В своята четвърта генерация Toyota RAV4 не само е пораснал, но и значително е съзрял в сравнение с предшествениците си. Първи впечатления от новото издание на японския SUV.
Когато дебютира през далечната 1994 година, Toyota RAV4 се открояваше като нещо качествено ново и се отличаваше от всичко, предлагано до тогава на пазара. Със своите компактни размери (късата версия на първото поколение на модела е с дължина едва около 3,70 метра), RAV4 се вписваше отлично във всеки градски пейзаж, но същевременно предлагаше и твърде впечатляващо за времето си съчетание от качества. Високата позиция на седене, отличният обзор във всички посоки и младежкият дух на автомобила успяха да спечелят сърцата на публиката в епоха, когато наличието на независимо окачване при модел с увеличена проходимост все още се смяташе за екзотика. Наличието на система за задвижване на четирите колела осигуряваше повече сигурност при шофиране по настилка със слабо сцепление, а благодарение на големия клиренс клиентите получаваха и сериозни предимства при движение в пресечен терен или по лоши пътища. След като по онова време се превърна в крайъгълен камък за развитието на компактните всъдеходи, през годините RAV4 се промени почти до неузнаваемост – с непрекъснатото нарастване на важността на SUV сегмента за целия автомобилен пазар, изискванията на клиентите също се променят непрестанно, поради което Toyota постепенно превърна своя модел в пълноценен семеен транспортьор.
Днес Toyota RAV4 е с 20 сантиметра по-дълъг, с три сантиметра по-широк и с шест сантиметра по-нисък от своя предшественик. Тези данни обещават повече простор за пътниците и техния багаж, както и по-динамичен силует на каросерията. Благодарение на широката употреба на високоякостна стомана и усилената работа в аеродинамичния тунел, новият RAV4 въпреки увеличаването на размерите си е по-лек и с по-добри показатели за обтекаемост в сравнение с предишния модел.
Забележително поведение на пътя
При проектирането на ходовата част основната цел е било постигането на възможно най-близко до това на динамично ориентираните леки автомобили пътно поведение. По-интересни обаче са новостите при системата за двойно предаване. В тази връзка за начало е добре да се спомене, че техническият ръководител на проекта за новия RAV4 e човекът, отговорен за създаването на Land Cruiser 150, а този факт, предполагам ще се съгласите с мен, звучи достатъчно обещаващо сам по себе си. Още в стандартен режим на работа RAV4 прави отрадно впечатление с директните реакции от страна на кормилното управление, прецизната водимост в завой, слабото странично накланяне на каросерията и стабилното праволинейно движение. Ситуацията обаче става още по-любопитна, когато натиснете бутона с недвусмислен надпис „Sport”. Активирането на този режим променя работата на двойното предаване – докато в нормални условия електронно управляваното пълноприводно задвижване предава целия въртящ момент към предния мост и едва при регистриране на недостатъчно сцепление преразпределя част от тягата към задните колела, в режим Sport при всяко завъртане на волана (дори с един градус и съответно минимална промяна в посоката на движение) автоматично води до прехвърляне на минимум 10 процента от въртящия момент към задните колела. В зависимост от ситуацията, задният мост може да получи до 50 процента от тягата на задвижващия агрегат. В реалността ефектът от тази технология е дори по-голям, отколкото изглежда на хартия – контролираното занасяне на задницата на RAV4 е извънредно полезно в бързи завои и позволява на водача без особени усилия да управлява автомобила значително по-динамично, отколкото е характерно за голямата част от SUV модели на пазара.
За момента ролята на топдвигател се изпълнява от 2,2-литров турбодизелов мотор с мощност 150 к.с. – от Toyota са решили да преустановят предлагането на досегашния върхов вариант със 177 к.с. Всъщност това решение не е лишено от логика, тъй като агрегатът със 150 конски сили се отличава с доста по-хармонично разгръщане на мощността в сравнение с по-мощния си дериват, а тягата му е предостатъчна за нуждите на автомобил като RAV4.
Повече вътрешен простор
Удълженото с десет сантиметра междуосно разстояние проличава особено ясно при сядане на задните седалки (снабдени с регулиращи се по наклон облегалки) – мястото за краката на пътниците е значително увеличено, което обещава значително повече удобство при дълги пътувания. Предните седалки могат да се похвалят с голям обсег на регулиране, което значително улеснява намирането на идеалната позиция зад спортно оформения волан с удобен захват. Ако сте почитател Toyota, то за броени минути ще се почувствате като у дома си в RAV4. Ако сте привърженици на марка, изповядваща друг тип философия при проектирането на интериорите на своите автомобили, вероятно ще останете леко изненадани от две неща (с които вероятно ще свикнете, но това не означава, че автоматично ще започнете и да ги харесвате). Първата от споменатите особености е наличието на доста внушителен брой бутони, част от които поради не съвсем обясними причини за скрити под издадената част на средната конзола – именно там се намира и споменатият малко по-рано бутон за включване на режим Sport. Другият специфичен елемент се изразява в наблюдаваното известно разностилие в обзавеждането – например на едни места могат да се видят декоративни елементи от черен лак, на други – от сребрист полимер, а на трети – от имитация на карбон; цветовете на няколкото дисплея също не кореспондират помежду си. Това по никакъв начин не влошава впечатлението за солидност на изработката или атрактивността на оформлението на арматурното табло, но трудно може да се нарече върхово постижение по отношение на елегантността. От очевидно са се вслушали в препоръките на своите клиенти що се отнася до изтъкваната най-често като недостатък странично отваряща се врата на багажника – отсега нататък RAV4 вече ще разполага с конвенционален капак, който при по-скъпите нива на изпълнение се задвижва с помощта на електромеханизъм. Номиналният обем на багажника възлиза на 547 литра (плюс още една 100-литрова ниша под двойното дъно, а при сгъване на задните места достига до 1847 литра.
Традиционно за Toyota, RAV4 разполага с добра екипировка още при базовата версия, която разполага с аудиосистема с Bluetooth и възможност за свързване с i-Pod, а по-луксозните варианти са серийно оборудвани с мултимедийната система Toyota Touch с чувствителен на допир екран. Цените започват от 49 950 лева (за дизелов модел с предно предаване или съответно бензинов с двойно задвижване), а най-скъпото изпълнение се продава срещу 68 950 лева.
Текст: Божан Бошнаков
Батето
Сигурно в рекламната брошура от Тойота са си написали, че интериорът не струва. Но така сме българите - може да не правим нищо като хората, но пък критикуваме всеки, който прави нещо и винаги имаме мнение как е можел да го направи по-добре :)
Анонимен
Типична статия-преразказ на рекламната брошура. Безкритична, без компетентен анализ и аргументирано лично мнение и как да е иначе,нали се очаква тест драйв за журналисти на екзотична локация.....Как да дам 5 лева за списание пълно с рекламни брошури, които са безплатни и как да избера списание, като всички български издания ми преразказват едни и същи рекламни материали. Господа авто журналисти, не живейте на гърба на европейските си колеги.