната лента, адаптивен темпомат, технология за разпознаване на пътните знаци, както и асистент за аварийно спиране с разпознаване на пешеходци. Силно препоръчително е човек да инвестира в парктроник, тъй като дължината на автомобила все пак е над 4,50 метра, а видимостта от мястото на водача трудно може да се нарече добра – специално вирнатата задна част с оскъдно остъкляване превръща паркирането на заден ход по-скоро във въпрос на догадки, отколкото на реална преценка.
Годен за семейна употреба
Оползотворяването на вътрешния обем е по-пълноценно, отколкото при третото поколение. Конструкцията на задния мост е по-компактна отпреди, а акумулаторната батерия вече е разположена под задната седалка. Така багажникът е станал по-голям – с номинален обем от 500 литра той е напълно годен за семейна употреба. Трябва обаче да бъдете внимателни, ако смятате да товарите Prius по-сериозно: максималният полезен товар е само 377 кг.
Но нека се върнем към въпроса, който най-силно вълнува потенциалните притежатели на този автомобил: средният разход в теста отчете 5,1 л/100 км. Този показател, който на някои идеалисти може би ще им се стори твърде висок, е лесно обясним. Въпросният разход на гориво е постигнат в реални условия и при стил на шофиране, който не създава затруднения за останалите участници в движение – и е функция от стойностите, постигнати нормирания икономичен маршрут Eco (4,4 л/100 км), всекидневно движение (4,8) л/100 км и спортно шофиране (6,9 л/100 км).
За бъдещите купувачи на Prius разходът, реализиран в нормирания ни Eco маршрут за икономично шофиране, без съмнение ще се окаже лесно постижим – при спокоен и равномерен стил на шофиране, избягване на изпреварванията и без да се превишава скоростта от 120 км/ч, 4,4 л/100 км не са никакъв проблем за Prius.
Най-основният плюс на модела обаче проличава от изпитанията за шофиране във всекидневни условия до работа и обратно. Тъй като в града на човек често му се налага да намалява и спира, системата за рекуперация на енергия в такива условия работи усилено, и отчетената консумация е едва 4,8 л/100 км – обърнете внимание, че все пак става дума за бензинов автомобил. Подобни фантастични постижения днес са постижими единствено при хибридите. С което всъщност Prius изпълнява своята мисия: да изразходва колкото се може по-малко гориво.
Текст: Маркус Петерс
Снимки Росен Гарголов
Оценка
Toyota Prius IV
Това, което най-ярко отличава Prius сред конкурентните модели, продължава да бъде неговата ефективност. Хибридният модел обаче вече събира точки и в други дисциплини, които не са пряко свързани с пестенето на гориво. Управляемостта на автомобила е станала по-чевръста, комфортът също е подобрен
Каросерия
+ Изобилие от място на предните седалки
Лесно управление на функциите
Солидна изработка
Голям брой места за вещи
Голям багажник
– Оскъдна видимост назад
Ограничено място за главите на пътниците на задните места
Някои от графиките на тъчскрийна се разчитат трудно
Комфорт
+ Удобни седалки
Добър като цяло комфорт на окачването
Ефективна климатична инсталация
– Двигателят става неприятно шумен при ускорение
Двигател/силово предаване
+ Добре настроено хибридно задвижване
– Мудни реакции при ускорение
Поведение на пътя
+ Стабилно пътно поведение
Сигурно праволинейно движение
Учудващо добра водимост
Динамично поведение в завои
Прецизно управление
Естествено усещане от спирачния педал
Безопасност
+ Множество серийни системи за подпомагане на водача
Спирачен асистент с разпознаване на пешеходци
Екологичност
+ Много нисък разход на гориво, особено в градско движение
Ниски нива на вредни емисии
Разходи
+ Ниски разходи за гориво
Богато базово оборудване
Атрактивни гаранциони условия
Технически данни
Toyota Prius IV | |
---|---|
Работен обем | 1798 куб. см |
Мощност | 90 кВт (122 к.с.) при 5200 об./мин |
Максимален въртящ момент |
142 Нм при 3600 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,8 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
38,1 м |
Максимална скорост | 180 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
5,1 л/100 км |
Базова цена | 53 750 лева |