Престижното събитие събира впечатляващи класически автомобили
Трите дни на международния Конкурс за елегантност „Дръстър“ 2018 в Силистра преминаха неусетно, наситени с неудържим емоционален заряд, елитен букет от изключителни, редки и скъпи исторически превозни средства, и огромен интерес от страна на публиката и медиите.
Третото издание на конкурса, което за поредна година е част от календара на Международната организация за старинни автомобили FIVA продължи традицията на позитивно еволюционно развитие, надграждане, обогатяване и разнообразяване на програмата си. Подборът, както винаги беше на много високо ниво и представи една авторитетна извадка от емблематични представители на българската ретро сцена.
Организатори на събитието от неговото първо издание досега са секретарят на БАК „Ретро“ Кристиан Желев и ръководеният от него Спортен клуб “Българска автомобилна слава” със съдействието на Българския автомобилен клуб “Ретро”, Силистренската община и хотел “Дръстър”. Сред официалните гости бяха кметът на Силистра д-р Юлиян Найденов, председателят на Общинския съвет д-р Мария Димитрова, областният управител Ивелин Статев, кметският екип, партньори и мениджъри.
Потвърждение за изключителната класа на тазгодишния конкурс е и елитният състав на десетчленното международно жури, което включва представители на седем страни – Германия, Италия, Румъния, Сърбия, Словения, Турция и България, все хора, посветили живота и професионалното си развитие на автомобилната история и колекционерството. Председателят на журито проф. Харалд Лешке започва кариерата си, като автомобилен дизайнер в Daimler-Benz, впоследствие оглавява фирменото Студио за Иновативен Дизайн. Останалите членове на журито са: академик професор Сашо Драганов – професор по индустриален дизайн в Техническия университет в София, д-р инж. Ренато Пуджати – председател на утилитарната комисия на FIVА, както и член на бодра на АSI – Аutоmotосlub Storico Italiano, Петер Гром – колекционер, главен секретар на SVAMZ (асоциацията на собствениците на исторически автомобили и мотоциклети в Словения), собственик на един от най-големите частни музеи за исторически мотоциклети в Европа, Небойша Джорджевич – машинен инженер, автомобилен историк и председател на Сдружението на автомобилните историци на Сърбия. Овидиу Магуреано – президент на секцията Dаcia Classic на Румънския автомобилен ретро клуб и известен колекционер, Едуард Асилелов – колекционер и професионален реставратор, утвърдено име сред гилдията в Русия и Мехмет Куручай – колекционер и реставратор и основен партньор на нашето Ретро рали “Марица”. Тази година към журито се присъединиха и двама нови членове – Наташа Йерина от Словения и Палмино Поли от Италия. Тяхното експертно участие е от особено значение, тъй като в настоящия конкурс за първи път се включиха и ретро мотоциклети. В тази връзка трябва да уточним, че г-жа Йерина е председател на Културната комисия, както и секретар на Комисията по мотоциклетите към FIVA, а г-н Поли е председател на същата комисия. И двамата имат дългогодишна практика в колекционерската и изследователска дейност, свързана с двуколесните МПС.
Селекцията от исторически превозни средства беше максимално прецизирана и не всички желаещи успяха да се включат. Това ограничение до известна степен се наложи и от основния стремеж на организаторите, свързан с привличането на някои от особено редките за България автомобили, които не участват в нито една проява от ежегодния календар и не могат да се видят другаде, както и такива, притежавани от колекционери, които не са обхванати от ретро движението.
Нагледен пример за все по-нарастващата популярност на конкурса в международен мащаб е, че през тази година към традиционните за първите две издания участници от Румъния, се присъединиха и колекционери от Сърбия, Армения и Германия, а нашите претенденти пристигнаха буквално от всички краища на страната – София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Сливен, Хасково, Поморие, Велико Търново, Перник и много други. Сред официалните гости беше и журналистически екип от Франция, който отрази събитието, а репортажът ще бъде публикуван в най-тиражираното френско списание на ретро автомобили “Gazoline”, чийто месечен тираж надхвърля 70 хиляди екземпляра.
