Новата генерация на Toyota Yaris обещава по-модерно оборудване благодарение на системата Toyota Touch и повече вътрешен простор в сравнение със своите предшественици. Тест на версията с 1,4-литров дизелов двигател.
Системата Toyota Touch с 6,1-инчов цветен сензорен екран в момента е едно от най-модерните и удобни мултимедийни решения, които могат да бъдат открити сред представителите на малкия клас. Освен интуитивно управление на аудиосистемата и възможност за изобразяване на данните от бордовия компютър с ефектни на вид графики, Toyota Touch разполага с Bluetooth модул за свързване с мобилен телефон (Yaris не само получава достъп до телефонния указател на апарата, но е в състояние да се с вързва с основни интернет портали като Google, социални мрежи от рода на Facebook и т.н., а това е нещо, което засега няма как да получите при никой от конкурентните модели), както и с богати възможности за разширяване на функционалността с помощта на допълнителни приложения.
Навигационният модул Touch & Go струва допълнителни 1840 лева, докато камерата за обратно виждане е част от базовото изпълнение на системата. Както на теория, така и на практика, Toyota Touch с положителност ще се хареса на купувачите с афинитет към този тип технологии, но те трябва да имат предвид, че системата е серийна само за двете върхови нива на оборудване – Speed и Race. Интересна подробност е фактът, че акустичният асистент за паркиране на заден ход не върви „в комплект” с камерата за обратно виждане, а се предлага като допълнителен аксесоар срещу 740 лева.
Вътрешната подредба на Yaris не крие големи изненади, позицията зад волана и общото впечатление от ергономията са добри - типично за марката. Контролните прибори са мигрирали от досегашната си позиция в средата на таблото и сега са разположени там, където се намират при повечето автомобили – зад волана. Удобството при всекидневната употреба бива помрачено само от две малки изключения: първото от тях е USB-изводът в жабката, който е скрит на доста трудно достъпно място и ако не сте предварително наясно къде точно да го търсите, откриването му може да отнеме време. Другото не съвсем уместно решение в интериора е управлението на бордкомпютъра, което става с малък бутон, поместен в непосредствена близост до дисплея под контролните прибори, т.е. се налага човек да се пресяга през волана, за да го достигне.
Добре научен урок
Завъртането на контактния ключ събужда за живот един добър стар познайник - 1,4-литров common-rail мотор, който типично за конструктивната си порода е малко шумен преди да достигне оптимална работна температура, но като цяло се държи достатъчно култивирано. Шестте предавки на трансмисията се сменят леко и точно, а тежащият 1,1 тона автомобил се ускорява радващо енергично на всяка от тях, стига оборотите да са над делението 1800. Максималният въртящ момент от 205 нютонметра осигурява на Toyota Yaris чудесна тяга при междинни ускорения, а оборотите се набират с непривична за дизелов агрегат лекота.
Една от най-положителните новости при третото издание Yaris е свързана с пътното поведение – автомобилът влиза в завой с неочаквана охота и остава неутрален доста дълго преди намесата на системата ESP, страничните колебания на каросерията също са значително по-слаби, отколкото при предишното поколение на модела. Както обаче често се случва, пъргавата водимост понякога води до някои компромиси с комфорта на возене – в случая с Yaris това е грубото преминаване през напречни неравности.
Логично е един от най-често задаваните въпроси около дизеловия вариант на Yaris е колко всъщност харчи той. При сравнително спокойно каране разходът най-често се движи някъде около пет литра на 100 км. Измерената средна стойност в теста е 6,1 литра, но тя е следствие на шофиране в някои непривични за подобен автомобил условия, като например динамични изпитания за ускорение, за пътно поведение и т.н. В нормирания цикъл за икономично шофиране на auto motor und sport Yaris 1.4 D-4D регистрира много добро постижение от 4,0 л/100 км.
Съвсем на място
Yaris се старае максимално да облекчи броденето из градските джунгли – позицията на седене е приятно висока, креслата отпред са широки и много удобни, видимостта от мястото на водача е сред най-добрите в класа. Неприятната изненада в градски условия е необяснимо големият радиус на завиване (12,3 метра наляво и 11,7 метра надясно).
При проектирането на вътрешността на Yaris в Toyota изглежда са имали както много добри, така и не чак дотам плодотворни дни. Благодарение на увеличеното междуосно разстояние и интелигентното използване на полезната площ, място в пътническия салон има в изобилие. Броят и разнообразието на местата за съхраняване на предмети е внушително, багажникът побира впечатляващите 286 литра (липсва единствено практичното надлъжно регулиране на задната седалка, познато от предшественика).
Не толкова оптимистично изглеждат нещата при подбора на материалите в салона – основната част от повърхностите са твърди, а качеството на използваните полимери определено не е най-доброто, което може да се види в съвременния малък клас.
Yaris се представя блестящо при краштестовете на Euro-NCAP – със своите седем серийни въздушни възглавници той постигна максималната оценка от пет звезди. Наред с това, тестовете на auto motor und sport доказват нагледно, че спирачната система на модела също работи ефективно и много надеждно.
Остава въпросът с цената на автомобила. Yaris стартира от привлекателните 19 990 лева, но цената на тествания дизелов екземпляр с ниво на оборудване Speed e почти 32 000 лева - доста сериозна сума за представител на малкия клас, която все пак в голяма степен изглежда оправдана с оглед на богатата стандартна екипировка.
Текст: Александер Блох, Божан Бошнаков
Снимки: Кар-Хайнц Аугустин, Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
Toyota Yaris 1.4 D-4D
Новият Yaris предлага модерна екипировка и високо равнище на безопасност, като заедно с това носи повече удоволствие от шофирането в сравнение с предшествениците си. Усещането за качество в интериора обаче не отговаря напълно на ценовата категория на автомобила.
Технически данни
Toyota Yaris 1.4 D-4D | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 90 к.с. при 3800 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
38 м |
Максимална скорост | 175 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
6,1 л |
Базова цена | 30 990 лева |