Как петото поколение ще отстоява завоюваните позиции?
След четири поколения непрекъснат ръст популярният SUV модел на Toyota, който през 1994 г. стана родоначалник на цял нов клас автомобили, като че ли вече е спрял да расте на дължина. Независимо от това обаче петото издание изглежда значително по-внушително, ъгловатите форми и голямата предна решетка навяват асоциации за повече мощ, а външността като цяло бележи скъсване с повече или по-малко ненатрапчивите форми на предшествениците.
Макар дължината да е останала приблизително същата, междуосието е нараснало с три сантиметра, което увеличава мястото за пътниците, а багажникът е удължен с 6 сантиметра и вместимостта му вече е 580 литра. Тайната на тази магия е в новата платформа GA-K, на която се дължи и задното окачване с двойка напречни носачи на колело. Качеството на материалите в интериора също е подобрено, меките пластмаси и изкуствената кожа на седалките в изпълнението Style изглеждат подобаващо за един семеен SUV от среден клас. Да, някогашният малък модел, който при дебюта си беше дълъг 3,72 м и се предлагаше само с две врати, през годините успя да надрасне не само малкия, но и компактния клас и сега, с дължина 4,60 м, вече е солидно семейно превозно средство.
След отказа от дизели при този клас автомобили Toyota предлага новия RAV4 с двулитров бензинов мотор (175 к.с.) в комбинация с предно или с двойно предаване (разликата е 4000 лв.), както и с хибридна система, при която също може да бъде задвижван само предният или и двата моста (доплащането е същото). На европейските пазари хибридните версии се търсят усилено, докато делът на конвенционалните е около 10-15 процента.
По-мощен хибрид
Хибридната система е преработена основно и вече носи названието Hybrid Dynamic Force. Бензиновият двигател с работен обем 2,5 литра, който работи по цикъла на Аткинсън, е с удължен ход на буталото и по-висока степен на сгъстяване, отколкото в предишното поколение (14,0:1 вместо 12,5:1). Съответно по-голяма е и мощността му (177 вместо 155 к.с.). Разположените под пода никел-металхидридни акумулатори имат увеличен капацитет и въпреки това са с 11 кг по-леки.
Електромоторите от хибридната система са свързани с двигателя и колелата посредством планетарна трансмисия и допринасят за задвижването на предния мост с до 88 кВт (120 к.с.) и 202 Нм въртящ момент, като системната мощност достига 218 к.с. Във версията с двойно предаване към задния мост е свързан електромотор с мощност 44 кВт (60 к.с.) и въртящ момент 121 Нм, а системната мощност е 222 к.с. При аналогичния модел от предишното поколение съответната стойност беше 197 к.с.
По-високата мощност подобрява динамиката на RAV4 и той се ускорява до 100 км/ч за 8,4 сек (с предно) или 8,1 сек (с двойно предаване). Максималната скорост е ограничена на 180 км/ч. За да се постигне най-добро сцепление и прецизно разпределение на въртящия момент между предния и задния мост, е въведена системата за управление на двойното предаване AWD-i, която променя отношението на предавания към предния и към задния мост въртящ момент от 100:0 до 20:80. Така RAV4 може да се справя добре върху заснежени и кални пътища или по трасета без твърда настилка. С помощта на бутон се задейства режимът Trail, осигуряващ още по-добро сцепление чрез блокиране на буксуващи колела.
Истинската среда на хибридния SUV модел на Toyota са, разбира се, асфалтираните пътища и градските улици, но по-големият просвет (19 см) и двойното предаване са винаги добре дошли. Дори и версията със задвижване на предния мост, която шофирахме, предлага съвсем прилична тяга още от ниски обороти и вече не реагира припряно при подаване на газ, както по-ранните хибридни модели. Характерното виене на мотора при по-голямо натоварване е значително по-слабо, а и като цяло шофирането и возенето са станали значително по-комфортни. Окачването се неутрализира сполучливо неравностите по пътя, а завоите се преодоляват стабилно, макар и с доста голямо странично накланяне.
Ако не следите работата на хибридната система на монитора, узнавате за нея единствено по едва доловимото включване и изключване на двигателя. Резултата обаче можете да установите на първата бензиностанция. Ако не шофирате с максималната разрешена скорост по магистрала, спокойно можете да свалите разхода на гориво под 6 литра на 100 км (в нашия случай, по извънградски маршрут, той слезе до 5,5 л/100 км). Това, разбира се, не са прецизно засечени стойности. В един тест германските колеги са отчели със своята апаратура среден разход от 6,5 л/100 км (5,7 л/100 км по маршрут за екологично шофиране). Нека не забравяме, че става дума за бензинов SUV модел с мощност около 220 к.с. Тук и дизелите трудно биха постигнали по-добър резултат.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
По-изразителният дизайн, увеличеното място в интериора и повишената мощност са примамливи страни на новия RAV4. Най-много симпатии печели усъвършенстваната, икономична и хармонична хибридна система.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Владимир Абазов