Стремежът към максимално приравняване с елитното ниво на най-добрите световни конкурси за елегантност беше застъпен на всички нива, не само чрез внимателния подбор на историческите превозни средства, но и от доказания престиж на десетките спонсори. В настоящото издание за втора поредна година официален партньор беше и модна къща „Агресия“, която изработи специална серия от изискани костюми и тематични облекла за членовете на журито, организационния екип, и разбира се за красивите момичета, съпътстващи всеки един от участниците на червения килим. В тази връзка е важно да се подчертае, че единствените други подобни прояви в света, на които журито се облича от елитна модна къща са двата най-престижни форума в Пебъл Бийч и Вила д’Есте. Тук разбира се трябва да отбележим, че и самите участници по традиция представиха своите автомобили и мотоциклети с характерни за епохата и много стилни ретро тоалети. Друг голям успех за организаторите е и фактът, че към основните спонсори на третото издание на конкурса се присъедини “Silver Star” – официален представител на Mercedes-Benz за България. Вносителят на фирмата връчи собствена награда в обособена категория, в която се състезаваха само представители на немската марка.
Тази година пред журито се представиха 40 автомобила и 12 мотоциклета, произведени между 1913 и 1988 г., част от които се показват за първи път пред публика. Най-старият лек автомобил беше Ford-T, модел 1913 г. от колекцията на Тодор Деляков от Поморие, а най-старият мотоциклет беше Douglas от 1919 г., собственост на Димитър Каленов.
Голямата награда в Конкурса за елегантност “Дръстър“ 2018 бе присъдена на Mercedes-Benz 170V Cabriolet B, модел 1938 г., представен от Класик Карс БГ, който стана фаворит в още няколко категории – „Довоенни открити автомобили“, Клас „Mercedes-Benz Silver Star“ и „Най-добро реставраторско студио“, а също така получи и Наградата на кмета на град Силистра.
Традиционно силното присъствие на участници от Румъния отново беше на висота и тази година. Първо място в категория „Довоенни закрити автомобили“ завоюва Fiat 520 Sedan от 1928 г., собственост на г-н Габриел Балан – председател на “Томитиан Кар Клуб” в град Констанца, който неотдавна спечели престижното ретро рали Сан Ремо със същия автомобил.
За най-добър автомобил в категория „Следвоенни купета“ журито определи Renault Alpine А610 от 1986 г. на Димо Джамбазов, който получи и наградата за най-автентичен автомобил. Безспорен фаворит при „Следвоенните кабриолети“ стана Mercedes-Benz 190SL от 1959 г. на Ангел Желев, който освен това зае и почетното второ място в Клас „Mercedes-Benz Silver Star“. За най-добър автомобил в категорията „Следвоенни лимузини“ журито определи Mercedes-Benz 280SE, модел 1972 г. от колекцията на нашия прочут майстор готвач и телевизионен водещ шеф Виктор Ангелов, който зае и трета позиция в Клас „Mercedes-Benz Silver Star“.
Най-много гласове в категория „Култови модели на ХХ век“ събра Citroёn 2CV от 1974 г. на Янчо Райков от Бургас. Той и неговата прекрасна дъщеря Ралица отново изненадаха приятно журито и публиката, като представиха автомобила си с два специфични и разпознаваеми костюма, които възпроизвеждат облеклото на полицая от Сен Тропе Луи дьо Фюнес и симпатичната монахиня, която участва в някои от неговите филми.
Сред представителите на „Следвоенните модели на Източна Европа“ най-високо беше отличен ГАЗ-14 „Чайка“ от 1987 г. на Камен Михайлов. В категория „Реплики, стрийт и хот-род“ наградата получи единственият по рода си Studebaker хот-род от 1937 г. на Гено Иванов, създаден в Richi Design Studio.
