Представяме ви първият модел на японската компания, задвижван от мотор с баварско потегло
В решението на Toyota да започне да доставя дизелови агрегати от BMW определено има логика – японският производител възнамерява да съсредоточи усилията си към усъвършенстване на традиционно силните си страни като разработването на бензинови и хибридни технологии, докато при дизелите ще разчита на един от доказаните лидери в областта. Типично по японски обаче, първата стъпка в новото начинание е малка, внимателно обмислена и съвсем не самоуверена. Ролята на пионер в дизеловото сътрудничество между BMW и Toyota се падна на добре познатия семеен модел със седем места Verso, под чийто капак отскоро може да бъде открит 1,6-литров работещ по принципа на самовъзпламеняването мотор, който със своите 112 к.с. и 270 Нм наследява двулитровия агрегат със 124 к.с. на японците. С положителност можем да си представим и по-внушителен дебют на баварските задвижващи агрегати в европейската гама на Toyota (всъщност корените на конструкцията на въпросния двигател могат да бъдат открити във френския концерн PSA), но очевидно и двете страни са предпочели да не прибързват и да опипат почвата преди съвместната дейност да закипи с пълна сила.
Въпреки по-ниската номинална мощност, Toyota Verso се усеща по-пъргава отпреди
Всъщност сравнително скромните на пръв поглед характеристики на новия за Toyota мотор и номиналното намаляване на мощността и въртящия момент спрямо прекия предшественик биха могли да създадат погрешни очаквания – на практика Toyota Verso 1.6 D-4D сега се ускорява с една идея по-чевръсто, отколкото с досегашния двулитров агрегат. 1,6-литровият дизел започва да тегли уверено и равномерно още при около 1500 оборота в минута, а работата му е станала осезаемо по-тиха и равномерна, отколкото при неговия двулитров японски колега. Ниските предавки на прецизно превключващата шестстепенна трансмисия са сравнително къси, а горните – доста дълги, което се грижи едновременно за енергично ускорение при потегляне и намаляване на разхода на гориво и шума при продължително шофиране с по-висока скорост. И понеже засегнахме темата с консумацията – в смесен цикъл на шофиране в реални условия с новия си двигател Verso изразходва с около половин литър на сто километра по-малко дизелово гориво в сравнение с предходния мотор.
Иначе Toyota Verso 1.6 D-4D не поднася някакви големи изненади спрямо това, което сме свикнали да виждаме от него – вътрешното пространство е обширно и функционално, ергономията е на добро ниво, а настройката на ходовата част предлага разумен компромис между стабилност и задоволителен комфорт.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Макар че новият за Toyota Verso двигател бележи номинално намаляване на мощността и въртящия момент при пряко сравнение с досегашния двулитров мотор, динамиката в реални условия е дори леко подобрена, а разходът на гориво при смесен цикъл на шофиране е намален с около половин литър на сто километра. Може би скромен на пръв поглед, но убедителен като резултат дебют на дизеловите мотори на BMW в гамата на Toyota
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Toyota