Тест на новото поколение на популярния малък модел на Toyota
Макар и с известно закъснение, ето че дойде време да се запознаем от първо лице с новото издание на Toyota Yaris.
Разликата в излъчването на новия Yaris и неговия семпъл предшественик трудно би могла да бъде по-ярка – четвъртото издание на малкия модел е придобило атлетичен, самоуверен и дори предизвикателен вид. Моделът е изграден на основата на новата платформа за малки автомобили GA-B (Global Architecture за модели от B-сегмента), която освен постигане на по-висока устойчивост срещу усукване позволява и извайване на по-динамични пропорции. При почти непроменена дължина от около 3,95 метра, градският модел е получил увеличение на междуосното разстояние с цели 50 милиметра. Същевременно височината на каросерията е намалена с 40 милиметра – отлични предпоставки за създаването на доста насъскан външен вид, който в определени детайли създава асоциации с купето Supra. Със своите характерно издути калници дори най-базовото изпълнение на Yaris може да се похвали със спортна визия, която определено го откроява сред конкуренцията в сегмента.
Едно от първите неща, които правят впечатление във вътрешността на малката Toyota, е радващо добрата позиция на водача зад волана. Удобна седалка, волан с отличен захват, внимателно премислена ергономия, интуитивно управление на функциите – тук човек бързо може да се почувства като у дома си, а при двете върхови нива на обзеваеждане в допълнение към контролните прибори се появява и изпълнен на високо ниво head-up дисплей. Дизайнът е свеж и доста приятен за окото, същото може да се каже и за съчетанието на цветовете. При подбора на материали японската компания видимо е гледала доста строго на фактора цена, но за сметка на това качеството е безупречно, а оборудването е изключително богато за класа, особено по отношение на безопасността и асистиращите системи. Познатият от по-големите модели на Toyota пакет Safety Sense включва функция за аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и колоездачи, асистенти за пътната лента, за кръстовища и за следене на пътните знаци, автоматично управление на дългите светлини, както и темпомат с автоматично регулиране на дистанцията. Към традиционния пълен набор от въздушни възглавници е добавена и още една, която предпазва от нежелан сблъсък между тялото на водача и пасажера до него.
Базовият вариант на Yaris се задвижва от еднолитров трицилиндров мотор с атмосферно пълнене и 72 к.с. Двете по-мощни изпълнения са напълно нови – едното от тях е с 1,5-литров турбомотор със 125 конски сили, а другото е самозаряден хибрид със системна мощност 116 конски сили. И в двата случая под предния капак работи нова машина с три цилиндъра, която е базирана на по-големите си четирицилиндрови събратя с работен обем два и 2,5 литра, които познаваме от Corolla, RAV4 и Camry. Неприятните вибрации са отстранени с помощта на балансиращ вал, а тембърът при набиране на обороти е по-скоро приглушен и доста мелодичен.
Нашето тестово шофиране беше с Yaris Hybrid, който разполага с бензинов агрегат с необикновено висока степен на сгъстяване от 14:1, електромотор с мощност 80 к.с. и нова литиево-йонна акумулаторна батерия, която е олекнала с дванайсет килограма в сравнение с предишния използван вариант. Електрическата мощ се усеща значително по-осезаемо, отколкото при стария модел, а тягата е много по-уверена. Времето за класическия спринт от място до 100 км/ч е 9,7 секунди, което е с цели 15 процента по-добро постижение спрямо предшественика. Според техническите спецификации, при напълно заредена батерия и внимателно боравене с тяговия педал, Yaris може закратко да се движи изцяло с помощта на електрическа енергия със скорост до 130 км/ч.
Първите впачетления от новото хибридно задвижване са доста позитивни: Yaris се ускорява спонтанно и енергично, взаимодействието между двата типа задвижване е много хармонично, а шумът през повечето време запазва доста ниски нива. В градски условия разходът при малко по-сдържан и предвидлив стил на шофиране без особени усилия може да падне до стойности под 4 и дори под 3,5 литра на сто километра, а ако по-често прибягвате до малко по-динамични ускорения, консумацията е някъде малко над четири на сто и трудно надвишава 4,5 на сто. Управляемостта е доста чевръста, а окачването е с по-скоро твърди, отколкото комфортни настройки.
Подобно на всички други нови модели в малкия клас, Yaris също е поскъпнал, но разликата спрямо досегашното поколение е в разумни граници и изглежда оправдана предвид богатата екипировка. Цената на най-достъпния модел започва от 28 290 лева, а добре оборудван автомобил с 1,5-литровия двигател със 125 к.с. струва между 36 000 и 38 000 лева. Хибридът стартира от 35 790 лева, а изпробваното върхово изпълнение Premier Edition се предлага за 45 790 лева.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Новият Yaris определено трупа точки с изключително богатото си оборудване за безопасност, а дизайнът му е значително по-свеж отпреди и го откроява по симпатичен начин сред конкурентните модели, придавайки му доста атлетично излъчване. Гамата от варианти за задвижване отговаря на изискванията на доста широк спектър от купувачи, като конкретно хибридът е хармоничен, пъргав и забележително ефективен и икономичен в градски условия. По отношение на мястото на втория ред седалки и вместимостта на багажника определено има малки модели, които се представят значително по-добре.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Божан Бошнаков