От двуколесните МПС, които тази година за първи път се включват в конкурса, най-много гласове получи Douglas 600 от 1919 г. на Димитър Каленов – фаворит в категория „Довоенни мотоциклети“. Първо място при „Следвоенните мотоциклети“ зае NSU 51 ZT от 1956 г. на Васил Георгиев, а в категория „Военни мотоциклети“ наградата бе присъдена на Zündapp KS 750 от 1942 г. на Христо Пенчев.
Както миналата, така и тази година участието на колекционери от Български автомобилен клуб “Ретро”, част от които са и членове на управителния съвет, беше на много високо ниво. Сред тях се отличиха Антон Антонов и Ваня Антонова, Антон Кръстев, Емил Войнишки, Камен Михайлов, Иван Мутафчиев, Павел Велев, Любомир Гайдев, Димитър Димитров, Любомир Минков, голяма част от които бяха придружавани от своите съпруги и приятелки. Сред официалните гости на събитието беше и клубният председател г-жа Ваня Гюдерова, която се включи в конкурсната програма заедно със своя съпруг Александър Каменов и един от интересните автомобили в тяхната колекция – Mercedes-Benz 200D от 1966 г. След неговото представяне пред журито, г-жа Гюдерова отправи кратко обръщение към всички присъстващи от името на БАК „Ретро“.
Макар че не успяха да се наредят сред фаворитите в отделните категории, голям интерес предизвикаха също така и автомобилите на изтъкнати столични колекционери, като Ивайло Попиванчев, Николай Михайлов, Камен Белов, Пламен Петров, Христо Костов и др. Със стойностни и редки исторически автомобили и мотоциклети, част от които бяха възстановени съвсем наскоро, се представиха също така Иван и Христо Чобанови от Сливен, Тоньо Желязков от Стара Загора, Георги Иванов от Хасково, Николай Колев-Бижуто от Варна, Валентин Дойчинов от Сливен, Тодор Деляков от Поморие, Иван Александров и Йордан Георгиев от Велико Търново, Антон Костадинов от Перник, Николай Николаев от Хасково и много други.
От чуждестранните гости се отличиха сръбските колекционери Деян Стевич и Д. Михайлович, румънските колеги Николае Приписи и Илие Золтереану, Армен Мнатсаканов от Армения и германският колекционер Петер Симон.
Събитието се превърна в добър повод за отбелязване на и няколко кръгли юбилея в автомобилния свят – 100 години от дебюта на Ford-T, 70 години от създаването на фирмата Porsche, 50 години от представянето на първия Opel GT и 10 години от основаването на SAZ Studio. В тази връзка, създателят на фирмата Кирил Николаев от хасковското село Сусам, който е сред водещите производители на бутикови автомобили с екстремен ретро дизайн, беше подготвил специални подаръци, които връчи лично на всеки един от участниците по време на официалната церемония по награждаването.
На третия Конкурс за елегантност „Дръстър“ за първи път в наградния фонд бяха включени и професионални живописни платна, изобразяващи всеки от участващите автомобили, нарисувани от Виктория Стоянова – един от най-добрите съвременни художници в България, чийто талант отдавна е признат и в много други страни по света.
Наситеният с емоции, пъстър и многообразен 15-ти септември ще бъде коментиран дълго и ще бъде запомнен, като едно от най-ярките събития в ретро календара за 2018 г. Едно съвсем кратко обобщение на тази значима и все по-мащабна проява показва, че с всяка изминала година броят на чуждестранните членове на журито, както и този на чуждестранните участници се увеличава. Освен това конкурсът беше отразен за първи път на страниците на едно от най-тиражираните ретро списания във Франция, но заявка за това дадоха и още две специализирани списания за исторически автомобили от Чехия – “Motor Journal” и “Oldtimer Magazin”, които също ще публикуват репортажи за него. Очакваме с нетърпение следващото издание през 2019 г., което със сигурност ще ни изненада с още по-атрактивна програма, впечатляваща организация и невероятни представители на културното авто-историческо наследство.
Текст: Иван Колев
Снимки: Иван Колев
КЛАСОВЕ И НАГРАДИ
Довоенни закрити автомобили – „Динозаври на пътя“
1 Fiat 520 Sedan №5, 1928 Габриел Балан
2 Chrysler Royal, 1939 №8 Николае Приписи
3 Pontiac Six Model 401, 1931 №7 Деян Стевич
Довоенни открити автомобили – „Вятър в косите“
1 Mercedes-Benz 170V Cabriolet B, 1938 №4 Класик Карс БГ
2 Mercedes-Benz 170V, 1936 №3 Николай Колев
3 Chevrolet Superior, 1926 №2 Георги Иванов
Следвоенни купета – „Силата се завръща“
1 Renault Alpine 610, 1986 №18 Димо Джамбазов
2 Opel GT, 1968 №20 Тоньо Желязков
3 Buick Super Eight, 1947 №23 Илие Золтереану
Следвоенни кабриолети – “Пътуване към залеза“
1 Mercedes-Benz 190SL, 1959 №11 Ангел Желев
2 Porsche 911 Carrera Cabriolet, 1986 №10 Ивайло Попиванчев
3 Ford Mustang, 1967 №12 Армен Мнатсаканов
Следвоенни лимузини – “Светът е голям“
1 Mercedes-Benz 280SE, 1972 №33 Виктор Ангелов
2 Mercedes-Benz 300D, “Adenauer”, 1957 №27 Антон Костадинов
3 Fiat 2300 Lusso, 1965 №26 Павел Велев
Култови модели на ХХ век – „Когато мечтите се сбъдват“
1 Citroёn 2CV, 1974 №32 Янчо Райков
2 Ford Model T Touring, 1913 №1 Тодор Деляков
3 Porsche 912 Targa, 1968 №9 Любомир Гайдев
Следвоенни модели на Източна Европа – „Нас червеното знаме роди ни“
1 ГАЗ-14 „Чайка“, 1987 №36 Камен Михайлов
2 ГАЗ-21 „Волга“, 1968 №37 Иван Чобанов
3 „Москвич“ 407, 1957 №38 Христо Костов
Реплики, стрийт и хот-род – „Полетът на фантазията“
1 Studebaker, 1937 №39 Гено Иванов
2 Volkswagen, 1978 №40 Николай Николаев
Довоенни мотоциклети – “Класическо докосване“
1 Douglas 600, 1919 №1 Димитър Каленов
2 BSA 500, 1937 №2 Димитър Каленов
Следвоенни мотоциклети – “Последните 40“
1 NSU 51 ZT, 1956 №9 Васил Георгиев
2 BMW R25/3, 1956 №5 Ангел Желев
3 NSU Lux, 1951 №4 Ангел Желев
Военни мотоциклети – „Военен дух“
1 Zündapp KS 750, 1942 №12 Христо Пенчев
2 BMW R75, 1943 №11 Никола Манев
СПЕЦИАЛНИ НАГРАДИ
Голямата награда на конкурса
Mercedes-Benz 170V Cabriolet B, 1938 №4 Класик Карс БГ
Клас Mercedes-Benz Silver Star
1 Mercedes-Benz 170V Cabriolet B, 1938 №4 Класик Карс БГ
2 Mercedes-Benz 190SL, 1959 №11 Ангел Желев
3 Mercedes-Benz 280SE, 1972 №33 Виктор Ангелов
Награда на кмета на град Силистра
Mercedes-Benz 170V Cabriolet B, 1938 №4 Класик Карс БГ
Награда на публиката
Ford Mustang, 1967 №12 Армен Мнатсаканов
Най-автентичен автомобил
Renault Alpine 610, 1986 №18 Димо Джамбазов
Най-добро реставраторско студио
Mercedes-Benz 170V Cabriolet B, 1938 №4 Класик Карс БГ